Realtid

Privatleasing tappar mark – yngre svenskar mer positiva

Simon Kronö
Simon Kronö
Uppdaterad: 10 maj 2025Publicerad: 10 maj 2025

Svenskarna ratar privatleasing av bilar, vilket förvånar branschen. Trots sjunkande räntor visar KVD Bils nya undersökning från att bara två procent av konsumenterna är intresserade av att privatleasa sin nästa bil.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Expertens råd: Minska din USA-exponering rejält

17 dec. 2025
30
Spela klippet
Realtid TV

30 procent lägre värdering – om grundaren är kvinna

16 dec. 2025
Spela klippet
Realtid TV

Lannebo: Marknaden missar mjukvarans roll i AI-boomen

15 dec. 2025
Spela klippet
Realtid TV

Svenskarna kräver Sverigepris på el

14 dec. 2025
Spela klippet
Affärer

Stockholms krogboom: 300 restauranger på 25 år

13 dec. 2025

Den låga efterfrågan på privatleasing beror främst på osäkerheten i dagens ekonomiska klimat, där konsumenter tvekar inför långsiktiga ekonomiska åtaganden.

”Du måste ju oftast binda upp dig i två-tre år. Det är dyrt att ta sig ur en privatleasing om man behöver göra det i förtid, så att folk är lite rädda för det”, säger Dagens PS motorjournalist Åsa Wallenrud till Realtid TV.

Trots att privatleasing lanserades som en enkel och bekväm finansieringslösning har formen med tiden fått ett mer blandat rykte. Skräckhistorier om höga avgifter vid återlämning har fått många att tänka om.

”Folk ryggar nog tillbaka lite och tycker att det är läskigt”, konstaterar Wallenrud.

Generationsklyftan

KVD Bils undersökning visar samtidigt på en tydlig generationsklyfta i attityden till privatleasing.

Yngre svenskar, särskilt i åldrarna 20 till 36 år, ställer sig mer positiva till leasingalternativet.

”Det handlar ju om att de inte har en buffert. De har inte en handpenning att lägga ut på att köpa en bil, så det här är ett bra sätt att kunna köpa en nyare bil – och kanske en elbil”, förklarar Wallenrud.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

12 dec. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025

Begagnat blomstrar

Samtidigt som privatleasing står och stampar växer intresset för begagnade bilar kraftigt.

Konsumenternas osäkerhet kring framtidens drivmedel driver många till att välja begagnade alternativ.

”Elbilar är lite för dyra. Det finns inte så mycket bensinbilar, så många styrs till begagnathandeln och satsar oftast på hybrid eller en elbil”, berättar Wallenrud.

Framtidsutsikter för bilmarknaden

För bilbranschen innebär den låga efterfrågan på privatleasing utmaningar i att utveckla nya, kundanpassade finansieringslösningar.

Marknaden behöver sannolikt återuppbygga förtroendet för leasingformen genom mer transparenta villkor och bättre konsumentskydd vid återlämning.

Samtidigt signalerar den starka begagnatmarknaden att svenska konsumenter fortfarande prioriterar bilägande – däremot söker dem mer flexibla och ekonomiskt hållbara alternativ.

ANNONS

ANNONS

ANNONS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

Simon Kronö
Simon Kronö

Realtids redaktionschef. Journalist med över tio års erfarenhet. Tidigare på bland annat Aftonbladet, Omni och Dagens Nyheter.

ANNONS
ANNONS