Realtid

Analys: Swedavia lånar 14 miljarder – men glömmer att flyga

Utrikesresandet närmar sig nivåer från före pandemin
SAS flyttar till Köpenhamn – Swedavia står kvar med notan. (Foto: TT) Foto: TT
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 13 okt. 2025Publicerad: 13 okt. 2025

Swedavia har dragit på sig lån på fjorton miljarder kronor men lyckas ändå bara få flyget att stå still. Arlanda har blivit ett statsfinansierat köpcentrum där taxfreebutiker, baristor och hållbarhetsmål trängs – men där planen lyfter allt mer sällan.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Swedavia: Ett flygbolag utan flyg

Sverige har ett statligt flygplatsbolag. Det heter Swedavia. Det driver landets tio största flygplatser, men står numera mest på marken. Arlanda, som skulle vara motorn i svensk flygtrafik, har förvandlats till ett monument över försenad politik, dyra lån och en galleria med flyg i bisyssla.

Bolaget har dragit på sig lån på fjorton miljarder kronor men lyckas ändå bara nå en avkastning på 0,8 procent – sämre än ett vanligt lönekonto. Staten kräver sex procent. Men vem räknar längre.

Läs även: Analys: Arlanda har blivit en statsfinansierad taxfree-butik med flygskam i bakfickan

SAS flyttar till Köpenhamn – Swedavia står kvar med notan. (Foto: Canva)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Lyxfällan på hög höjd

Swedavia lever farligt nära sin tillåtna skuldsättningsgräns. Bromma hålls öppet trots att flygplatsen står övergiven. Terminal 5 har byggts om till något som mer liknar ett köpcentrum än ett transportnav. I halvtid 2025 gjorde koncernen ett rörelseresultat på 43 miljoner kronor – innan räntorna åt upp vinsten och resultatet slutade på minus 192 miljoner.

Det är ekonomin från Lyxfällan: kreditkort, klimatmål och en tro på att baristakultur kan lyfta passagerarsiffrorna.

ANNONS

Swedavia hoppas – men SAS har redan gått

När SAS flyttar internationella linjer till Köpenhamn står Arlanda kvar med notan. Swedavias flygmarknadschef Elizabeth Axtelius försöker locka nya aktörer. I år har sex nya bolag och 23 linjer tillkommit, bland annat till Tokyo och Bangkok, men det räcker inte för att täppa till hålet som SAS lämnat efter sig.

Regeringens slopade flygskatt har gett visst internationellt intresse – men Arlanda har fortfarande färre interkontinentala linjer än både Köpenhamn och Helsingfors. När Air France-KLM gör Kastrup till sitt tredje strategiska nav riskerar Arlanda att reduceras till det regeringens ständige flygplatsutredare Peter Norman varnar för: en matarflygplats.

Taxfreefällan

Swedavia skyller på pandemin, men verkligheten finns i taxfreebutiken. En Prisjakt-granskning visar att nio av tio varor är dyrare på Arlanda än på nätet. Solkräm 54 procent dyrare, parfym 48, ögonkräm 41. När staten ska rädda klimatet via flygplatser blir resultatet att semesterresenären betalar överpris för serum i plastpåse.

Det är som att rädda SAS genom att sälja fler kanelbullar i säkerhetskontrollen.

Peter Norman varnar: Arlanda riskerar att bli en matarstation till Kastrup. Foto: Swedavia

Politiskt standby för Swedavia

ANNONS

Arlandautredaren Peter Norman har i tre olika rapporter föreslagit bättre tågförbindelser, kortare gångavstånd och billigare pendeltågsbiljetter. Inget har hänt. Operatören A-Train sitter på koncessionen till 2050 och regeringen duckar för frågan. ”Remisstiden har inte gått ut”, lyder standardsvaret.

Under tiden tickar lånen och passagerarna flyger via Köpenhamn. Det är politiskt stand-by i sin renaste form.

Klimatmål på papper – jetbränsle i tanken

Swedavia talar varmt om hållbarhet men under första halvåret 2025 var bara 0,9 procent av bränslet förnybart. Målet för 2026 är sex procent. I den takten når Arlanda klimatneutralitet någon gång runt 2085.

Dags att vakna Swedavia

Om inget händer riskerar Sverige att stå med en helt tom flygplats Bromma och en halvtom flygplats Arlanda – och en flygmarknad som servar danska intressen. Flygplatser finns inte för att sälja surdegsmackor, utan för att människor ska kunna ta sig från A till B.

När Swedavia väl vaknar ur sin klimatneutrala bakfylla kan festen redan vara över.

Källa: Swedavia halvårsrapport 2025, Dagens industri, Prisjakt.

ANNONS

Vill du läsa mer om flyg och resor? Då rekommenderar vi vår livsstilssatsning Perfect Weekend, där du bland annat kan du läsa om Analys: Ett helvete att driva ett litet flygbolag eller Kaos på USA:s flygplatser – men flygledarna vägrar ta skulden.


Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS