Realtid

Du får stå för avgiften – när Öresundsbron är betald

öresundsbron
Trafikanterna riskerar dubbelbeskattning. (Foto: Canva/Johan Nilsson/TT)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 04 dec. 2025Publicerad: 04 dec. 2025

Öresundsbrons lån betalas av 2031. Men regeringen vill fortsätta ta ut avgifter i ytterligare 19 år – något som kan hota hela svenska infrastrukturplaneringen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Expertens råd: Minska din USA-exponering rejält

17 dec. 2025

År 2031 kommer Svedabs lån för Öresundsbron att vara avbetalade 2031 – men avgifterna ska finnas kvar till år 2050.

Mellan 1,2 och 1,4 miljarder kronor årligen i intäkter – totalt 25 miljarder kronor – som regeringen vill använda till nya transportsatsningar i Öresundsregionen.

I infrastrukturpropositionen öppnar regeringen för att framtida intäkter från bron ska finansiera ny infrastruktur i Skåne. Förslaget saknar enligt SNS samhällsekonomisk analys och har aldrig remitterats.

Brott mot princip sedan 1979

Sedan 1979 har svensk transportinfrastruktur finansierats via skattsedeln. Vägavgifter har endast använts tillfälligt – tills broar som Svinesundsbron, Sundsvallsbron och Motalabron betalats av.

Därefter har avgifterna tagits bort.

Regeringens förslag innebär ett paradigmskifte – en ”fiskal infrastrukturavgift” utan tydlig koppling mellan betalning och nytta, konstaterar forskarna Johan Nyström och Jonas Westin i en SNS-rapport.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

12 dec. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025

Hotar framtida investeringar

ANNONS

Avgiften på Öresundsbron får trafik att flytta från bron till färjor, vilket enligt SNS leder till ett underutnyttjande av bron och ett överutnyttjande av färjorna.

Konsekvensen blir att investeringar i närliggande färjeterminaler och färjetrafik framstår som mer lönsamma än de skulle vara utan avgift.

”Förslaget kan skapa politiska drivkrafter att behålla och utöka avgifter snarare än att styra mot samhällsekonomiskt lönsamma projekt”, säger Westin, forskare vid Umeå universitet, i ett pressmeddelande.

Ett införande av permanenta avgifter kan också leda till att staten och regioner prioriterar avgiftsbelagda vägar framför mer samhällsekonomiskt motiverade investeringar.

Dubbelbeskattning av trafikanter

Forskarna varnar för att förslaget kan undergräva legitimiteten i hur svensk infrastruktur finansieras. Trafikanterna riskerar dubbelbeskattning – både genom skatten och via avgifter som inte längre behövs för bron.

”Att införa permanenta avgifter på redan avbetald infrastruktur är en ny finansieringslösning i Sverige. Trafikanterna riskerar att betala dubbelt, både genom skatten och via avgifter som inte längre behövs för bron”, säger Nyström, forskare vid Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Beslut utan granskning

ANNONS

Rapporten slår fast att regeringen behöver utreda nackdelarna ordentligt innan de går vidare.

En överslagsberäkning visar visserligen inga större skillnader i samhällsekonomisk kostnad jämfört med skattefinansiering.

Beslutet fattades dock utan att någon sådan granskning gjordes, konstaterar SNS.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

ANNONS
ANNONS