En av världens ledande ljudstreamingtjänster inleder ett oväntat och strategiskt partnerskap för att utöka sitt videoinnehåll och öka annonsintäkterna.
Oväntat samarbete mellan giganter – så ska de locka ny publik


Avtalet med en global streamingjätte fokuserar på att distribuera videopoddar inom populära kategorier och är ett direkt svar på en omstöpning av bolagets tidigare satsningar.
Samarbetet inleds i USA med en planerad global utrullning, skriver TechCrunch.
Spotify och Netflix i nytt avtal om videopoddar
Spotify har ingått ett distributionsavtal med Netflix för att visa utvalda videopoddar på streamingtjänsten. Detta är en del av Spotifys satsning på att expandera videosegmentet och stärka sin annonsaffär.
Initialt kommer samarbetet, som startar i USA tidigt 2026, att inkludera ett urval av videopoddar från Spotify Studios och dotterbolaget The Ringer.
Programmen kommer att täcka genrer som sport, kultur, livsstil och true crime, med en plan att addera fler poddar över tid.
Senaste nytt
Strategisk vändning efter tidigare poddmisslyckanden
Flytten understryker Spotifys ökade fokus på video. Strategin är ett resultat av en större omstrukturering 2023, som följde på att bolagets tidigare miljardinvesteringar i poddradio inte hade lett till tillräckligt stora vinster.
Spotify ser nu video som en nyckel till ökad lönsamhet, särskilt eftersom det är populärt bland yngre användare i Gen Z och erbjuder fler möjligheter för annonsering.
Storägarnas panikdrag: Säljer av allt efter aktiekollaps
Storägarna bakom den populära HBTQ-dejtingappen Grindr diskuterar just nu en affär som skulle ta bolaget från börsen.
I det andra kvartalet 2025 rapporterade Spotify att de har över 430 000 videopoddar på plattformen.
Dessutom har videokonsumtionen ökat 20 procent snabbare än konsumtionen av endast ljud sedan 2024. Över 350 miljoner användare har strömmat video på plattformen, en ökning med 65 procent från året innan.
”Detta partnerskap markerar ett nytt kapitel för poddradio,” sade Spotifys vice vd och chef för poddar, Roman Wasenmüller, i ett uttalande.
Han betonade att samarbetet syftar till att ”expandera upptäckten, hjälpa kreatörer att nå nya målgrupper och låsa upp en helt ny distributionsmöjlighet”.
Samarbetet inleds i USA i början av 2026, och en global utrullning kommer att följa.
Spotifys aktie sjönk efter den senaste kvartalsrapporten i juli, då annonsintäkterna minskade trots en växande användarbas. Bolaget vidhöll dock tron på sin övergripande strategi för annonsverksamheten.
60 miljarder upp i rök när Ek lämnar Spotify
Daniel Ek lämnar vd-posten på Spotify. Aktien rasar 60 miljarder. Två insiders tar över – men bojkott och vapenkritik skuggar bytet.
Missa inte:
Hundratusentals jobb hotas av elpriserna. News 55
Ladda eller inte ladda? Nya regler för elbilar vid laddstolpen. E55
Oljepriset rasar efter två tunga besked som skakar marknaden. Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]








