Realtid

Istanbul tar över – nu ritas Europas flygkarta om

Större plan och färre avgångar präglar den nya flygstrategin i Europa. (Foto: Canva)
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 17 okt. 2025Publicerad: 17 okt. 2025

Europa flyger igen – men inte som förr. Europas flygkarta gör om när Paris, Frankfurt och Heathrow tappar fart är det Istanbul, Warszawa och Köpenhamn som tar kommandot. Lågprisbolag, större plan och semesterhungriga resenärer ritar nu om hela den europeiska flygkartan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Flyget växer – men inte överallt

Enligt färska siffror från ACI Europe är den europeiska flygtrafiken tillbaka på stabil tillväxtbana. Efter pandemins chockvåg har passagerarna återvänt – men utvecklingen är ojämn. I östra Europa växer trafiken med tvåsiffriga tal, medan Norden och Storbritannien snarare står och stampar på startbanan, rapporterar utmärkta Flygtorget.

Polen, Slovenien och Rumänien är de stora vinnarna just nu. Lettland, Estland och Island däremot kämpar fortfarande med att nå upp till sina gamla nivåer. I väst håller Spanien, Italien och Grekland uppe semesterresandet, men den explosiva tillväxten från 2022–2023 har mattats.

Turkiet står för den starkaste tillväxten i hela Europa med Istanbul i spetsen. (Foto: Canva)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Istanbul – Europas nya nav

Att Turkiet dominerar är ingen överraskning. Landets två storflygplatser – Istanbul Airport och Sabiha Gökçen – är inte bara störst, de växer snabbast i hela Europa. Tillsammans hanterar de fler passagerare än någon annan flygplats på kontinenten.

Med ett strategiskt läge mellan Europa, Asien och Mellanöstern har Turkiet blivit regionens obestridda hubb. Milan Malpensa, Köpenhamn och Aten är de enda västeuropeiska flygplatserna som håller jämna steg.

London behåller förstaplatsen – svenskarnas favoritstad även i höst

Reslusten är tillbaka – och svenskarna väljer europeiska huvudstäder och främst London som vanligt. Enligt en ny Sifo-undersökning från Ticket planerar 34

ANNONS

Lågprisbolagen vinner kapplöpningen

Om någon fortfarande trodde att det är affärsresandet som håller flyget vid liv, är det dags att tänka om. Europas himlar tillhör numera Ryanair, Wizz Air och Pegasus. Lågprisbolagen ökar sitt utbud med över sex procent jämfört med i fjol – medan många traditionella flygbolag knappt växer alls.

Ryanair behåller sin järnhand på marknaden med ett sätesutbud som är tio miljoner större än närmaste konkurrenten easyJet. Pegasus och Wizz Air växer med upp till 15 procent, framför allt på sol- och fritidsdestinationer.

Lågprisbolagen fortsätter att växa och dominerar Europas luftrum. (Foto: Canva)

Större plan, färre flyg

Samtidigt pågår en tyst revolution i luften. De små regionalflygplanen fasas ut, ersatta av större och mer bränsleeffektiva narrow-body-maskiner. Flygbolagen väljer hellre att fylla större plan mer sällan än att köra halvtomma turboprops flera gånger om dagen.

Resultatet blir lägre utsläpp per passagerare – och färre avgångar från mindre flygplatser. Det gynnar stora nav som Köpenhamn, Amsterdam och Istanbul, men försvårar tillgängligheten i regioner som norra Sverige och Baltikum.

Nya regler för din kabinväska – EU-parlamentet trotsar Ryanair och Lufthansa

EU-parlamentet har tröttnat på flygbolagens avgiftscirkus.

ANNONS

Norden: Mognad snarare än tillväxt

För Skandinavien är den nya flygvågen en blandad nyhet. Danmark klarar sig bra – Köpenhamn växer med 8,6 procent och stärker sin position som Nordens huvudflygplats. Sverige och Norge däremot ser hur inrikestrafiken krymper.

Det är knappast någon slump. Svenska flygbolag som BRA och SAS har skalat ned sina inrikesrutter, samtidigt som tåget vinner mark på kortare sträckor. Flyget i Norden behöver nu bli både grönare och smartare för att inte halka efter.

Lågprisbolagen fortsätter att växa och dominerar Europas luftrum. (Foto: Canva)

En ny europeisk flygkarta

När dammet lagt sig står det klart att den europeiska flygmarknaden är på väg in i ett nytt kapitel. Lågprisbolagen styr, fritidsresandet dominerar och de nya tillväxtmotorerna finns i öst.

Om tio år kanske Europas flygkarta ser helt annorlunda ut – med Istanbul i centrum, Warszawa som ny hubb och de nordiska flygplatserna reducerade till regionala noder i ett större nätverk.

Europas flygkarta ritas om: från väst till öst, från business till semester. (Foto: Canva)
ANNONS

Perfect Weekend Guide: Europas nya flygkarta

Europas hetaste flygmarknader just nu
– Turkiet: Starkast tillväxt i hela Europa. Istanbul når rekordnivåer.
– Polen: Tvåsiffrig ökning i Warszawa och Krakow.
– Slovenien: Återhämtar sig snabbt efter flera svaga år.
– Rumänien: Inrikestrafiken exploderar.
– Danmark: Köpenhamn växer tack vare ny hubbstrategi.

Topp 5 flygplatser i Europa (passagerartillväxt)

  1. Istanbul Sabiha Gökçen (SAW) – +21,5 procent
  2. Istanbul Airport (IST) – +6,8 procent
  3. Milan Malpensa (MXP) – +10,2 procent
  4. Köpenhamn (CPH) – +8,6 procent
  5. Aten (ATH) – +6,8 procent

Källa: Flygtorget, ACI Europe / OAG, oktober 2025

Vill du läsa mer om flyg och resor? Då rekommenderar vi vår livsstilssatsning Perfect Weekend, där du bland annat kan du läsa om Ryssland – nytt resmål för världens nya rika och Wellness är den nya nattklubben och De fem bästa dejtrestaurangerna i Stockholm.

ANNONS

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS