Realtid

Europa drar åt skruvarna mot Kina

EU:s chef för utrikespolitik, Kaja Kallas i ett möte med Kinas utrikesminister Wang Yi. (Foto: Virginia Mayo / AP /TT)
Johan Colliander
Johan Colliander
Uppdaterad: 24 nov. 2025Publicerad: 24 nov. 2025

Europeiska unionen planerar att strama åt reglerna för utländska investeringar för att säkerställa att kinesiska företag inte kan dra nytta av den europeiska marknaden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

De reviderade reglerna, som fortfarande är under diskussion, är en del av en serie förslag som EU-kommissionen ska presentera i början av december. Reglerna ska stärka Europas industriella bas och försvagade ekonomiska tillväxt, rapporterar Financial Times.

Inflödet av billiga kinesiska produkter till unionen har ökat till följd av den amerikanska presidenten Donald Trumps tullregim, vilket sätter press på europeiska industrier som stål och kemi som redan brottas med höga energipriser och komplicerade miljöregler.

Kina klättrar som supermakt inom grön energi

Solpaneler, vindsnurror och elbilar sprids till Afrika och Latinamerika. Men Kina vill inte ta täten i det globala klimatarbetet.

Oro för beroende av Kina

En våg av kinesiska industriprojekt i Europa väcker också oro för att Peking försöker skapa europeiskt beroende av sin avancerade tillverkning för att öka sitt geopolitiska inflytande.

Förbundskansler Friedrich Merz och Tyskland har en industriell uppförsbacke framför sig. (Foto: Markus Schreiber/ AP /TT)

Enligt EU:s industrikommissionär Stéphane Séjourné ska de nya reglerna säkerställa att utländska investeringar ”inte bara går till komponenter som monteras utomlands” utan bidrar till ”hela den europeiska värdekedjan”, enligt FT.

Séjourné säger att de reviderade reglerna troligen kommer att kräva att utländska investerare rekryterar lokala arbetare och inom ”vissa sektorer som batterier” överför teknisk kompetens.

ANNONS

Missa inte:
USA: Vi sviker inte Japan i konflikten med Kina. Realtid

Utländska direktinvesteringar från Kina till EU ökade med 80 procent till 9,4 miljarder euro 2024 jämfört med 2023, enligt uppgifter från Europeiska kommissionen.

Det kinesiska batteriföretaget CATL har blivit ett särskilt fokus för uppmärksamhet. Företaget har redan öppnat en fabrik i Tyskland. De bygger nu även en anläggning för sju miljarder euro i Ungern och en anläggning för fyra miljarder euro i Spanien.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Definitionsproblem kvarstår

Trots att EU förbereder en ny ”ekonomisk säkerhetsdoktrin” som ska presenteras i början av december, kämpar unionen fortfarande med att definiera vad ekonomisk säkerhet egentligen innebär. Det rapporterar South China Morning Post.

”Det är sant att vi inte har en tydlig definition av ekonomisk säkerhet, vilket är ett problem när vi pratar om det”, säger Michael Lund Jeppesen, direktör för ekonomisk säkerhet vid Danmarks utrikesministerium, enligt South China Morning Post.

Läs även:
Kina kan stänga av elbussar i Norge – politiker rasar. Dagens PS

Den nya doktrinen ska ge Bryssel befogenheter att agera snabbare och mer asymmetriskt när Kina, USA eller andra makter använder Europas sårbarheter som vapen.

ANNONS

Oro för avindustrialisering

Men det är inte låga kinesiska priser som väcker oro. I oktober begränsade Kina plötsligt exporten av fem sällsynta jordartsmetaller. Men förbjöd även export av datorchips från Nexperia, som levererar till många europeiska biltillverkare.

Missa inte:
Grönland kan bli västvärldens svar på Kina. Realtid

”Europa är inte förberett på denna hyperkonkurrens”, säger Bert Sutter, chef för ett medicinteknikföretag och ordförande för en sammanslutning av tyska tillverkare, till The Economist.

Tysklands handelsunderskott med Kina nådde 66 miljarder euro förra året, motsvarande cirka 1,5 procent av BNP. Det är drivet av en kollaps i tysk export till Kina och en ström av import, särskilt av bilar, kemikalier och maskiner.

Planerna väntas presenteras den 10 december och kan komma att ändras.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Colliander
Johan Colliander

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.

Johan Colliander
Johan Colliander

Mångårig ekonomijournalist. Tidigare på Fastighetsvärlden, Fri Köpenskap, Food Supply.

ANNONS
ANNONS