Klimatförnekare använder vetenskapliga uttryckssätt och memes för att sprida desinformation. Deras motståndare – klimataktivister – framställs samtidigt som irrationella och känslostyrda, enligt forskning vid Göteborgs universitet och Amsterdams universitet.
Så manipuleras du av klimatförnekarna


Forskarna har analyserat hur klimatförnekande budskap sprids genom text och bild på nätet. Studien bygger på cirka 18 000 inlägg publicerade 2010–2023 från åtta centrala svenska aktörer inom klimatdesinformation.
Resultatet visar att klimatförnekare i hög grad härmar vetenskapens estetiska uttryck för att framstå som trovärdiga.
Klimatförnekarna använder många grafer, diagram och tekniska modeller för att signalera objektivitet och rationalitet, säger en av forskarna, Anton Törnberg.
”Sanningssägare”
Forskarna undersökte totalt 114 olika ämnesområden relaterade till klimatskepticism, i 89 av dem dominerar visuellt innehåll som anspelar på vetenskap, såsom grafer, diagram, staplar och värmekartor.
I studien, som publicerades förra månaden, såg forskarna att klimatskeptiska aktörer försökte framställa sig som rationella sanningssägare snarare än som politiska aktörer.
Det är just den här strategiska dubbelheten vi tycker är så intressant. Å ena sidan tar man avstånd från den etablerade vetenskapen, å andra sidan använder man sig av estetiska uttryck från vetenskapen, säger Törnberg.
Senaste nytt
Framställs som hysteriska
Studien visar också att klimatförnekare ofta porträtterar klimataktivister som irrationella och känslostyrda. Det sker bland annat genom bilder och memes där klimataktivister gråter eller skriker.
En annan slutsats i studien är att klimatförnekarnas bildspråk kopplar samman klimatrörelsen med totalitära ideologier. Det sker till exempel genom spridning av memes som anspelar på nazism och kommunism.
Man ser dagens klimatkommunikation som propaganda. Det finns bilder där man har ersatt hakkorset på nazistuniformer med återvinningssymboler. Klimatrörelsen framställs i miljöer som upplevs som manipulerande och känslostyrda, vilket står i tydlig kontrast till hur de själva vill framställa sig, säger Anton Törnberg.
En annan slutsats i studien är att klimatförnekarnas bildspråk kopplar samman klimatrörelsen med totalitära ideologier. Det sker till exempel genom spridning av memes som anspelar på nazism och kommunism.

Man ser dagens klimatkommunikation som propaganda. Det finns bilder där man har ersatt hakkorset på nazistuniformer med återvinningssymboler. Klimatrörelsen framställs i miljöer som upplevs som manipulerande och känslostyrda, vilket står i tydlig kontrast till hur de själva vill framställa sig, säger Anton Törnberg.
Fakta om studien:
Material:
–17 848 bild-text inlägg, insamlade från åtta webbsajter som spänner över perioden 2010 till 2023.
Några av webbsajterna är; Klimatfakta, Klimatupplysningen, Det Goda Samhället, Nya Tider och Samnytt.
Urval:
Forskarna skriver i studien att sajterna tillsammans utgör ett tvärsnitt av bloggar, alternativa medier och högerradikala som är inflytelserika i den klimatskeptiska rörelsen i Sverige.
Metod:
Studien kombinerar kvantitativa och kvalitativa metoder. Forskarna har bland annat använt AI-verktyg för att systematisk analysera hur bilder och texter samverkar för att skapa narrativ.
De 17 848 bild-text inläggen sorterades in i 114 olika ”kluster”, det vill säga ämnesgrupper.
Nyckelord relaterade till klimat har använts för att urskilja materialet.
Källa: Göteborgs universitet

Sveriges ledande nyhetsbyrå sedan 1921

Sveriges ledande nyhetsbyrå sedan 1921








