Realtid

Oväntat samarbete mellan giganter – så ska de locka ny publik

Spotify och Netflix slår sina påsar ihop. (Foto: Heidi Fin on Unsplash och Canva)
Spotify och Netflix slår sina påsar ihop. (Foto: Heidi Fin on Unsplash och Canva)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 14 okt. 2025Publicerad: 15 okt. 2025

En av världens ledande ljudstreamingtjänster inleder ett oväntat och strategiskt partnerskap för att utöka sitt videoinnehåll och öka annonsintäkterna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Spotify, Klarna och Skype – därför lyckas svensk tech

04 dec. 2025

Avtalet med en global streamingjätte fokuserar på att distribuera videopoddar inom populära kategorier och är ett direkt svar på en omstöpning av bolagets tidigare satsningar.

Samarbetet inleds i USA med en planerad global utrullning, skriver TechCrunch.

Spotify och Netflix i nytt avtal om videopoddar

Spotify har ingått ett distributionsavtal med Netflix för att visa utvalda videopoddar på streamingtjänsten. Detta är en del av Spotifys satsning på att expandera videosegmentet och stärka sin annonsaffär.

Initialt kommer samarbetet, som startar i USA tidigt 2026, att inkludera ett urval av videopoddar från Spotify Studios och dotterbolaget The Ringer.

Programmen kommer att täcka genrer som sport, kultur, livsstil och true crime, med en plan att addera fler poddar över tid.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Strategisk vändning efter tidigare poddmisslyckanden

Flytten understryker Spotifys ökade fokus på video. Strategin är ett resultat av en större omstrukturering 2023, som följde på att bolagets tidigare miljardinvesteringar i poddradio inte hade lett till tillräckligt stora vinster.

ANNONS

Spotify ser nu video som en nyckel till ökad lönsamhet, särskilt eftersom det är populärt bland yngre användare i Gen Z och erbjuder fler möjligheter för annonsering.

Storägarnas panikdrag: Säljer av allt efter aktiekollaps

Storägarna bakom den populära HBTQ-dejtingappen Grindr diskuterar just nu en affär som skulle ta bolaget från börsen.

I det andra kvartalet 2025 rapporterade Spotify att de har över 430 000 videopoddar på plattformen.

Dessutom har videokonsumtionen ökat 20 procent snabbare än konsumtionen av endast ljud sedan 2024. Över 350 miljoner användare har strömmat video på plattformen, en ökning med 65 procent från året innan.

”Detta partnerskap markerar ett nytt kapitel för poddradio,” sade Spotifys vice vd och chef för poddar, Roman Wasenmüller, i ett uttalande.

Han betonade att samarbetet syftar till att ”expandera upptäckten, hjälpa kreatörer att nå nya målgrupper och låsa upp en helt ny distributionsmöjlighet”.

Samarbetet inleds i USA i början av 2026, och en global utrullning kommer att följa.

Spotifys aktie sjönk efter den senaste kvartalsrapporten i juli, då annonsintäkterna minskade trots en växande användarbas. Bolaget vidhöll dock tron på sin övergripande strategi för annonsverksamheten.

ANNONS

60 miljarder upp i rök när Ek lämnar Spotify

Daniel Ek lämnar vd-posten på Spotify. Aktien rasar 60 miljarder. Två insiders tar över – men bojkott och vapenkritik skuggar bytet.

Missa inte:

Hundratusentals jobb hotas av elpriserna. News 55

Ladda eller inte ladda? Nya regler för elbilar vid laddstolpen. E55

Oljepriset rasar efter två tunga besked som skakar marknaden. Dagens PS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS