Norwegian fortsätter att bygga ut sitt linjenät med fyra nya sommarlinjer inför sommaren 2026. Från Arlanda lanseras Montpellier, Basel och Beirut, medan Landvetter får en direktlinje till Riga. Totalt erbjuder bolaget nu 72 svenska linjer till 64 destinationer – en markant expansion i en annars svajig marknad.
Fyra nya linjer – men fortsatt motvind för flyget i Sverige


Sverige halkar efter grannländerna
Trots tillväxten är Sverige fortsatt Norwegians svagaste marknad. I en tidigare intervju med Perfect Weekend konstaterade vd Geir Karlsen att utvecklingen här går betydligt långsammare än i övriga Norden.
ANNONS
Upptäck Stockholms hetaste escape Ellery Beach House – boka innan det blir fullt
“I Norge och Danmark är vi tillbaka på nivåer som före pandemin. I Sverige är vi bara runt 60 procent, särskilt inrikes”, sade Karlsen.
Han pekar ut två faktorer: den nu avskaffade flygskatt och den svenska flygskamsdebatten.

EU:s bagageplan skapar ny oro
Samtidigt brottas branschen med EU-kommissionens förslag om två fria handbagage. Ett beslut som flygbolagen anser vara långt från verkligheten i en Boeing 737.
“Kabinen rymmer inte 189 kabinväskor i overhead”, varnade Karlsen i en intervju i Perfect Weekend. Enligt honom riskerar boarding att bli långsammare och konflikterna fler. Norwegian och flera andra flygbolag har redan skickat brev till EU-instanser för att stoppa förslaget.
Fönsterplats utan fönster – flygets egen Monty Python-sketch
Det finns saker i livet som man bara ska kunna lita på. Gravitationen. Att mjölken står i kyldisken. Och att en fönsterplats på ett flygplan har… ja, ett
Jakten på hållbart bränsle
Ett annat fokusområde är SAF – Sustainable Aviation Fuel. Karlsen menar att den svenska politiken måste ge incitament för att öka produktionen.
“Vi måste få igång incitament för att kunna fly mer hållbart. Industrin är redo, politiken måste hänga med”, sade han till Dagens PS.
Läs även: Vi listar Stockholms bästa asiatiska krogar
Konsolidering – och nya möjligheter
Flygbranschen går samtidigt in i en ny fas av konsolidering. SAS har gått in under Air France–KLM-paraplyet och flera aktörer spår att Europa snart bara har fyra riktigt stora bolag kvar. Norwegian vill stå på egna ben men bekräftar kontakter med bland andra Lufthansa.
“Star Alliance har förlorat sin vän i Skandinavien. Det öppnar möjligheter för oss”, noterade Karlsen i Perfect Weekend.

Stark sommar på väg
Trots turbulensen ser efterfrågan god ut. Norwegian räknar med stark försäljning i samtliga nordiska länder inför sommaren 2026 – en sommar som enligt bolaget kan bli en av deras bästa.
Vill du läsa mer om trender och hälsa? Då rekommenderar jag vår livsstilssatsning Perfect Weekend, där du bland annat kan du läsa om Han bygger en miljardkoncern – nu öppnar han nytt i Stockholm och Optimism gör dig friskare och lyckligare – här är fyra knep.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.










