Vikbara telefoner utgör än så länge bara en liten del av smartphone-marknaden. Men Samsung hoppas att det är så man ska komma ikapp Apple.
Samsung lanserar het funktion – som Apple saknar


Samsung har haft det svårt att hävda sig mot konkurrenten Apple när det gäller smartphones.
Särskilt tufft har man haft det i premiumsegmentet, där Iphone spelar i en egen liga.
Missa inte: Samsung efter sänkta vinstprognosen: ”Förlåt”. Realtid
Men nu vill Samsung ändra på det – genom att lansera tre helt nya vikbara telefoner, skriver CNN.
Försöker skapa egen nisch
Modellerna lanserades under onsdagen under namnen Galaxy Z Fold 7, Galaxy Z Flip 7 och Galaxy Z Flip 7 FE. Priset sträcker sig mellan ungefär 900 dollar och 2 000 dollar.
Numera är det inte lika vanligt att en ny smartphone-modell kommer något helt nytt. Det innebär att företag har haft det svårare att övertyga konsumenter att uppgradera sina telefoner.

Det är det som Samsung nu försöker ändra med på med att lansera en modell som Apple helt saknar.
Apple fortsätter nämligen att stå utanför detta produktsegment, även rykten gör gällande att en vikbar iPhone kan lanseras 2026.
Missa inte: Samsung och Apple rustar för AI-kapplöpning. Realtid
Senaste nytt
”Arbetat med länge”
Samsung har haft vikbara smartphones förut, men de nya modellerna är mer slimmade och har större skärmar jämfört med föregångarna.
Hårdvaran har uppgraderats med nya processorer, där Samsung för första gången använder olika chip i Fold- respektive Flip-modellerna.
Vinstras pressar Samsung – kan missa chiptåget
Konkurrensen för att utveckla framtidens chip är knivskarp.
Den billigare FE-varianten använder äldre teknik men erbjuder en ingångspunkt till vikbara telefoner för fler konsumenter.
”Det här har uppenbarligen inte skett på bara ett år. Det är något vi har arbetat med ganska länge, och det involverar nya delar och även nya material”, säger Samsungs COO Won-joon Cho.
Vill göra vikbara telefoner mainstream
Trots fem års produktutveckling är vikbara telefoner fortfarande en nischmarknad. Enligt IDC och Counterpoint Research står de för mindre än 2 procent av det globala smartphoneutbudet.
Hög prislapp är fortsatt en bromskloss. Ändå finns tecken på att segmentet vinner mark, bland annat genom ökade byten från Iphone-användare.
”Vi tror att dessa modeller kommer att göra att de är på vippen att bli mainstream”, säger Cho.
Missa inte: Begagnad smartphone klokt val i prisrally. Dagens PS
Samarbetar med AI-bolag
Samsung pressas samtidigt av kinesiska aktörer som Huawei, Honor och Vivo. Dessa har introducerat allt mer avancerade vikbara lösningar, inklusive modeller med dubbla vikpunkter.
Samsung har visat liknande prototyper, men ännu inte lanserat dem kommersiellt.
Utöver hårdvara satsar Samsung också på AI som konkurrensfördel. Nya funktioner baserade på Googles Gemini-assistent integreras i telefonernas skärmar, och företaget planerar samarbeten med fler AI-bolag som Perplexity, skriver Techcrunch.
Samsung vill köpa fläktföretag i miljardaffär
Fläktgroups 700 anställda i Sverige kan snart vara en del av Samsung.
ANNONS

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.










