Kina har vänt Japan ryggen – nu är det Ryssland som växer. De senaste månaderna har Ryssland blivit ett av de snabbast växande utlandsresmålen för kinesiska turister, enligt en rad internationella källor. Bakom utvecklingen ligger en ovanlig kombination av geopolitik, kursrörelser och sociala medier.
Kinesisk turistboom till Ryssland


”Händelseutvecklingen är ett skolexempel på hur snabbt reseflöden kan skifta när politiken går före allt annat”, säger en analytiker på resekoncernen Trip.com Group till Reuters.

Radioaktivt bråk: När diplomati blir resestatistik
Bakgrunden: den politiska konflikten mellan Kina och Japan efter att Japan inlett utsläpp av renat vatten från Fukushima. Det utlöste en massiv kritikstorm i kinesiska medier och på sociala plattformar. Enligt South China Morning Post rasade bokningarna till Japan med mellan 60 och 70 procent under hösten.
Samtidigt steg intresset för Ryssland. Trip.com Groups officiella data visar att bokningarna för resor från Kina till Moskva och Sankt Petersburg ökat med över 250 procent jämfört med året innan. Siffrorna bekräftas av både Reuters och China Daily.
”Det är en perfekt storm av bättre prisvärde, visumlättnader och geopolitisk goodwill”, säger en analytiker på Peking University till SCMP.
Senaste nytt
Rubeln lockar – och ryska myndigheter jublar
Den försvagade rubeln gör Ryssland strukturellt billigare för kinesiska turister. Detta sker samtidigt som Ryssland aktivt försöker vända sig mot Asien för att kompensera bortfallet av västerländska besökare.
Rostourism, Rysslands statliga turismmyndighet, rapporterar att antalet kinesiska gruppresor fyrdubblats sedan länderna återinförde gruppreseavtal under 2023.
”Vi ser en betydande ökning av köpstarka kinesiska resenärer som vill uppleva kultur, shopping och natur”, säger Rostourisms direktör Zarina Doguzova i en intervju med statliga TASS.
Mordskandalen skaver – men Saudiarabien drömmer om turister
Saudiarabien satsar massivt på turism med nya Riyadh Air och Vision 2030 – men Khashoggi-mordet kastar skuggor över kronprinsens planer.

Affärer följer efter turister
För Kina och Ryssland är turistboomen inte bara en symbolfråga. Det finns pengar på bordet.
Enligt det ryska analysinstitutet VTB Capital ökade kinesiska korttransaktioner i Moskva med cirka 300 procent under tredje kvartalet. De pekar dessutom på att kinesiska företag, särskilt inom betalningslösningar, retail och hotell, nu expanderar i Ryssland tack vare det ökade resandet.
Även The Economist konstaterar att det ökade personflödet stärker de ekonomiska banden mellan länderna i en tid när båda isoleras från väst av olika skäl.
Nya mönster: resor som geopolitisk markering
Resor är inte längre en neutral aktivitet. Flera analytiker säger till Reuters att kinesiska turister använder sina val av destination som ett slags ”mjuk makt-markering”.
När sociala medier i Kina fylldes av bilder på kinesiska grupper vid Röda torget ökade exponeringen ytterligare.
”Resandet speglar relationer. När politiken kallnar åt ett håll värms den upp åt ett annat”, säger en rysk Asienforskare vid Higher School of Economics.
Vad händer nu
På kort sikt väntas trenden fortsätta. Trip.com Group visar fortsatt starkt bokningstryck på vinterns avgångar. SCMP rapporterar att charterarrangörer i Shenzhen redan (!) planerar extra kapacitet inför våren.
På lång sikt menar experter att resandet har blivit en temperaturmätare på relationen mellan de tre asiatiska stormakterna Kina, Ryssland och Japan.
Och just nu visar termometern att Ryssland är vinnaren – åtminstone i Kina.
Källor: Dagens Industri, Reuters, South China Morning Post, China Daily, TASS, Trip.com Group, Rostourism, VTB Capital, The Economist.
Vill du läsa mer om mat och krogar? Då rekommenderar jag vår livsstilssatsning Perfect Weekend, där du bland annat kan du läsa om Viggo testar hipsterkrogen Gaijin i Stockholm.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.











