”Vi konkurrerar inte med lägst pris – vi konkurrerar med service.” Så sammanfattar Jagdish Bhojwani, ansvarig för Singapore Airlines i Norden, flygbolagets strategi i en exklusiv intervju med Realtids Viggo Cavling. Med 25 år i bolaget – från cargo och fleet management till att driva marknader i Indien och Japan – är han numera stationerad i Köpenhamn, där Singapore Airlines satsar allt på en stabil nordisk återväxt.
Singapore Airlines växlar upp – med premium snarare än priskrig


Två varumärken – renodlad struktur efter pandemin
Koncernen driver i dag två tydligt avgränsade bolag: Singapore Airlines som fullservicealternativ, och Scoot som lågpris – båda med både smal- och bredkroppsflotta.
Före pandemin var strukturen mer komplex: SilkAir och Tiger Airways kompletterade de två huvudbolagen, vilket skapade överlapp och hög overhead.
”Fyra varumärken blev för tungrott. I dag har vi en renodlad modell som gör oss mer flexibla och mindre kostnadskänsliga”, säger Jagdish Bhojwani, ansvarig för Singapore Airlines i Norden.

Norden sticker ut med sina långresor
Den nordiska marknaden är både liten och värdefull. Singapore Airlines ökade i förra sommaren från fem avgångar i veckan till daglig trafik mellan Köpenhamn och Singapore.
Linjen fungerar som regionalt nav – inte minst eftersom sex av tio nordiska resenärer fortsätter vidare till Indonesien, Malaysia, Australien eller Nya Zeeland.
Flygets stora moment 22: Nu bromsar en hel industri
Flyget har problem. Det spelar ingen roll hur många blankpolerade Airbus A350:or som rullas ut ur fabrikerna – utan människor i cockpit, torn och hangarer lyfter inte flyget.
”Att vara borta tre veckor är lyx för många asiatiska resenärer. Men för nordbor är det regel. Det passar vår långlinjemodell perfekt”, säger Bhojwani.
Säsongerna globalt kompletterar dessutom varandra: Norden toppar i juli–augusti, Indien i april–maj, Singapore i juni och december, Japan i april och oktober.
Det gör att flygbolaget kan hålla planen fulla över året – en central del av lönsamhetsmodellen.

Service istället för priskrig
Bhojwani avfärdar min tanke på att Singapore Airlines skulle driva en Ryanair-liknande modell i ekonomiklass, så som Ryanairs vd Eddie Wilson påstått om andra premiumbolag.
”Priskrig är en återvändsgränd. Någon kan alltid gå lägre. Vi bygger på service, framför allt kabinpersonalen. Det är vår största konkurrensfördel”, säger han.
Flygbolaget har nyligen uppgraderat premium economy så kraftigt att produkten numera ligger närmare business än ekonomiklass – med större måltider, bättre dryck och champagne som standard.
Wi-fi är gratis för alla medlemmar, oavsett klass.
”Vår ambition är att vara nummer ett digitalt, inklusive när det gäller AI.”
Världens största flygplatser rusar – Arlanda är inte ens i närheten av kartan
OAG:s Megahubs 2025 är här och listan avslöjar något få i svensk luftfart och på Arlanda vill prata om.
SAS-samarbetet ligger fast
Trots SAS alliansbyte mot SkyTeam ligger joint venture-avtalet mellan Singapore Airlines och SAS fast till åtminstone slutet av 2026.
”För passageraren ska inget ändras. Samarbetet har snarare stärkts”, säger Bhojwani.
En återkomst till Arlanda ligger fortfarande på bordet – när flottan tillåter det.
Men att flyga via Moskva, som tidigare, är inte längre möjligt. I dag flyger bolaget en längre rutt, vilket adderar upp till femtio minuter och mer bränsle.

Bornholmske Rugkiks och Summerbird som en nyckel till att vinna marknad.
Lokala partners och nordisk identitet
På marken samarbetar bolaget nära med lokala aktörer som Wonderful Copenhagen och har lyft in nordiska menyer och produkter ombord – från AOC:s business class-rätter till danska ostar, kakor och choklad.
”Det handlar om mer än att flyga ut nordbor. Vi vill också flyga in resenärer och stödja lokala företag. När våra guldkunder känner igen nordiska produkter ombord vet vi att vi gör rätt”, säger Bhojwani.
Läs även: Världens största flygplatser rusar – Arlanda är inte ens i närheten av kartan

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.











