Toyota bygger Woven City, ett fascinerande experiment för nio miljarder kronor. Målet: bevisa att den klimatneutrala staden är framtiden.
Woven City: Toyotas faschinerande stadsexperiment


Mest läst i kategorin
Vid foten av det ikoniska berget Fuji i Japan byggs just nu en stad som ska vara framtidens laboratorium. Det är inte bara ett bostadsprojekt, utan en massiv strategisk satsning av en global biltillverkare.
Tanken är att skapa den ultimata testbanan för hur människor, teknik och autonom mobilitet kan samexistera utan konflikt.
Projektet, som redan har slukat miljarder kronor, ska bevisa att den totalt uppkopplade staden inte bara är en utopi, utan en teknisk möjlighet som snart ska förändra stadsplanering världen över.
Biltillverkaren som blev en mjukvarujätte
Toyota Woven City representerar den mest ambitiösa fysiska manifestationen av Toyota Motor Corporations strategiska omvandling. Företaget håller på att gå från att vara en global biltillverkare till ett omfattande mobilitetsföretag.

Projektet, som ligger i Susono, Shizuoka, på platsen för en av Toyotas tidigare fabriker, är designat som en ’test course for mobility’. Syftet är att hantera den integrerade rörelsen av människor, gods, information och energi.
Beslutet att bygga denna prototypstad annonserades år 2020 och markerar en kritisk strategisk vändning för Toyota. Drivkraften bottnar i insikten att den framtida fordonsindustrins konkurrensfördel i allt högre grad ligger i mjukvara och sofistikerad datastyrning.
Genom att konstruera Woven City från grunden får företaget en unik möjlighet att utveckla framtida teknik, inklusive ett digitalt operativsystem för hela stadens infrastruktur.
Woven City är Toyotas direkta svar på behovet av att återta sin konkurrenskraft i en bransch som snabbt styrs av batteridrivna fordon och avancerad mjukvara.
Staden fungerar som en verklig, uppkopplad miljö där artificiell intelligens (AI) och ansluten teknik kan testas i både fysiska och virtuella domäner.

Detta positionerar Toyota som en potentiell leverantör av urbana operativsystem globalt, vilket innebär en direkt utmaning mot andra teknikjättar som också söker dominans inom smart stadsutveckling.
Namnet ’Woven City’ (Vävd Stad) hyllar Toyotas rötter, då företagets grundare Sakichi Toyoda uppfann en trähanddriven vävstol år 1890, och symboliserar hur framtidens teknik, likt trådar, ska ’vävas in’ i stadens arkitektur och sociala struktur.
Från fabrik till levande laboratorium
Woven City är i grunden ett massivt forsknings- och utvecklingsnav. Staden kommer initialt att rymma cirka 360 invånare, huvudsakligen seniorer och familjer, men populationen ska slutligen expandera till upp till 2 000 personer, inklusive Toyota-anställda och forskare.
Att initialt inkludera seniorer och familjer är en viktig indikation på att fokus ligger på att testa teknikens inverkan på välbefinnande och livskvalitet i vardagen.
Genom att integrera hemmarobotik och AI-assisterade tjänster, testas lösningar som är direkt relevanta för Japans demografiska utmaningar med en åldrande befolkning.

Den fysiska designen av staden är utvecklad av den danska arkitektfirman Bjarke Ingels Group (BIG). Masterplanen är baserad på ett flexibelt nätverk av tre gånger tre stadsblock som ramar in gröna innergårdar, vilka endast är tillgängliga via promenadstråken eller parkerna.
I byggandet kombineras arvet från japanskt hantverk med modern teknik. Många byggnader uppförs med massivt trä (mass timber) genom att använda traditionella japanska snickeritekniker, men utförda med industriella robotar. Detta främjar inte bara byggnadseffektivitet utan också en strävan mot klimatneutralitet.

Vätgas och tre typer av gator
En central urban innovation är separationen av mobilitet på tre distinkta gatutyper, utformade för att optimera säkerhet och flöde:
- Huvudgator (Primary Street): Optimerade för snabbare, utsläppsfria, autonoma fordon som hanterar logistiktrafik. Här används Toyotas autonoma fordon e-Palette.
- Promenadstråk (Recreational Promenade): Gemensamma gator för mikromobilitet, såsom cyklar och elsparkcyklar, utformade för reducerad hastighet.
- Linjär Park (Linear Park): Intima stigar som uteslutande är tillägnade fotgängare, flora och fauna, som fungerar som ekologiska korridorer.
Detta system löser effektivt den urbana konflikt som uppstår när logistikfordon och biltrafik konkurrerar om utrymme med fotgängare och cyklister.

Under jord finns stadens kritiska infrastruktur, inklusive system för vätgas och avancerad dagvattenfiltrering.
Ett fundamentalt element i stadens ambition om klimatneutralitet är dess beroende av vätgas som primär energibärare. Staden kommer att generera energi huvudsakligen genom vätgasbränsleceller.
Toyota har ett samarbete med ENEOS för att bygga och driva en vätgasstation i närheten. Stationen kommer att producera koldioxidfri vätgas med el från förnybar energi och leverera den via en pipeline till staden.
Detta system fungerar även som en försäkring mot strömavbrott, vilket är viktigt i seismiskt aktiva Japan.
Framgången mäts i mjukvara, inte betong
Kärnan i Woven Citys digitala ryggrad är Arene OS, en toppmodern mjukvaruplattform. Arene OS, ursprungligen utformad som ett operativsystem för fordon, expanderas till att fungera som grunden för stadens Digital Operating System.
Den totala uppkopplingen, där människor, byggnader och fordon är utrustade med data och sensorer, är avgörande för att kunna testa och utveckla AI-teknik i en dynamisk, verklig miljö.

Den totala investeringen i Woven City uppskattas till cirka nittio miljarder svenska kronor. Det ekonomiska berättigandet för denna enorma utgift är beroende av att projektet genererar kommersiellt skalbara produkter och immateriella tillgångar, framför allt genom licensiering av Arene OS och dess moduler.
Den största strategiska utmaningen är skalbarheten. Att översätta lösningar från en kontrollerad, skräddarsydd miljö med endast 2 000 invånare till de komplexa, kaotiska urbana center som utgör majoriteten av världens städer är svårt.
Woven City har lyxen att bygga sin infrastruktur från grunden.
Framgången för Woven City ligger inte i dess lokala funktion, utan i dess förmåga att generera storskaliga genombrott i dess immateriella tillgångar.
Om Woven City lyckas bevisa robustheten hos Arene OS, positionerar det Toyota som en mjukvaruleverantör av urbana operativsystem.
USA: Nya F-47 nationens sista hopp mot global dominans
Den amerikanska flygvapenchefen har bekräftat att bygget av det nya sjätte generationens jaktplan, F-47, har inletts hos tillverkaren Boeing.
Missa inte:
Binda eller inte binda? Privatekonom guidar efter räntesänkningen. News 55
Tjänar du bra? Grattis, du är förmodligen en sämre förare än du tror. Dagens PS
PwC stäms på 267 miljoner efter pensionsskandal. E55

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]












