När den danska staten nu köper tillbaka nästan hela Köpenhamns Lufthavn, alltså Kastrup för 32 miljarder danska kronor är det mer än en affär. Det är en kärleksförklaring till Kastrup. Flygplatsen är inte bara ett transportnav, det är Danmarks största arbetsplats och landets viktigaste internationella symbol.
I Sverige? Ja, där har vi Arlanda.
Kastrup blir statens kronjuvel – Arlanda väntar


Mest läst i kategorin
Nationens kronjuvel
Kastrup fyller 100 år i år och har vuxit till att bli Danmarks största arbetsplats. 18 000 personer arbetar direkt eller indirekt i lufthavnen, och över 30 miljoner passagerare passerade 2024. Flygplatsen är känd för att vara effektiv, internationell och förvånansvärt mysig för att vara ett nav i Nordeuropa.
Finansminister Nicolai Wammen säger det rent ut: Kastrup är en port till världen. Därför ska staten hålla i ratten, även om privata investerare får hänga med på färden.
Läs även: Michael O’Leary: EU kan inte skydda Europas flygplatser

Senaste nytt
Arlanda – väntar på sin uppryckning
Arlanda fyllde 60 år 2022, men känslan är snarare 1974 än 2024. Flygplatsen är fortfarande statligt ägd via Swedavia, men ingen minister ställer sig i riksdagen och förklarar Arlanda som ett nationellt kärnvärde. I stället pratar vi om “försenade terminalbyggen” och “för lite tåg till flyget”.
Arlanda hanterade knappt 20 miljoner passagerare 2024 – alltså tio miljoner färre än Kastrup. Och medan Kastrup stoltserar med 165 destinationer världen över, ligger Arlanda på drygt 140.
Skillnaden känns när man ska till New York, Bangkok eller Tokyo. Danskarna kan nästan alltid flyga direkt. Vi svenskar får ofta mellanlanda i Helsingfors eller Amsterdam.
Två strategier – en vinnare
Danskarna satsar på att göra Kastrup till ett internationellt kraftcentrum, ett hjärta för hela nationen. Svenskarna verkar nöja sig med att Arlanda är en flygplats som “fungerar”.
Lite som att jämföra Tivoli i Köpenhamn med Gröna Lund i Stockholm: båda har berg- och dalbanor, men bara ett av dem känns som världsklass.
När Kastrup fyller 100 år blir det champagne och fanfarer. När Arlanda fyller år blir det sannolikt ett pressmeddelande från Swedavia och en ny Food Court i Terminal 5.
Perfect Weekend Guide: Kastrup vs Arlanda
Passagerare: Kastrup 30,2 miljoner (2024), Arlanda 19,9 miljoner (2024).
Destinationer: Kastrup 165, Arlanda 140.
Ägarskap: Kastrup åter statligt (98,55 procent), Arlanda statligt via Swedavia.
Ålder: Kastrup grundat 1925, Arlanda invigt 1962.
Framtid: Kastrup planerar kontrollerad privatisering, Arlanda väntar på en terminalutbyggnad som aldrig blir klar.
Källa: Ekstrabladet, Ritzau, Københavns Lufthavn, Swedavia
Vill du läsa mer om nöjen och resor? Då rekommenderar vi vår livsstilssatsning Perfect Weekend, där du bland annat kan du läsa om Nya resetrenden: Sushi i Japan och pasta på Amalfikusten eller SAS planerar comeback inom charter.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.












