När EU-kommissionen höjer ståltullarna till 50 procent jublar kontinenten. Men på andra sidan kanalen talar brittisk stålindustri om ”dödsstöt” och sin ”största kris någonsin”.
EU:s stålräddning – Storbritanniens mardröm


Mest läst i kategorin
Bakom EU:s beslut ligger en brutal verklighet: I fjol väntades 100 miljoner ton stål lämna kinesiska hamnar, enligt Dagens Industri.
Den massiva överproduktionen, driven av Kinas fastighetskris och en överkapacitet på 500 miljoner ton, har skapat en global priskrasch.
”Huvudfrågan är den globala kapaciteten, som pressar stora volymer för extremt låga priser till EU och förstör stålmarknaden i grunden”, sade Axel Eggert, generaldirektör för stålindustrilobbyn Eurofer, till tidningen för ett år sedan.
Produktionen i Europa har minskat med 30 miljoner ton de senaste fem åren – och förra året försvann 18 000 jobb i sektorn.
Industrin hoppas på vändpunkt
EU:s nya tullregim innebär att bara runt 10 procent av unionens stålkonsumtion i framtiden kommer täckas av importerat tullfritt stål.
Kapacitetsutnyttjandet i Europa ligger i dag på cirka 65 procent, medan det borde vara minst 80 procent för att industrin ska vara lönsam.
”Vi hoppas att det här kommer att bli en vändpunkt som ger stålproducenter och stålkonsumenter ökad produktivitet på längre sikt”, säger Eggert till Dagens Industri.
Senaste nytt
Storbritannien klämd från två håll
Men för Storbritannien blir EU:s lösning en dubbel bestraffning. 80 procent av den brittiska stålexporten går till Europa, vilket gör landet extremt sårbart.
Samtidigt kämpar brittisk stålindustri redan med 25-procentiga tullar från USA.
”Regeringen måste göra allt för att utnyttja vårt handelsförhållande med EU för att säkra brittiska landskvoter, annars riskerar vi katastrof”, säger Gareth Stace, chef för UK Steel, enligt Nyhetsbyrån Direkt.
SSAB steg 17 procent
På finansmarknaderna har beskedet däremot välkomnats. Efter att läckor om förslaget nådde marknaden förra veckan steg SSAB:s (börskurs SSAB) aktie med drygt 17 procent.
Parallellt ökar den globala kapaciteten: 158 miljoner ton ny stålproduktion väntas fram till 2026, där 55 till 60 procent kommer ha traditionella masugnar med höga utsläpp.
Frågan är om EU:s tullmur kommer att hålla. Handelskommissionär Maroš Šefčovič arbetar parallellt med en stålallians med USA – men för Storbritannien tickar klockan.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.











