AI-revolutionen kommer inte göra att den höga efterfrågan på kvalificerad arbetskraft försvinner, men de efterfrågade kvalifikationerna kan komma att drastiskt förändras. Det skriver Daniel Jonsson, Chief Analytics & Strategy Officer på Mynewsdesk
Därför bör svenska företag omfamna AI-teknologi

Mest läst i kategorin
Artificiell intelligens är på allas läppar när världen nu står inför en av de kanske största teknologiska förändringarna någonsin. Metoden bakom den senaste tidens AI-hype stavas stora språkmodeller (Large Language Models), och är en teknik där AI-modeller tränas på enorma mängder text för att kunna tolka en användares instruktioner och på egen hand kunna generera texter. Det som gör denna metod unik är att modellerna på förhand är inlärda på kunskaper inom språkförståelse och att de med endast ett fåtal exempel lär sig en förhållandevis bred uppsättning nya uppgifter. När mänskligt tal och skrift blir det universella gränssnittet mot datorer står vi på randen till IT-ålderns egentliga produktivitetsboom.
De flesta som provar chatbotten ChatGPT från OpenAI inser snart hur kapabel den är att förstå instruktioner, sammanhang och att generera grammatiskt korrekt innehåll. Uppgifter som att svara på e-postmeddelanden eller att sammanställa skriftliga rapporter är redan delar av arbetsvardagen där denna teknik kan avlasta människor i deras yrkesroller. Tekniken är däremot inte fulländad och efter att man skrapat på ytan blir svagheterna synliga. Sanningshalten i de AI-genererade texterna sviktar ofta när modellerna tenderar att ”hallucinera” fakta och modellerna har i stort sett varit svarta lådor där transparens i form av direkta källhänvisningar lyser med sin frånvaro. Dessa problem till trots är nuvarande generation av språkmodeller mycket kraftfulla verktyg för tidsvinst vid textskapande och passar framför allt för uppgifter där det skapade innehållets sanningshalt går snabbt att verifiera och där faktafel enkelt kan korrigeras.
Här finns en stor ännu outnyttjad potential för företag att automatisera affärsprocesser och för organisationerna blir det viktigt att skapa sig en förståelse för tekniken. En bra utgångspunkt är att tydligt definiera de användningsfall där automation av denna sort kan avlasta, eller i bästa fall, helt eliminera existerande processer. Vi står inför ett nytt paradigm där företag och individer bör tänka på denna nya teknologi som en möjliggörare med unika styrkor för att uppnå mål. Istället för att se på IT-infrastruktur som något trögrörligt som är dedikerat för att tillgodose ett fördefinierat antal affärsprocesser, är den nya tekniken mer som en digital assistent som kan lösa en bredare uppsättning problem. Det är en kostnadseffektiv resurs som har stor flexibilitet att skalas upp och ner när behov kommer och går. Sofistikerad IT-infrastruktur till trots är ett företags samlade kunskap ofta svårt att omsätta till värde, när dokumentation är svår att hitta och hålla uppdaterad. Stora språkmodeller kan lära sig ett helt företags kunskapsbank och på ett kontextmedvetet sätt bidra till att omsätta kunskapen till produktivitet.
AI-revolutionen kommer inte göra att den höga efterfrågan på kvalificerad arbetskraft försvinner, men de efterfrågade kvalifikationerna kan komma att drastiskt förändras. Liksom när automation inom tillverkningsindustrin flyttade kvalificerad arbetskraft från den direkta tillverkningsprocessen till nya tangerande områden, kan många av dagens tjänstemannayrken komma att ta ett steg tillbaka från kunskapstunga arbetsuppgifter för att fokusera på områden där mänsklig kreativitet är som viktigast. Teknologin fortsätter utvecklas i rasande fart, språkmodellerna blir större och mer sofistikerade och det är svårt att sia exakt om hur den teknologiska utvecklingen kommer se ut härifrån, men det går att anta att det kommer gå snabbt nu.
För ledningsgrupper bör detta redan stå högt på agendan och det blir viktigt för företagen att inte låta teknologins nuvarande svagheter vara hinder för att ta de första stegen. Många bolag har börjat utforska och experimentera med tekniken, men det är viktigt att inte fastna i startgroparna utan att ta hela steget att börja använda tekniken fullt ut. Att omfamna detta är vitalt för att svenska företag ska kunna fortsätta vara konkurrenskraftiga. Här finns en ytterst sällsynt möjlighet att vara med och forma nästa kapitel i IT-åldern.
Daniel Jonsson
Chief Analytics & Strategy Officer på Mynewsdesk








