Nya maktblock, ett globalt techrace och tullar. Tre faktorer Europas företag måste komma i kapp. ”Vi är på efterkälken”, är beskedet.
Beskedet: "Europa på efterkälken"


”Ska du sälja en bil i Kina behöver du vara säker på att bilens data lagras i Kina. Det kräver investeringar i lokal digital infrastruktur i landet.”
”Ska du i stället sälja bilen i USA måste du se till att det inte finns en enda rad kinesisk kod. Och ska bilen säljas i EU ska datan hanteras enligt GDPR reglerna.”
Maktkamp när EU vill ta över börserna. Realtid
En av de största
Det är Nikolaus Lang som tar ett tydligt exempel på en sekvens ur den nya värld vi lever i.
Han är global chef för tankesmedjan Henderson Institute, en del av Boston Consulting Group, BCG.
BCG är ett av världens största och mest inflytelserika konsultföretag med företagsledare och regeringar som klienter globalt.
I en intervju för Affärsvärlden talar Lang om hur han gett råd och arbetat med ”400 vd:ar i några av världens och Europas största bolag kring makrofrågor, geopolitik och teknikutveckling”.
Lang nämner inga företagsnamn men droppar att ”det är ledarna för några av de största bolagen inom kemi, elektronik, läkemedel, finans, fordon och tech”.
”Svårt anpassa sig”
Något gemensamt hos dem?
”De flesta har svårt att anpassa sig till den nya verkligheten.”
Den nya verklighet han talar om är den där geopolitiken pressar Europas näringsliv, som har svårt att hänga med och där hårdare teknikkonkurrens och växande handelshinder ställer till det.
Den nya världsordning han kallar ”multipolär” ritar om spelplanen, säger Nikolaus Lang.
”I dag opererar Europa, Kina och USA allt mer som separata enheter. USA:s tullar på europeiska varor och det kinesiska språnget in på den europeiska bilmarknaden hade varit otänkbara för 10 år sedan”, säger Nikolaus Lang.
”Jag ser fler och fler chefer för europeiska industribolag vakna upp till att Kina numera är en mycket formidabel konkurrent.”
Påverkar i samma riktning
De amerikanska tullarna bidrar till samma utveckling, menar han. Det syns i att europeiska bolag flyttar produktion till USA, medan kinesiska tillverkare som Byd i sin tur skapar en allt större närvaro i Europa.
”Och de flesta företagsledare är uppvuxna i en annan tid. Många av dem har svårt att anpassa sig till den nya verkligheten”, konstaterar Lang.
”Sverige i molnjättarnas grepp – så bryter vi USA-beroendet”. Realtid









