SAS tar nu ett stort kliv in i ett revir där både charterbolag och lågprisflyg redan visat vägen. Med SAS Holidays vill man inte längre bara flyga oss till semestern – utan äga hela upplevelsen. Det är ett steg som placerar SAS i direkt konkurrens med TUI, Ving, Apollo och, inte minst, Ryanair och Easyjet som länge har tjänat mycket pengar på just paketresemodellen.
Nu ska SAS Holidays tävla med Ving och TUI


Mest läst i kategorin
Från linjeflyg till paketresa – SAS nya kostym
SAS Holidays är ett strategiskt skifte där flygbolaget går från att sälja en stol till att sälja en hel resa. Flyg, hotell, transfer och tillval bokas i ett svep och skyddas av paketreselagen via partnern TripX.
Enligt Aron Backström, VP Product & Loyalty på SAS, är satsningen ett naturligt nästa steg i ambitionen att bli förstahandsvalet för nordiska fritidsresenärer, rapporterar Flygtorget.
Det innebär också att SAS slutar skicka sina kunder vidare till charterbolagen. De vill behålla resenären i SAS-ekosystemet – och belöna dem med fler EuroBonus-poäng.

Senaste nytt
SAS följer en global trend – och lågprisbolagen är förebilder
Det här är inte en unik idé. Tvärtom.
Ryanair och Easyjet har i flera år tjänat stora pengar på liknande produkter. Ryanair Holidays och Easyjet Holidays är lönsamma motorer i bolagens affärsmodeller, byggda på enkel paketering, stora volymer och stark efterfrågan på trygghet.
Med andra ord: SAS följer en modell som bevisligen fungerar.
Skillnaden är att SAS kombinerar paketresan med ett av Nordens starkaste lojalitetsprogram – något varken Ryanair eller Easyjet kan erbjuda i samma skala.
Läs även: Framtidens resor styrs av din hund och förstås AI
Nätverket: SAS hemliga superkraft
Nästan hela SAS linjenät blir nu paket. Málaga, Nice, Palma, Split och Faro blir semesterpaket. Milano, Zürich, Wien och Amsterdam blir weekendpaket med samma trygghet som en charterresa.
Det ger SAS alla fördelar av charterkonceptet – utan att behöva flyga dedikerade charterplan.
Det innebär också att regionflygplatser som Umeå, Luleå, Åre Östersund och Stavanger kan få nytt liv.
Läs även: Budapest – staden som kokar över men saknar bad

Så reagerar SAS konkurrenter
Branschens respons är försiktigt positiv enligt Travel News – men mellan raderna anas ett visst magpirr.
Martina Krantz, Apollo:
Satsningen är intressant och naturlig. Det finns potential – men också krav. Lyckas SAS använda sitt varumärke och kundunderlag kan detta bli starkt.
Claes Pellvik, Ving:
En ny aktör håller oss på tå. Men hotellutbudet måste breddas. Just nu är det mycket lyx, vilket gör att det ser dyrt ut.
Adam Györki, TUI:
Norwegian och British Airways har liknande upplägg. Nu kommer SAS också. Det blir spännande att se hur mycket de investerar i detta.
Sammantaget: alla förstår att SAS nu kliver in i ett segment där konkurrensen är hård – och där både lågprisbolagen och charterbolagen redan visat styrka.
EuroBonus – SAS starkaste lockbete
Här finns SAS stora fördel. Poäng på hela paketet, femtioprocent nivåpoäng och alla vanliga förmåner kvar för Silver, Gold och Diamond. En familjevecka i Palma kan plötsligt bli en genväg till Diamond-status.
Läs även: Viggos dagbok: Livet, jobbet och nostalgin kolliderar

En ny SAS-identitet
SAS går från flygbolag till reseleverantör. SkyTeam-syskon som Air France–KLM och Delta har liknande koncept.
SAS hoppar nu på samma affärsmodell – en som bygger på att fritidsresandet växer medan affärsresandet inte gör det.
Men ett nytt ansvar följer också med. När kunden bokar hela resan hos SAS blir SAS ansvariga för helheten. En paketresa är ett löfte, och löften måste hållas.

Perfect Weekend Guide: Detta ingår i SAS Holidays
• Flyg, hotell, transfer och aktiviteter
• EuroBonus-poäng på hela paketet
• Femtioprocent nivåpoäng
• Lounge, bagage och prioritet för Silver/Gold/Diamond
• Nästan hela SAS europeiska nätverk
• Kuraterade hotell via TripX Travel AB
• Lansering: november 2025
Källa: Flygtorget, SAS, TT, Dagens Media, Travel News, Ryanair, Easyjet
Läs även: Så mycket får du egentligen äta på julbordet

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.












