Det är oroligt i cockpit. Piloterna har röstat ja till strejk efter havererade förhandlingar om pensionsvillkor. Det är inte bara en tvist om pengar – utan ett upprop mot ett system som tappat tilliten till sin egen besättning.
Strejkhotet skakar Europas flygimperium – piloterna har fått nog


Mest läst i kategorin
Pensionsbråk med turbo
Den tyska pilotföreningen Vereinigung Cockpit (VC) har efter sju fruktlösa förhandlingsrundor sagt stopp. Nästan 90 procent av piloterna i Lufthansa och 96 procent inom Lufthansa Cargo röstade för att ge facket mandat till strejk, rapporterar Flygtorget.
Officiellt handlar det om pensioner. Inofficiellt om något mycket större – värdighet, ansvar och frustration över ett bolag som säger sig vilja “modernisera” men som i piloternas ögon bara skär ner.
”Det handlar inte om girighet utan om tillit”, säger VC:s talesperson Arne Karstens. ”Pensionssystemet är en grundpelare i piloternas livsplanering.”
Senaste nytt
Ett bolag i turbulens
Lufthansa, länge symbolen för tysk stabilitet, befinner sig nu i en existentiell storm. Koncernchefen Jens Ritter har redan medgett att kärnbolaget går back med 270 miljoner euro första halvåret 2025 – trots vinster i koncernen som helhet.
Leveransförseningar av nya Boeing 787 och Airbus A350 stör planeringen, och införandet av det nya kabinkonceptet Allegris går långsamt. Under tiden tvingas Lufthansa hålla liv i sin flotta av ålderstigna Boeing 747-400 och Airbus A340. När konkurrenterna i Paris och London erbjuder tyst, bränslesnålt och elegant, känns Lufthansa mer 1995 än 2025.

Strid om framtiden för piloterna
Bakom kulisserna handlar konflikten också om bolagets strategi. Lufthansa har de senaste åren flyttat kapacitet till lågkostnadsbolag som Eurowings, Discover och det nya City Airlines. Piloterna fruktar att deras yrke successivt monteras ned – att “Lufthansa Classic” snart bara blir ett skal.
Facket kräver därför inte bara bättre pensioner, utan en garanti för att kärnverksamheten inte urholkas. Bolaget å sin sida talar om “ekonomisk hållbarhet”. Översatt från managementtyska betyder det: mindre personalgrupp, fler kostnader på entreprenad.
Framtidens flygplats: ansiktet blir ditt boardingkort
Framtidens flygplats ser mer ut som sci-fi än charterkaos. En ny global rapport visar att sju av tio resenärer föredrar ansiktsigenkänning.
Symbolfrågan som kan bli en systemkris
Om strejken blir av riskerar hundratals flyg att ställas in och ännu fler att försenas. Men effekten sträcker sig längre än så. En arbetskonflikt i Europas största flygkoncern kan snabbt smitta av sig på hela kontinenten – både ekonomiskt och mentalt.
För medan Lufthansa ännu är en av Europas giganter, med Swiss, Austrian, Brussels Airlines och nu även italienska ITA Airways i portföljen, knakar det i fogarna. De gamla flygplanen, de nya bolagen, de sura piloterna. Den tyska ingenjörskonstens stolthet har blivit en känslig organism där varje protest skakar hela systemet.

Ett mönster i tiden
Strejken är inte unik. I sommar har Europas flygbolag drabbats av konflikt efter konflikt. Pilotbrist, personalflykt och missnöje över arbetsvillkor har blivit vardag. Samtidigt pressar lågprisbolag som Ryanair och Wizz Air marknaden med allt snävare marginaler.
För Lufthansa blir pensionsfrågan därför symbolisk: klarar man att försvara sin själ när allt annat handlar om pris och effektivitet? Eller är det dags att släppa taget om den tyska modellen och flyga mer som de andra – fortare, billigare, kallare?
Perfect Weekend Fakta: Lufthansa, piloterna och strejkhotet
• 88 procent av Lufthansas piloter och 96 procent av Lufthansa Cargos piloter har röstat ja till strejk.
• Förhandlingarna bröt samman 30 september efter sju rundor.
• Lufthansa redovisade ett rörelseresultat på –270 miljoner euro för första halvåret 2025.
• Bolaget väntar på 61 nya flygplan, men leveranserna är försenade.
• Senast Lufthansa-piloter strejkade var 2022.
Källa: Flygtorget. Reuters, Bloomberg, AeroTime, Aviation24, Vereinigung Cockpit
Vill du läsa mer om flyg och resor? Då rekommenderar vi vår livsstilssatsning Perfect Weekend, där du bland annat kan du läsa om Analys: Ett helvete att driva ett litet flygbolag eller Planerade AI-resor kan sluta i katastrof.
ANNONS

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.












