SAS flyttar fler långdistanslinjer till Köpenhamn – och lämnar ett Arlanda som kämpar med tomma gater och växande skulder. Swedavia försöker tona ner krisen, men näringslivet kräver svar. ”Vi förstår oron”, säger bolaget till Di, som nu pressas av både politiker och resenärer att leverera en plan för flygets framtid i Sverige.
”Vi förstår oron” – statliga Swedavia om Arlandas kris


Mest läst i kategorin
En svensk flygplats i motvind
Arlanda, som skulle bli Nordens ledande flygnav, tappar mark. SAS har på kort tid flyttat flera långdistanslinjer till Köpenhamn, där både infrastruktur och passagerarflöden är mer gynnsamma
För svenska företag betyder det längre restider, sämre anslutningar och minskad internationell tillgänglighet.
Enligt färska siffror har Arlanda tappat över en miljon resenärer jämfört med 2019. Samtidigt ökar trafiken på Kastrup och Helsingfors-Vanda. Kritiker menar att Swedavia sitter fast i en byråkratisk struktur där fokus ligger mer på fastighetsutveckling än på flygstrategi.

Senaste nytt
”Vi förstår oron”
Swedavias ledning påpekar till Dagens Industri i ett uttalande att bolaget ”har en nära dialog med flygbolagen och förstår näringslivets oro”. Enligt Swedavia är dock flyttarna till Köpenhamn ett resultat av SAS egen affärsstrategi – inte ett misslyckande från Arlandas sida.
Men flera bedömare menar att förklaringen är för enkel. I grunden handlar det om konkurrenskraft, avgiftsnivåer och incitament.
Medan danska staten aktivt stöder Kastrup som nationell tillväxtmotor, har svenska politiker haft svårt att formulera en tydlig strategi för Arlanda efter pandemin.

Skuldsatt jätte med fallande trafik
Swedavia har i dag skulder på över 14 miljarder kronor. Intäkterna från taxfree och parkering räcker inte för att finansiera de stora investeringarna i nya terminaler. Kritiken växer mot att bolaget agerar som ett statligt fastighetsbolag snarare än en flygplatsoperatör.
”Arlanda har blivit en statsfinansierad taxfree-butik med flygskam i bakfickan”, som Perfect Weekend skrev i somras.
En intern genomlysning visar dessutom att mindre regionala flygplatser som Luleå, Umeå och Visby har haft betydligt snabbare återhämtning än Arlanda. Det stärker bilden av att huvudflygplatsen inte längre fyller sin tänkta roll som nav i det svenska transportsystemet.

Regeringens ansvar
Transportminister Andreas Carlson (KD) har kallat till samtal med Swedavia och SAS, men inga konkreta beslut om avgifter eller incitament har presenterats. Flera näringslivsorganisationer kräver nu att regeringen tar fram en nationell flygstrategi – något som både Norge och Danmark redan har.
Om inte Sverige lyckas vända utvecklingen riskerar Arlanda att marginaliseras ytterligare, menar flyganalytiker. ”Flygplatsen borde vara landets främsta tillväxtmotor, inte en symbol för förlorade ambitioner.”
Källa: Dagens Industri, Swedavia, Transportstyrelsen, SAS årsredovisning
Vill du läsa mer om flyg och resor? Då rekommenderar vi vår livsstilssatsning Perfect Weekend, där du bland annat kan du läsa om Ryssland – nytt resmål för världens nya rika och Wellness är den nya nattklubben och De fem bästa dejtrestaurangerna i Stockholm.
ANNONS

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.











