Petter Stordalen lägger över hundra miljoner euro på att förvandla Hotel Kämp i Helsingfors till Nordens mest påkostade lyxhotell. Staty för en halv miljon, 21 nya sviter och en hel spa-avdelning senare är lönsamheten fortfarande inte prioritet. Realtid har gått igenom siffrorna – och vad jättesatsningen säger om Strawberrys strategi i Sverige.
Stordalen lägger en miljard på lyxhotell: "Hade fått sparken"


Största hotellinvesteringen i Norden
Hotel Kämp, grundat 1887, genomgår just nu den största renoveringen i sin historia. Prislappen: över 100 miljoner euro. Det som gör projektet unikt är inte bara nivån på lyxen, utan att ägaren själv avfärdar tanken på lönsamhet som prioritet.
”Det här är inte en av de tjugo viktigaste prioriteringarna. Våra pengar tjänar vi någon annanstans”, säger Stordalen i flera intervjuer.
I lobbyn står en Jaume Plensa-skulptur värderad till cirka 500 000 euro. Enligt Stordalen hade en börsnoterad hotelljätte aldrig fått igenom en sådan investering. ”Man hade nog fått sparken”, konstaterar han utan att nämna sin värsta konkurrent börsnoterade Scandic.

Maskinen bakom lyxen
Det som gör den här historien intressant ur svensk synvinkel är Strawberrys modell. Kämp är inte tänkt att tjäna pengar. Det gör däremot koncernens ”maskin”: Clarion, Comfort och flygplatshotellen i Norden.
Strawberry omsatte 1,65 miljarder euro 2024 och redovisade ett rörelseresultat på 75,5 miljoner euro. Den typen av kassaflöde gör det möjligt att äga ikonhotell som Kämp – och att låta dem vara skyltfönster snarare än kassakor.
Följ med Perfect Weekends redaktör till Köpenhamn bortom turistfällorna
Nu kan du som läser Dagens PS Perfect Weekend följa med vår redaktör Viggo Cavling på en specialgjord weekendresa till Kødbyen och Vesterbro.
Vad betyder jätteinvesteringen för Sverige
Sverige är Strawberrys största marknad. Här finns Clarion Sign, At Six, Clarion Skanstull, Arlanda-hotellen och flera andra prestigeenheter. Men något nordiskt ikonhotell av Kämp-kaliber finns ännu inte.
Frågan är därför om hundramiljonerssatsningen i Helsingfors är en indikator på att Strawberry senare kan ta ett liknande steg i Stockholm. Koncernen har sedan tidigare uttryckt att ikonhotell är viktiga för varumärkets internationella attraktionskraft.
Den svenska lyxmarknaden är just nu på väg in i en uppväxling. Grand Hôtel renoverar historiskt, ESS Group expanderar aggressivt och internationella kedjor som Marriott positionerar sig i premiumsegmentet. Här blir Strawberrys strategi – där lyxen finansieras av budget- och mellanklasshotell – en konkurrensfördel.
Google inför digital skamvrå – nu hängs ”tjuvarna” ut
Google gör något som aldrig tidigare hänt i mobilvärlden: de börjar skylta öppet med vilka appar som beter sig illa. Snart kommer Play Store att visa en
Airbnb, regleringar och marknadens nästa steg
I sin kommentar kring korttidsuthyrning konstaterar Stordalen att reglering är oundvikligt. Det är relevant även i Sverige där korttidsuthyrning blivit en del av bostadspolitiken, och där EU trycker på för tuffare ramverk.
I Finland säljs nu upp till 25 procent av alla övernattningar via Airbnb. I Sverige varierar siffrorna, men utvecklingen går åt samma håll. Om regleringen hårdnar – vilket Stordalen tror – kan det ytterligare stärka premiumhotellen i storstäderna.

En signal om en nordisk kapprustning
Kämpi-satsningen är mer än en renovering. Det är ett strategiskt statement. En miljardär som öppet säger att lönsamhet inte är poängen – utan historien, symbolvärdet och dragkraften.
Det placerar Strawberry i en kategori där man kan konkurrera med Grand Hôtel, Villa Copenhagen, Sommerro och de internationella femstjärniga kedjorna. Samtidigt visar investeringen att Norden är på väg in i en kapprustning där ikonhotellen får en allt större roll.
ANNONS
Vill du läsa mer om trender och hälsa? Då rekommenderar vi vår livsstilssatsning Perfect Weekend, där du bland annat kan du läsa om Viggos dagbok: Limmud, födelsedag och IBM:s framtid och Det oväntade tipset som får dig att sova som en tonåring.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.











