När affärsresandet stagnerar och inrikesflyget backar söker SAS nya intäktsströmmar. Med lanseringen av SAS Holiday tar bolaget steget in i paketresemarknaden och vill kopiera EasyJet Holidays framgångsrecept – allt från flyg till hotell i en sömlös affärsmodell.
SAS planerar comeback inom charter


Mest läst i kategorin
Flygbolaget bekräftar att ett nytt paketresebolag är på gång till hösten. Officiellt heter det fortsatt ”vi återkommer”, men inofficiellt pekar allt på SAS Holiday.
”Vi ser stor potential i konceptet och ser fram emot att kunna dela mer information under hösten”, har SAS presschef sagt tidigare.
Satsningen sker i ett separat bolag och är tydligt inriktad på fritidsresenärer när affärsresandet haltar, rapporterar Travel News
EasyJet Holidays är skolboken alla flygbolag läser
Förebilden är svår att missa.
EasyJet Holidays med bas i Storbritannien har vuxit från trevlig sidogig till vinstmotor: två komma sex miljoner kunder under senaste räkenskapsåret, vinst före skatt cirka etthundranittio miljoner pund, upp femtiosex procent år över år. Med andra ord: paketresor är inte längre en kiosk — det är varuhuset.
Britternas paketgren har samtidigt lyft hela flygbolaget: EasyJet rapporterade ett kraftigt vinstlyft där holidaysdelen stod för en allt större del av kakan.
SAS behöver inte uppfinna hjulet; det räcker att byta till nordiska däck och skruva åt bokningsflödet.
Pilotlönerna lyfter i Europa – men skillnaderna är enorma
Flygindustrin i Europa har länge kämpat med brist på flygplan, men nu står det klart att även piloterna är en bristvara.

Senaste nytt
Apollo och Ving: partner i cockpit, konkurrent vid kassadisken
Det känsliga: i dag flyger SAS charter åt aktörer som Apollo och Ving. I morgon kan SAS sälja paket till samma kund.
Ving tar det kallt och påminner om att SAS provat leisure förr, men sätter fingret på vad som krävs: ”lätt att boka i samma session”, hotell som passar nordiska gäster och service på skandinaviska språk.
I översättning: om SAS inte blir lika friktionsfritt som Swish så blir det ingen sommarromans, berättar Travel News.
Apollo då. När leverantören blir konkurrent stiger pulsen.
Det logiska utfallet är en ny arbetsdelning där SAS Holiday fokuserar cityweekends och dynamisk paketering kring sin linjenätverks-DNA, medan de klassiska charterhusen fortsätter dominera ”sol-och-pool”-resan.
Alternativet är att Apollo ökar kapacitet hos andra flygbolag. Ingen vill kannibalisera sin egen frukostbuffé.

Varför SAS gör detta nu
Leisure växer, affärsresandet gör det inte i samma takt. Det här påminner om Jan-Carlzon-eran: äg mer av värdekedjan, ta fler marginaler per resenär och bygg lojalitet som överlever växelkursens humör.
En norsk innovationsprofessor säger rakt ut att greppet är klokt – nyckeln blir valet av partners och att produktens kvalitet matchar SAS-namnet.
Vår spaning om denna comeback
Flygbolaget gör helt rätt som går all in på paketresor.
Gör de det på SAS-sättet — ordning och reda, tydligt nordiskt urval, sömlös bokning och en kundresa som känns trygg redan på startsidan — kan detta bli bolagets viktigaste civila uppfinning sedan EuroBonus.
Gör de det halvdant blir det ännu en hyllvärmare i SAS-museet, strax bredvid Snowflake.
Källa: Travel News, EFN, Flysmart24, easyJet-rapporter och börskommuniké.
Finsk strejkdom skakar flygbranschen
När Finlands arbetsdomstol nyligen levererade en strejkdom till flygfacket IAU till 67 000 euro i böter var det inte bara en inrikes nyhet.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.











