Realtid

Strejkhotet skakar Europas flygimperium – piloterna har fått nog

Piloterna
Lufthansa kallar det “modernisering”. Piloterna kallar det “nedmontering”. (Foto: AP)
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 07 okt. 2025Publicerad: 07 okt. 2025

Det är oroligt i cockpit. Piloterna har röstat ja till strejk efter havererade förhandlingar om pensionsvillkor. Det är inte bara en tvist om pengar – utan ett upprop mot ett system som tappat tilliten till sin egen besättning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Pensionsbråk med turbo

Den tyska pilotföreningen Vereinigung Cockpit (VC) har efter sju fruktlösa förhandlingsrundor sagt stopp. Nästan 90 procent av piloterna i Lufthansa och 96 procent inom Lufthansa Cargo röstade för att ge facket mandat till strejk, rapporterar Flygtorget.
Officiellt handlar det om pensioner. Inofficiellt om något mycket större – värdighet, ansvar och frustration över ett bolag som säger sig vilja “modernisera” men som i piloternas ögon bara skär ner.

”Det handlar inte om girighet utan om tillit”, säger VC:s talesperson Arne Karstens. ”Pensionssystemet är en grundpelare i piloternas livsplanering.”

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Ett bolag i turbulens

Lufthansa, länge symbolen för tysk stabilitet, befinner sig nu i en existentiell storm. Koncernchefen Jens Ritter har redan medgett att kärnbolaget går back med 270 miljoner euro första halvåret 2025 – trots vinster i koncernen som helhet.

Leveransförseningar av nya Boeing 787 och Airbus A350 stör planeringen, och införandet av det nya kabinkonceptet Allegris går långsamt. Under tiden tvingas Lufthansa hålla liv i sin flotta av ålderstigna Boeing 747-400 och Airbus A340. När konkurrenterna i Paris och London erbjuder tyst, bränslesnålt och elegant, känns Lufthansa mer 1995 än 2025.

Flygresenärer som sitter och väntar asvtecknas som siluetter mot ett stort fönster ut mot flygplatsen. I bakgrunden syns ett av flygbolaget Lufthansas vita passagerarplan.
Strejkhimlen mörknar över Frankfurt – men i cockpit är beslutsamheten glasklar. (Foto: Martin Meissner/AP/TT)

Strid om framtiden för piloterna

ANNONS

Bakom kulisserna handlar konflikten också om bolagets strategi. Lufthansa har de senaste åren flyttat kapacitet till lågkostnadsbolag som Eurowings, Discover och det nya City Airlines. Piloterna fruktar att deras yrke successivt monteras ned – att “Lufthansa Classic” snart bara blir ett skal.

Facket kräver därför inte bara bättre pensioner, utan en garanti för att kärnverksamheten inte urholkas. Bolaget å sin sida talar om “ekonomisk hållbarhet”. Översatt från managementtyska betyder det: mindre personalgrupp, fler kostnader på entreprenad.

Framtidens flygplats: ansiktet blir ditt boardingkort

Framtidens flygplats ser mer ut som sci-fi än charterkaos. En ny global rapport visar att sju av tio resenärer föredrar ansiktsigenkänning.

Symbolfrågan som kan bli en systemkris

Om strejken blir av riskerar hundratals flyg att ställas in och ännu fler att försenas. Men effekten sträcker sig längre än så. En arbetskonflikt i Europas största flygkoncern kan snabbt smitta av sig på hela kontinenten – både ekonomiskt och mentalt.

För medan Lufthansa ännu är en av Europas giganter, med Swiss, Austrian, Brussels Airlines och nu även italienska ITA Airways i portföljen, knakar det i fogarna. De gamla flygplanen, de nya bolagen, de sura piloterna. Den tyska ingenjörskonstens stolthet har blivit en känslig organism där varje protest skakar hela systemet.

Kabinpersonal, piloter och tekniker – alla vet att nästa strejk kan bli den stora. (Foto: AP)

Ett mönster i tiden

ANNONS

Strejken är inte unik. I sommar har Europas flygbolag drabbats av konflikt efter konflikt. Pilotbrist, personalflykt och missnöje över arbetsvillkor har blivit vardag. Samtidigt pressar lågprisbolag som Ryanair och Wizz Air marknaden med allt snävare marginaler.

För Lufthansa blir pensionsfrågan därför symbolisk: klarar man att försvara sin själ när allt annat handlar om pris och effektivitet? Eller är det dags att släppa taget om den tyska modellen och flyga mer som de andra – fortare, billigare, kallare?

Perfect Weekend Fakta: Lufthansa, piloterna och strejkhotet

• 88 procent av Lufthansas piloter och 96 procent av Lufthansa Cargos piloter har röstat ja till strejk.
• Förhandlingarna bröt samman 30 september efter sju rundor.
• Lufthansa redovisade ett rörelseresultat på –270 miljoner euro för första halvåret 2025.
• Bolaget väntar på 61 nya flygplan, men leveranserna är försenade.
• Senast Lufthansa-piloter strejkade var 2022.

Källa: Flygtorget. Reuters, Bloomberg, AeroTime, Aviation24, Vereinigung Cockpit

Vill du läsa mer om flyg och resor? Då rekommenderar vi vår livsstilssatsning Perfect Weekend, där du bland annat kan du läsa om Analys: Ett helvete att driva ett litet flygbolag eller Planerade AI-resor kan sluta i katastrof.

ANNONS

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS