Swedavia har dragit på sig lån på fjorton miljarder kronor men lyckas ändå bara få flyget att stå still. Arlanda har blivit ett statsfinansierat köpcentrum där taxfreebutiker, baristor och hållbarhetsmål trängs – men där planen lyfter allt mer sällan.
Analys: Swedavia lånar 14 miljarder – men glömmer att flyga


Mest läst i kategorin
Swedavia: Ett flygbolag utan flyg
Sverige har ett statligt flygplatsbolag. Det heter Swedavia. Det driver landets tio största flygplatser, men står numera mest på marken. Arlanda, som skulle vara motorn i svensk flygtrafik, har förvandlats till ett monument över försenad politik, dyra lån och en galleria med flyg i bisyssla.
Bolaget har dragit på sig lån på fjorton miljarder kronor men lyckas ändå bara nå en avkastning på 0,8 procent – sämre än ett vanligt lönekonto. Staten kräver sex procent. Men vem räknar längre.
Läs även: Analys: Arlanda har blivit en statsfinansierad taxfree-butik med flygskam i bakfickan

Senaste nytt
Lyxfällan på hög höjd
Swedavia lever farligt nära sin tillåtna skuldsättningsgräns. Bromma hålls öppet trots att flygplatsen står övergiven. Terminal 5 har byggts om till något som mer liknar ett köpcentrum än ett transportnav. I halvtid 2025 gjorde koncernen ett rörelseresultat på 43 miljoner kronor – innan räntorna åt upp vinsten och resultatet slutade på minus 192 miljoner.
Det är ekonomin från Lyxfällan: kreditkort, klimatmål och en tro på att baristakultur kan lyfta passagerarsiffrorna.
Swedavia hoppas – men SAS har redan gått
När SAS flyttar internationella linjer till Köpenhamn står Arlanda kvar med notan. Swedavias flygmarknadschef Elizabeth Axtelius försöker locka nya aktörer. I år har sex nya bolag och 23 linjer tillkommit, bland annat till Tokyo och Bangkok, men det räcker inte för att täppa till hålet som SAS lämnat efter sig.
Regeringens slopade flygskatt har gett visst internationellt intresse – men Arlanda har fortfarande färre interkontinentala linjer än både Köpenhamn och Helsingfors. När Air France-KLM gör Kastrup till sitt tredje strategiska nav riskerar Arlanda att reduceras till det regeringens ständige flygplatsutredare Peter Norman varnar för: en matarflygplats.
Taxfreefällan
Swedavia skyller på pandemin, men verkligheten finns i taxfreebutiken. En Prisjakt-granskning visar att nio av tio varor är dyrare på Arlanda än på nätet. Solkräm 54 procent dyrare, parfym 48, ögonkräm 41. När staten ska rädda klimatet via flygplatser blir resultatet att semesterresenären betalar överpris för serum i plastpåse.
Det är som att rädda SAS genom att sälja fler kanelbullar i säkerhetskontrollen.

Politiskt standby för Swedavia
Arlandautredaren Peter Norman har i tre olika rapporter föreslagit bättre tågförbindelser, kortare gångavstånd och billigare pendeltågsbiljetter. Inget har hänt. Operatören A-Train sitter på koncessionen till 2050 och regeringen duckar för frågan. ”Remisstiden har inte gått ut”, lyder standardsvaret.
Under tiden tickar lånen och passagerarna flyger via Köpenhamn. Det är politiskt stand-by i sin renaste form.
Klimatmål på papper – jetbränsle i tanken
Swedavia talar varmt om hållbarhet men under första halvåret 2025 var bara 0,9 procent av bränslet förnybart. Målet för 2026 är sex procent. I den takten når Arlanda klimatneutralitet någon gång runt 2085.
Dags att vakna Swedavia
Om inget händer riskerar Sverige att stå med en helt tom flygplats Bromma och en halvtom flygplats Arlanda – och en flygmarknad som servar danska intressen. Flygplatser finns inte för att sälja surdegsmackor, utan för att människor ska kunna ta sig från A till B.
När Swedavia väl vaknar ur sin klimatneutrala bakfylla kan festen redan vara över.
Källa: Swedavia halvårsrapport 2025, Dagens industri, Prisjakt.
Vill du läsa mer om flyg och resor? Då rekommenderar vi vår livsstilssatsning Perfect Weekend, där du bland annat kan du läsa om Analys: Ett helvete att driva ett litet flygbolag eller Kaos på USA:s flygplatser – men flygledarna vägrar ta skulden.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.











