Realtid

Googles nya AI-monster invaderar Chrome

Google tar stora kliv i ai-världen och nu adderar man ai i webbläsaren Chrome. (Foto: Jeff Chiu/AP/TT)
Google tar stora kliv i ai-världen och nu adderar man ai i webbläsaren Chrome. (Foto: Jeff Chiu/AP/TT)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 23 sep. 2025Publicerad: 23 sep. 2025

Google har nu tagit ett stort kliv in i AI-världen genom att integrera sin kraftfulla AI-assistent Gemini direkt i webbläsaren Chrome.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Spotify, Klarna och Skype – därför lyckas svensk tech

04 dec. 2025

Detta beskrivs av The Trader Times som en av de mest betydande uppgraderingarna i Chromes historia, och den är tänkt att omvandla webbläsaren från ett verktyg till en intelligent assistent som kan utföra komplexa uppgifter.

Denna satsning kan förändra hur miljarder människor interagerar med internet dagligen.

Chrome förvandlas till en superassistent

En av de mest märkbara förändringarna är att Chrome nu utrustas med en Gemini-knapp direkt i gränssnittet. Användare kan med denna knapp öppna en sidopanel där de kan ställa frågor och få sammanfattningar av innehållet i sina öppna flikar, skiver Dagens PS.

Gemini är dock inte begränsad till enbart en flik, utan kan sammanfatta information från flera flikar samtidigt, vilket gör den till ett kraftfullt verktyg för informationshantering.

Enligt källor kan Gemini även integreras med andra Google-tjänster som kalendern och youtube, och assistera med uppgifter som att schemalägga möten.

Snygg integrering i Chrome. (Foto: Google)
Snygg integrering i Chrome. (Foto: Google)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

En ny era av sökningar

ANNONS

Googles AI-läge, som gradvis blir den nya standarden för webbsökningar, kommer nu att vara tillgängligt direkt från Chromes adressfält. Detta gör att användare kan få sammanfattande information istället för att bara ledas till en webbsida.

Dessutom introduceras en ny funktion kallad ’fråga om denna sida’, som kan föreslå relevanta frågor baserade på innehållet på en sida. Svaren presenteras i en sidopanel, vilket gör det möjligt att ställa följdfrågor direkt i AI-läget.

Denna funktionalitet förväntas spara tid för användare som söker snabba och komplexa svar.

Så mycket betalar världen för artificiell intelligens just nu

I takt med att AI-utgifterna skenar, kämpar företag med dolda kostnader. En ny rapport avslöjar varför AI-prissättningen är en djungel.

Säkerhetslyft i miljardklassen

Enligt källor används artificiell intelligens nu för att avsevärt förbättra Chromes säkerhetsfunktioner. Ett verktyg kallat Gemini nano utökas för att kunna upptäcka och varna för falska virusvarningar, blufftävlingar och andra typer av nätfiske.

Även Chromes inbyggda lösenordshanterare får en uppgradering som gör det möjligt att automatiskt byta ut komprometterade lösenord med bara ett klick, vilket ökar säkerheten för miljarder användare.

Google uppger att de redan blockerar tre miljarder oönskade notifieringar på android varje dag, vilket visar på AI:ns potential att förbättra cybersäkerheten.

ANNONS

EU trappar upp striden mot techjättarna

Striden hårdnar kring finansiell data. EU sätter stopp för techjättarna. Nu återstår att se om EU kommer kunna hålla den hårda linjen mot Trumps hot.

Agentfunktioner och en prislapp

En av de mest avancerade funktionerna som planeras är ’agentic control’, vilket innebär att Chrome kommer att kunna utföra flerstegsuppgifter på uppdrag av användaren. Enligt källor skulle detta kunna innebära att användaren kan be webbläsaren att ”schemalägga en tid hos frisören” eller ”beställa matvaror”, och agenten skulle då automatiskt utföra de nödvändiga stegen.

Det har funnits utmaningar med liknande system från andra företag, som openais ’operator’, vilken har en månadskostnad på cirka 2 200 svenska kronor. Enligt källor finns det en prissättning på 25 amerikanska dollar per användare och månad för Googles lösning, vilket motsvarar ungefär 275 svenska kronor.

Det återstår att se om Google kommer att erbjuda denna funktion till alla användare eller om den blir exklusiv för betalande prenumeranter.

Därför säger Google upp Financial Times

I en tid av ekonomisk osäkerhet har den globala techjätten Alphabet, moderbolaget till Google, inlett en rad kostnadsbesparingar.

Framtiden är här

De flesta av dessa nya AI-funktioner förväntas bli tillgängliga för alla chrome-användare under de kommande veckorna. Även om Googles agentbaserade assistent kanske inte är bättre än konkurrenternas, kommer den stora spridningen av Chrome att göra tekniken tillgänglig för en betydligt bredare publik.

ANNONS

Detta kan ge google tillbaka initiativet i AI-racet och stärka Alphabets långsiktiga position på marknaden.

För svenska investerare med exponering mot Alphabet kan detta ses som ett positivt tecken. Samtidigt kan svenska techbolag inom edtech och cybersäkerhet komma att möta hårdare konkurrens när Google sätter en ny standard.

Nvidias investering kan förändra brittisk industri

Den globala teknikjätten Nvidia ser en lysande framtid i Storbritannien och meddelar en betydande investering i landets AI-sektor.

Missa inte:

Regeringens budget tom på viktiga äldrefrågor. News 55

Nissans okända plan – sparar miljarder på nackstöd. Dagens PS

Jobbonärernas år 2026: Tre skäl att jobba som pensionär efter nyår. E55

ANNONS

ANNONS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS