Realtid

Sparkades från Volvo – nu säljer han för 60 miljarder

sparkades
På bara ett drygt år har Olof Persson lett Iveco mot nya höjder. (Foto: Iveco)
Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 01 aug. 2025Publicerad: 01 aug. 2025

Tio år efter sparken från Volvo står Olof Persson bakom en av årets största industriaffärer. Det italienska fordonsimperiet han lett i bara 13 månader säljs nu för 60 miljarder kronor – efter att ha dubblat i värde.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Hotades i rysk stats-tv – bygger fabrik för drönare

03 dec. 2025

När Olof Persson sparkades som vd för Volvo (börskurs Volvo) år 2015 kunde han knappast ana att nästa kapitel i karriären skulle bli ännu mer anmärkningsvärt.

Tio år senare står han i centrum för en historisk industriaffär.

Missa inte: Volvo i farozonen när Tyskland pressar igenom bilavtal. Realtid

Den italienska fordonskoncernen Iveco Group, som Persson lett i 13 månader, ska delas upp och säljas för sammanlagt 5,5 miljarder euro – motsvarande drygt 60 miljarder kronor, skriver Bloomberg.

Sedan Persson tog över vd-posten den 1 juli förra året har företagsvärdet i princip dubblats, enligt Dagens Industri.

Två köpare

Köparna är två: Italienska försvarskoncernen Leonardo betalar 1,7 miljarder euro för Ivecos militära fordonsdivision, medan indiska Tata Motors lägger 3,8 miljarder euro på resten av verksamheten – lastbilar och bussar.

För Tata Motors, som äger bland annat Jaguar Land Rover, blir det ett strategiskt språng in på den europeiska lastbilsmarknaden.

ANNONS

”Affären för samman två företag med mycket kompletterande produktportföljer och kapaciteter, och med i stort sett ingen överlappning i industriell eller geografisk närvaro”, säger Persson enligt DI.

sparkades
I februari 2015 presenterade Volvos dåvarande vd Olof Persson en svidande delsårsrapport – som ledde till hans avgång två månader senare. (Foto: Jonas Ekströmer/TT)

Den kombinerade koncernen kommer att ha en försäljning på över 540 000 enheter per år och kombinerade intäkter på cirka 22 miljarder euro. Dessa fördelas över Europa (50 procent), Indien (35 procent) och Amerika (15 procent), enligt ett pressmeddelande.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Lämnar 120 år gammal verksamhet

Bakom affären står italienska finansfamiljen Agnelli, ättlingar till Fiats grundare, som genom sitt holdingbolag Exor äger 27 procent av Iveco. Familjen har gått med på att sälja sin andel till Tata, skriver Bloomberg.

På så vis drar sig familjen tillbaka från en verksamhet som de lanserade 1903, när den italienska biltillverkaren rullade ut sitt första kommersiella fordon.

Från sjukhussalen till bilfabriken

En banbrytande teknik som hittills främst förknippats med sjukvården har nu intagit bilfabriken.

Ivecos aktieägare ska få 14,10 euro per aktie från Tata-delen av uppdelningen, plus en extraordinär utdelning på uppskattningsvis 5,50-6,00 euro per aktie från Leonardo-transaktionen.

ANNONS

Det skulle ge nettolikvid på upp till 20,10 euro per aktie jämfört med onsdagens stängningskurs på 19,01 euro i Milano, enligt Bloomberg.

Ivecos aktie har mer än dubblats under 2025, drivet av stigande värderingar för försvarsrelaterade tillgångar.

Minimal påverkan på Volvo och Scania

Trots affärens storlek bedömer analytiker att Tatas övertagande av Iveco inte kommer att få någon större påverkan på dynamiken på den europeiska lastbilsmarknaden.

”Om en kinesisk tillverkare hade kommit in som ägare hade det varit ett större hot mot de mer etablerade spelarna”, säger en anonym analytiker till Dagens Industri.

Läs även: Äldre är ett större hot i trafiken än unga enligt trafiklärare. News55

Iveco är visserligen en av Europas och Sydamerikas största tillverkare av lätta lastbilar, men inom den tunga kategorin – där Volvo och Scania är stora – är det italienska bolaget en relativt liten aktör med en europeisk marknadsandel på strax under 8 procent.

Oroliga investerare

ANNONS

Den planerade affären väntas slutföras under andra kvartalet 2026, efter nödvändiga regulatoriska godkännanden.

Tata Motors aktie föll 3,5 procent i Mumbai på onsdagen före tillkännagivandet, vilket Bloomberg tolkar som uttryck för investerarnas oro kring förvärvet.

Tesla gasade trots autopilot: Körde ihjäl 22-årig kvinna

Tesla fortsätter att svettas.

ANNONS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

ANNONS
ANNONS