Realtid

Singapore Airlines växlar upp – med premium snarare än priskrig

Jagdish Bhojwani leder Singapore Airlines satsning i Norden med 25 års erfarenhet i bagaget. (Foto: Pressbild)
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 03 dec. 2025Publicerad: 04 dec. 2025

”Vi konkurrerar inte med lägst pris – vi konkurrerar med service.” Så sammanfattar Jagdish Bhojwani, ansvarig för Singapore Airlines i Norden, flygbolagets strategi i en exklusiv intervju med Realtids Viggo Cavling. Med 25 år i bolaget – från cargo och fleet management till att driva marknader i Indien och Japan – är han numera stationerad i Köpenhamn, där Singapore Airlines satsar allt på en stabil nordisk återväxt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Affärer

Stockholms krogboom: 300 restauranger på 25 år

13 dec. 2025

Två varumärken – renodlad struktur efter pandemin

Koncernen driver i dag två tydligt avgränsade bolag: Singapore Airlines som fullservicealternativ, och Scoot som lågpris – båda med både smal- och bredkroppsflotta.

Före pandemin var strukturen mer komplex: SilkAir och Tiger Airways kompletterade de två huvudbolagen, vilket skapade överlapp och hög overhead.

”Fyra varumärken blev för tungrott. I dag har vi en renodlad modell som gör oss mer flexibla och mindre kostnadskänsliga”, säger Jagdish Bhojwani, ansvarig för Singapore Airlines i Norden.

Bhojwani lyfter kabinpersonalen som bolagets verkliga kärnkompetens.
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

12 dec. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025

Norden sticker ut med sina långresor

Den nordiska marknaden är både liten och värdefull. Singapore Airlines ökade i förra sommaren från fem avgångar i veckan till daglig trafik mellan Köpenhamn och Singapore.

Linjen fungerar som regionalt nav – inte minst eftersom sex av tio nordiska resenärer fortsätter vidare till Indonesien, Malaysia, Australien eller Nya Zeeland.

ANNONS

Flygets stora moment 22: Nu bromsar en hel industri

Flyget har problem. Det spelar ingen roll hur många blankpolerade Airbus A350:or som rullas ut ur fabrikerna – utan människor i cockpit, torn och hangarer lyfter inte flyget.

”Att vara borta tre veckor är lyx för många asiatiska resenärer. Men för nordbor är det regel. Det passar vår långlinjemodell perfekt”, säger Bhojwani.

Säsongerna globalt kompletterar dessutom varandra: Norden toppar i juli–augusti, Indien i april–maj, Singapore i juni och december, Japan i april och oktober.

Det gör att flygbolaget kan hålla planen fulla över året – en central del av lönsamhetsmodellen.

Singapore Airlines ökar kapaciteten i Norden – och lämnar priskriget till andra.

Service istället för priskrig

Bhojwani avfärdar min tanke på att Singapore Airlines skulle driva en Ryanair-liknande modell i ekonomiklass, så som Ryanairs vd Eddie Wilson påstått om andra premiumbolag.

”Priskrig är en återvändsgränd. Någon kan alltid gå lägre. Vi bygger på service, framför allt kabinpersonalen. Det är vår största konkurrensfördel”, säger han.

ANNONS

Flygbolaget har nyligen uppgraderat premium economy så kraftigt att produkten numera ligger närmare business än ekonomiklass – med större måltider, bättre dryck och champagne som standard.

Wi-fi är gratis för alla medlemmar, oavsett klass.

”Vår ambition är att vara nummer ett digitalt, inklusive när det gäller AI.”

Världens största flygplatser rusar – Arlanda är inte ens i närheten av kartan

OAG:s Megahubs 2025 är här och listan avslöjar något få i svensk luftfart och på Arlanda vill prata om.

SAS-samarbetet ligger fast

Trots SAS alliansbyte mot SkyTeam ligger joint venture-avtalet mellan Singapore Airlines och SAS fast till åtminstone slutet av 2026.

”För passageraren ska inget ändras. Samarbetet har snarare stärkts”, säger Bhojwani.

En återkomst till Arlanda ligger fortfarande på bordet – när flottan tillåter det.

ANNONS

Men att flyga via Moskva, som tidigare, är inte längre möjligt. I dag flyger bolaget en längre rutt, vilket adderar upp till femtio minuter och mer bränsle.

Bhojwani ser lokala partnerskap med bolag som Sønderhaven Gaardmejeri,
Bornholmske Rugkiks och Summerbird som en nyckel till att vinna marknad.

Lokala partners och nordisk identitet

På marken samarbetar bolaget nära med lokala aktörer som Wonderful Copenhagen och har lyft in nordiska menyer och produkter ombord – från AOC:s business class-rätter till danska ostar, kakor och choklad.

”Det handlar om mer än att flyga ut nordbor. Vi vill också flyga in resenärer och stödja lokala företag. När våra guldkunder känner igen nordiska produkter ombord vet vi att vi gör rätt”, säger Bhojwani.

Läs även: Världens största flygplatser rusar – Arlanda är inte ens i närheten av kartan

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS