Tio år efter sparken från Volvo står Olof Persson bakom en av årets största industriaffärer. Det italienska fordonsimperiet han lett i bara 13 månader säljs nu för 60 miljarder kronor – efter att ha dubblat i värde.
Sparkades från Volvo – nu säljer han för 60 miljarder


När Olof Persson sparkades som vd för Volvo (börskurs Volvo) år 2015 kunde han knappast ana att nästa kapitel i karriären skulle bli ännu mer anmärkningsvärt.
Tio år senare står han i centrum för en historisk industriaffär.
Missa inte: Volvo i farozonen när Tyskland pressar igenom bilavtal. Realtid
Den italienska fordonskoncernen Iveco Group, som Persson lett i 13 månader, ska delas upp och säljas för sammanlagt 5,5 miljarder euro – motsvarande drygt 60 miljarder kronor, skriver Bloomberg.
Sedan Persson tog över vd-posten den 1 juli förra året har företagsvärdet i princip dubblats, enligt Dagens Industri.
Två köpare
Köparna är två: Italienska försvarskoncernen Leonardo betalar 1,7 miljarder euro för Ivecos militära fordonsdivision, medan indiska Tata Motors lägger 3,8 miljarder euro på resten av verksamheten – lastbilar och bussar.
För Tata Motors, som äger bland annat Jaguar Land Rover, blir det ett strategiskt språng in på den europeiska lastbilsmarknaden.
”Affären för samman två företag med mycket kompletterande produktportföljer och kapaciteter, och med i stort sett ingen överlappning i industriell eller geografisk närvaro”, säger Persson enligt DI.

Den kombinerade koncernen kommer att ha en försäljning på över 540 000 enheter per år och kombinerade intäkter på cirka 22 miljarder euro. Dessa fördelas över Europa (50 procent), Indien (35 procent) och Amerika (15 procent), enligt ett pressmeddelande.
Senaste nytt
Lämnar 120 år gammal verksamhet
Bakom affären står italienska finansfamiljen Agnelli, ättlingar till Fiats grundare, som genom sitt holdingbolag Exor äger 27 procent av Iveco. Familjen har gått med på att sälja sin andel till Tata, skriver Bloomberg.
På så vis drar sig familjen tillbaka från en verksamhet som de lanserade 1903, när den italienska biltillverkaren rullade ut sitt första kommersiella fordon.
Från sjukhussalen till bilfabriken
En banbrytande teknik som hittills främst förknippats med sjukvården har nu intagit bilfabriken.
Ivecos aktieägare ska få 14,10 euro per aktie från Tata-delen av uppdelningen, plus en extraordinär utdelning på uppskattningsvis 5,50-6,00 euro per aktie från Leonardo-transaktionen.
Det skulle ge nettolikvid på upp till 20,10 euro per aktie jämfört med onsdagens stängningskurs på 19,01 euro i Milano, enligt Bloomberg.
Ivecos aktie har mer än dubblats under 2025, drivet av stigande värderingar för försvarsrelaterade tillgångar.
Minimal påverkan på Volvo och Scania
Trots affärens storlek bedömer analytiker att Tatas övertagande av Iveco inte kommer att få någon större påverkan på dynamiken på den europeiska lastbilsmarknaden.
”Om en kinesisk tillverkare hade kommit in som ägare hade det varit ett större hot mot de mer etablerade spelarna”, säger en anonym analytiker till Dagens Industri.
Läs även: Äldre är ett större hot i trafiken än unga enligt trafiklärare. News55
Iveco är visserligen en av Europas och Sydamerikas största tillverkare av lätta lastbilar, men inom den tunga kategorin – där Volvo och Scania är stora – är det italienska bolaget en relativt liten aktör med en europeisk marknadsandel på strax under 8 procent.
Oroliga investerare
Den planerade affären väntas slutföras under andra kvartalet 2026, efter nödvändiga regulatoriska godkännanden.
Tata Motors aktie föll 3,5 procent i Mumbai på onsdagen före tillkännagivandet, vilket Bloomberg tolkar som uttryck för investerarnas oro kring förvärvet.
Tesla gasade trots autopilot: Körde ihjäl 22-årig kvinna
Tesla fortsätter att svettas.
ANNONS

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.











