Den nya ägaren av Northvolts fabrik i Tyskland är hemlighetsfull om finansieringen. Samtidigt byts planerade jobb och teknik ut.
Batterijätte tar över – hemlighåller detaljerna i miljardaffären


Efter Northvolts dramatiska fall kliver en amerikansk aktör in för att ta över den tyska batterifabriken. Planerna skalas ned rejält och företagsledningen är fåordig om hur miljardbeloppen ska säkras.
Lyten tar över fabriken – skalas ned drastiskt
Det amerikanska företaget Lyten har tagit över stafettpinnen för bygget av den planerade gigafabriken i Heide i norra Tyskland, efter att Northvolt tvingats i konkurs. De nya planerna ser dock ut att vara betydligt mer blygsamma, skriver bland annat SHZ och Electrive.
Northvolt hade ursprungligen aviserat en produktionskapacitet på 15 GWh och utlovat skapandet av 3 000 arbetstillfällen. Lytens satsning verkar i stället landa på omkring 1 000 arbetstillfällen, vilket Sybilla Nitsch, delstatspolitiker för partiet SSW, uppgav efter ett besök av Lytens vd i delstatsparlamentet.

Lytens vd, Dan Cook, har ännu inte presenterat några exakta siffror för den nya produktionskapaciteten. Han förklarar dock att strategin är annorlunda.
”Försäljningsprocessen pågår och detaljerna är konfidentiella, men i princip planerar vi en etappvis och modulär strategi för battericellsfabriken”, säger Cook.
Senaste nytt
Två batteritekniker ska tillverkas parallellt
En av de mest intressanta aspekterna av Lytens övertagande är att de avser att tillverka två olika batterikemier i fabriken. Dels handlar det om litiumjonbatterier med den befintliga Northvolt-tekniken, dels Lytens egna patenterade litiumsvavelbatterier.
”Vår avsikt är att tillverka båda teknikerna och låta kunderna välja”, säger Cook.
Under sitt framträdande inför delstatsparlamentets finansutskott visade han upp båda batterityperna, som SHZ beskriver som ”två batterier stora som överstrykningspennor”. Cook framhåller att litiumsvavelbatterierna är lättare, billigare och har en högre energidensitet.

Tystnad om finansieringen som kan vara värd miljarder
En av de största obesvarade frågorna som omgärdar övertagandet är hur den resterande delen av fabriken ska finansieras. Northvolt hade tidigare blivit beviljat statliga och regionala stöd på 700 miljoner euro. Baserat på aktuell växelkurs motsvarar det ungefär 8,22 miljarder svenska kronor. Dessa medel kan inte automatiskt flyttas över till den nya ägaren.
Vd Cook betonar att Lyten traditionellt arbetar med privat kapital.
”Det är viktigt att privata företag använder privata medel för huvuddelen av sin utveckling”, säger han.
Samtidigt har han, enligt Electrive, även uttryckt en förväntan på att Europa ska lansera ett teknikprogram via Bryssel. Detta har lämnat politiker, särskilt från oppositionen, med väsentliga frågor om det slutgiltiga avtalet och hur fabriksbygget slutligen kommer att finansieras.
Osäkerheten kring miljardfinansieringen kvarstår och är ett stort frågetecken i affären.
Jätten bekräftar – ny wi-fi lovar extrema hastigheter
En revolution är på gång inom trådlösa nätverk. Nästa stora steg lovar 10 gigabit per sekund och smarta säkerhetsfunktioner.
Missa inte:
Vill du pensionera dig utomlands? Topplistan för svenskar. News 55
Avslöjat: Så undviker du böterna från de nya kamerorna. E55
Vilken bil är billigast i Sverige? Vi har svaret. Dagens PS
ANNONS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]











