Diamanter är inte längre marknadens bästa vän. Konstgjorda diamanter har skakat om hela industrin i grunden.
Diamantbranschen faller fritt – ingen vill köpa De Beers


Mest läst i kategorin
De Beers var länge synonymt med diamantbranschen som helhet.
Efter att den brittiske kolonisatören Cecil Rhodes startat bolaget i slutet av 1800-talet följde ett århundrande där De Beers sålde 90 procent av alla världens diamanter.
Missa inte: De Beers sänker diamantpriserna med runt 10 procent. Realtid
Med reklamslogans som ”a diamond is forever” lyckades De Beers forma bilden av diamanter som en eftertraktad lyxvara med en till synes konstant efterfrågan.
Nu är situationen annorlunda. De Beers – och hela diamantindustrin – befinner sig i kris, skriver Bloomberg.
Kineser köper färre diamanter
En orsak är att den kinesiska marknaden har kollapsat. Efter en uppgång under pandemin har kinesiska köpares efterfrågan på diamanter, som tidigare utgjorde en central del av diamantföretagens försäljning, halverats.
Många osålda ädelstenar skickas vidare till andra länder till reapris och har påverkat den globala marknaden negativt.
”Marknaden i Kina är död. Jag tror inte att den kommer att återhämta sig inom de närmaste åren”, säger William Lamb, vd på gruvföretaget Lucara Diamond.
Diamantbatteri som kan lagra energi i tusentals år
Diamantbatterier som räcker i tusentals år låter kanske för bra för att vara sant – men de finns redan nu, om än med vissa begränsningar.
Senaste nytt
”Inte samma sak”
Men en vikande efterfrågan i Kina är ändå en mindre faktor än det som har förändrat hela diamantbranschen i grunden: konstgjorda sådana.
Ända sedan den första konstgjorda diamanten tillverkades av svenska Asea i ett laboratorium 1953 har branschen inväntat paradigmskiftet. Nu tycks det vara här.

De labbodlade diamanterna är nämligen så pass bra att det bara med hjälp av särskilda maskiner går att se skillnad på dem. Företag som De Beers är måna om att göra en åtskillnad mellan diamanter från gruvor och labb.
”Det är som att hänga upp en affisch av Mona Lisa i ett konstmuseum och säga att det är den riktiga tavlan. Det är det inte”, säger De Beers vd Al Cook.
Tvingades sänka priserna
Även om en konstgjord diamant inte lockar till sig köpare inställda på de allra exklusivaste stenarna har den ersatt naturliga ädelstenar på vissa områden.
Den som tidigare fick hålla till godo med en sämre slipad diamant för några tusenlappar kan nu köpa en perfekt labbodlad sådan till samma pris.
Få dagens viktigaste nyheter från Realtid. Prenumerera på våra nyhetsbrev.
Trots det fallande priset på andrahandsmarknaden vägrade De Beers länge att sänka sina diamantpriser.
I slutet av förra året föll de till slut till föga och sänkte priset med mellan 10 och 15 procent, skriver Mining.com.
Nyligen syntes små tecken på att efterfrågan i USA har ökat igen, men bedömare ser ingen ljusning för branschen i stort. De Beers ägare, Anglo American, har tydligt indikerat att de vill bli av med företaget – och hittills har de inte lyckats hitta någon köpare.
ANNONS
Turgubben: Hittade diamant värd 95 000 dollar
Efter över ett decennium av hårt arbete blev den indiske arbetaren Raju Gounds liv en saga över en natt.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.











