Airbus i Europa har gått om Boeing i USA både i leveranser, order och självförtroende. Med A320-familjen som världens mest sålda flygplansserie har makten i luften förflyttats från Seattle till Toulouse. Samtidigt som Boeing kämpar med strejker och kvalitetsproblem flyger Europa mot rekord – och en ny era i den globala flygindustrin.
Maktskifte i luften – Europa vinner flygkriget mot USA


Mest läst i kategorin
A320-familjen går om 737 – ett nytt flygimperium föds
Det tog 37 år, men nu har Airbus A320-familjen gått om Boeing 737 som världens mest sålda passagerarflygplan. Det är inte bara statistik, det är symbolik. Seattle tappar greppet – Toulouse styr, rapporterar utmärkta Flygtorget.
I september levererade Airbus 73 plan, varav 40 var A321neo. Bland kunderna märks Delta Air Lines, IndiGo och China Southern. Delta har till och med börjat pensionera sina Boeing-flyg och flyttat nästan hela sin långlinjesatsning till Airbus-flottan.
Till och med mindre aktörer som Air Côte d’Ivoire och Air Niugini (Papua Nya Guinea) tog emot sina första Airbus-plan – båda symboliska leveranser i regioner där Boeing länge dominerat.
Senaste nytt
820 leveranser – eller fiasko
Efter årets första nio månader står Airbus på 507 levererade plan. För att nå det högt satta målet på 820 innan nyår måste man trycka ut över 100 flygplan i månaden – en siffra man bara lyckats med en gång tidigare, i december 2024.
”Vi är på rätt spår och håller fast vid vårt mål”, sa Airbus-vd Guillaume Faury nyligen till CNBC.
Och han låter ovanligt självsäker. Motorbrist, komponentkaos och förseningar till trots verkar produktionskedjan ha börjat fungera igen.
Så blev London huvudstaden för krossade hjärtan och konton
Det sägs att kärlek är blind. I London har den dessutom en egen domstol och en mycket skicklig advokat.

Boeing i USA tappar höjd
Hos konkurrenten i Seattle ser det dystrare ut. Boeing har tvingats minska sin produktion med uppemot en tredjedel, tyngt av kvalitetsproblem, regulatoriska stopp och strejker. I augusti levererade man 57 plan – långt under Airbus 61.
Boeings ledning pratar nu mer om att “återvinna förtroende” än om tillväxt.
I narrowbody-segmentet (smalplan) är Airbus dominansen total. Boeing är fortfarande starkare i bredkroppsplanet (widebody), men även där tar Airbus in – inte minst tack vare A350-900, som fick tio nya order i september.
Läs även: Ryssland – nytt resmål för världens nya rika, Realtid
En ny flygkapplöpning börjar mellan USA och Europa
Samtidigt som Airbus jagar rekord lever Boeing i framtiden. I sin senaste marknadsprognos (Commercial Market Outlook 2025) förutspår bolaget att världens kommersiella flygflotta kommer fördubblas till 48 600 plan år 2042, upp från dagens cirka 27 000.
Det kräver att Airbus och Boeing tillsammans bygger över 42 000 nya flygplan – till ett värde av omkring 8 000 miljarder dollar.
Problemet? Branschen producerar i dag bara omkring 1 200 plan per år, ofta med förseningar. Bara 10 procent av världens flygflotta består av moderna plan med 20–30 procent lägre utsläpp. Om framtidsprognosen ska bli verklighet måste Airbus och Boeing tredubbla tempot – och lösa sina leveranskriser först.

Toulouse tror på framtiden
Airbus vägrar dock backa. Företaget har inte reviderat sina mål trots att vissa underleverantörer fortfarande släpar efter. Istället visar man upp något flygindustrin inte sett på länge – självförtroende.
”Vi är på rätt spår och trygga i våra mål trots de pågående leveransutmaningarna”, säger Faury.
Och med A320-familjen som global försäljningsetta, ett växande A350-program och en orderbok som räcker i nästan tio år framåt har Toulouse all anledning att tro på sig själv.
I kampen mellan Airbus och Boeing handlar det inte längre bara om flygplan – utan om förtroende. Och just nu är det Airbus som flyger högst.

Perfect Weekend Guide – Flygfajten mellan USA och Europa
• Airbus levererade 73 plan i september (40 av modellen A321neo)
• Totalt levererat 2025: 507 plan
• Årsmål: 820 plan
• Boeing levererade 57 plan i augusti
• Världens flygflotta 2025: cirka 27 000 plan
• Prognos 2042: 48 600 plan
• Behov av nya flygplan: 42 600 stycken (värde: 8 000 miljarder dollar)
• Endast 10 procent av dagens flotta är moderna maskiner
Källor: Flygtorget, Reuters, The Guardian, CNBC, FlightGlobal, Forecast International, Leeham News, Boeing Commercial Market Outlook 2025, Airbus Global Market Forecast 2025, Omniekonomi.
Vill du läsa mer om flyg och resor? Då rekommenderar vi vår livsstilssatsning Perfect Weekend, där du bland annat kan du läsa om Lyxväskan ute – men lyxresan lever eller Strejkhotet skakar Europas flygimperium – piloterna har fått nog.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.












