Annons

Annons

minatjanster_joakim_sjoblom_danske.jpg

Joakim Sjöblom är vd för och medgrundare av fintech-appen Mina Tjänster som nu byter namn till Minna Technologies och satsar på internationell expansion. Foto: Press

Hallå där, Joakim Sjöblom...

... vd för appen Mina Tjänster som samlar alla abonnemang på ett ställe och som inlett ett samarbete med Danske Bank. Appen är redan integrerad på Swedbanks kundplattformar och nu därmed 7 miljoner bankkunder i Norden.

Varför har ni valt att samarbeta med Danske?
– Banker är generellt hungriga efter innovation och våra värderingar matchar Danskes kärnvärderingar, alltså att hjälpa privatpersoner till en bättre vardag, och inte för ett premiumsegment utan som en tjänst för många.

Vad kan ni tillföra dem?
– Många fintechbolag har en teknik och ett kunderbjudande som banken inte har i sin ordinarie portfölj, men banken har en "reach" och muskler för att ta produkten lite bredare. Vi bidrar med innovation och de bidrar med tillväxt, kundbas och varumärke.

Skiljer sig den danska "retail banking"-marknaden från den svenska?
– Nej, egentlign inte. Hela den nordiska finansmarknaden är ganska harmoniserad. Det finns även digitala signaturer i Danmark motsvarande svenska Bank-id och danskar har ungefär lika många abonnemang som svenskar. Så grundproblemet är lika stort där. Folk har massa abonnemang som de inte har någon större koll på.

Annons

Annons

Finns det några regulatoriska skillnader?
– Nej, i princip inte. Vår tjänst har främst EU:s direktiv och regelverk i ryggen.

Ni byter namn "Minna technologies". Varför?
– Det har varit vår ambition från dag ett att ju fler slutkunder vi kan nå desto mer värde har vi skapat och Danske Bank är en av de största bankerna i Norden. Vi når nu totalt 7 miljoner bankkunder och vi vill vara internationella.

Har Danske, liksom Swedbank, tagit en ägarandel i ert bolag?
– Nej. Swedbank hade en helt annan risknivå och krävde en annan typ av insyn och incitament. Nu som mer etablerad aktör har vi haft en annan dialog och den här gången valde vi att ingå i ett partnerskap.

Hur har er app gått på Swedbanks plattformar?
– Jättebra lanserade i oktober firade ett halvår i dag. Vi har haft 2.000 reviews en kundnöjdhet på 4,8 av 5 i betyg. När du använt funktionen i Swedbank får du förfrågan om hur upplevde tjänsten. Det var i linje med förvänta.

Hur många har använt appen?
Det vet jag men vill lämna det till Swedbank att uttala sig om det. Vi är en leverantör så om de vill släppa det så är det upp till dem.

Vilka abonnemang och prenumerationer kan appen ta in nu?
Nu har vi 18 kategorier strea,ing gym mobil fösäkringar mjukvaror fackiföreningar a kassor allting som är återkommande kostnader.

Ska ni lägga till fler applikationer till lösningen?
Vi har två funktioner säga upp abonnemang och förbättra abonnemang. Förbättra bara telekom och el så där tillkommer försäkringar och finanisella produkter testar lite grand. Det kan vara allt från sparkonto till lån och kredit förmedling återstår att förmedla.

Fler funktioner?
Avtalsbevakning något vci jobbar myucket nu binningstid gått ut förbrukat mer kilowatt nu har ditt pris gått upp nu oförändra det här kommunicera relvant information  mer relevant och personligt.

Hur många anställda är ni nu?
– Vi har gått från fyra till 24 anställda på bara två år. I höstas var vi 17. Sedan dess har vi anställt främst på affärssidan för att bankintresset är enormt. Det är en annan värld sedan lanseringen i oktober. Vi har främst anställt inom affärsutveckling, kundtjänst och marknadsföring.

Nytt eller större kontor?
– Vi avser att ytterligare en bank internationellt så när det publikt kan jag svara på det.  hoppas att det sker efter sommaren ska jag vara relatisitsk med bankhastighet inte förrän Q4. europa är fokus mycket på grund av nya europeiska direktiv som GDPR och PSD2.

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons

Annons