Realtid

”Vi förstår oron” – statliga Swedavia om Arlandas kris

Resenärerna går – men Swedavia står kvar. (Foto: Pressbild)
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 15 okt. 2025Publicerad: 15 okt. 2025

SAS flyttar fler långdistanslinjer till Köpenhamn – och lämnar ett Arlanda som kämpar med tomma gater och växande skulder. Swedavia försöker tona ner krisen, men näringslivet kräver svar. ”Vi förstår oron”, säger bolaget till Di, som nu pressas av både politiker och resenärer att leverera en plan för flygets framtid i Sverige.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En svensk flygplats i motvind

Arlanda, som skulle bli Nordens ledande flygnav, tappar mark. SAS har på kort tid flyttat flera långdistanslinjer till Köpenhamn, där både infrastruktur och passagerarflöden är mer gynnsamma

För svenska företag betyder det längre restider, sämre anslutningar och minskad internationell tillgänglighet.

Enligt färska siffror har Arlanda tappat över en miljon resenärer jämfört med 2019. Samtidigt ökar trafiken på Kastrup och Helsingfors-Vanda. Kritiker menar att Swedavia sitter fast i en byråkratisk struktur där fokus ligger mer på fastighetsutveckling än på flygstrategi.

Regeringens ständiga flygplatsutredare Peter Norman varnar: Arlanda riskerar att bli en matarstation till Kastrup. Foto: Swedavia
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

”Vi förstår oron”

Swedavias ledning påpekar till Dagens Industri i ett uttalande att bolaget ”har en nära dialog med flygbolagen och förstår näringslivets oro”. Enligt Swedavia är dock flyttarna till Köpenhamn ett resultat av SAS egen affärsstrategi – inte ett misslyckande från Arlandas sida.

Men flera bedömare menar att förklaringen är för enkel. I grunden handlar det om konkurrenskraft, avgiftsnivåer och incitament.

ANNONS

Medan danska staten aktivt stöder Kastrup som nationell tillväxtmotor, har svenska politiker haft svårt att formulera en tydlig strategi för Arlanda efter pandemin.

1,1 miljoner flög med Norwegian i januari
Norwegians vd Geir Karlsen vill se fler gater och bättre villkor på Arlanda. Men förutsättningarna är svenskarna börja flyga mer.

Skuldsatt jätte med fallande trafik

Swedavia har i dag skulder på över 14 miljarder kronor. Intäkterna från taxfree och parkering räcker inte för att finansiera de stora investeringarna i nya terminaler. Kritiken växer mot att bolaget agerar som ett statligt fastighetsbolag snarare än en flygplatsoperatör.

”Arlanda har blivit en statsfinansierad taxfree-butik med flygskam i bakfickan”, som Perfect Weekend skrev i somras.

En intern genomlysning visar dessutom att mindre regionala flygplatser som Luleå, Umeå och Visby har haft betydligt snabbare återhämtning än Arlanda. Det stärker bilden av att huvudflygplatsen inte längre fyller sin tänkta roll som nav i det svenska transportsystemet.

Ljusare tider för SAS – mörkare för Arlanda
SAS vd Anko van der Werff anser att Arlanda behöver uppgraderas för att kunna möta konkurrensen från andra europeiska flygplatser. (Foto: Christine Olsson/TT)

Regeringens ansvar

ANNONS

Transportminister Andreas Carlson (KD) har kallat till samtal med Swedavia och SAS, men inga konkreta beslut om avgifter eller incitament har presenterats. Flera näringslivsorganisationer kräver nu att regeringen tar fram en nationell flygstrategi – något som både Norge och Danmark redan har.

Om inte Sverige lyckas vända utvecklingen riskerar Arlanda att marginaliseras ytterligare, menar flyganalytiker. ”Flygplatsen borde vara landets främsta tillväxtmotor, inte en symbol för förlorade ambitioner.”

Källa: Dagens Industri, Swedavia, Transportstyrelsen, SAS årsredovisning

Vill du läsa mer om flyg och resor? Då rekommenderar vi vår livsstilssatsning Perfect Weekend, där du bland annat kan du läsa om Ryssland – nytt resmål för världens nya rika och Wellness är den nya nattklubben och De fem bästa dejtrestaurangerna i Stockholm.

ANNONS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS