Wihlborgs hyr ut 6 300 kvm utanför Köpenhamn

Elektronikföretaget EMRI och ingenjörs- och teknikföretaget Grønbech flyttar till hösten in i Wihlborgs nyrenoverade, multifunktionella och energieffektiva kontorsbyggnad Meterbuen 27 i Skovlunde nordväst om Köpenhamn.

EMRI är en 52 år gammal dansk elektronikverksamhet som levererar styrsystem till olika typer av fartyg. I Meterbuen har företaget tecknat avtal om 3 300 kvm.

Grønbech levererar och erbjuder service av hållbara lösningar inom energi, vatten och avlopp, industri samt stål och metall. Företagets historia går tillbaka till 1828 och Meterbuen 27 (3 000 kvm) blir det blott fjärde huvudkontoret för företaget genom tiderna.

Efter att fastigheten tidigare hyst huvudsakligen en hyresgäst, som flyttar inom Wihlborgs bestånd, genomförs nu en renovering i olika etapper med nya installationer, energiförbättringar och nya ytskikt.

– Vi är i en kraftig tillväxt inom både våra forsknings- och utvecklingsaktiviteter och produktionen. Vi ser fram emot att erbjuda bättre lokaler till våra medarbetare och att flytten blir en ytterligare boost för verksamheten, säger Morten Novak Bro, vd för EMRI A/S.

– Vi är inte ett företag som flyttar var och varannan dag. Därför satsar vi på ett långvarigt samarbete med Wihlborgs. Vi flyttar nu en bit utanför stan vilket gör resan till arbetet enklare för många av våra medarbetare, säger John Mathiesen, vd för Grønbech.

– Vi ser fram emot att välkomna EMRI och Grønbech till Meterbuen 27 som kan tillmötesgå företagens behov av rymliga, flexibla och energieffektiva lokaler. Fastigheten befinner sig i ett av de populäraste företagsområdena i Skovlunde med kort avstånd till motorvägsnätet, goda bussförbindelser och endast 1,5 kilometer till Skovlunde station, säger Søren Kempf Holm, direktör för Wihlborgs A/S.

– Utvecklingen av Meterbuen 27 visar dels hur vi kan erbjuda våra hyresgäster möjligheten att flytta inom vårt bestånd i takt med att behoven förändras, dels hur vi kan ställa om en fastighet och möta marknadens ökade efterfrågan. I det här fallet lättlager och logistik kombinerat med kontor på ett attraktivt läge, säger Ulrika Hallengren, vd för Wihlborgs.

Wihlborgs Fastigheter AB (publ)

För ytterligare information kontakta:
Ulrika Hallengren, vd, 040-690 57 95
Søren Kempf Holm, direktör för Wihlborgs A/S, +45 40 21 80 59

Wihlborgs Fastigheter AB (publ) är ett fastighetsbolag med fokus på kommersiella fastigheter i Öresundsregionen. Fastighetsbeståndet finns i Malmö, Helsingborg, Lund och Köpenhamn. I Malmö, Lund och Helsingborg är Wihlborgs det ledande fastighetsbolaget. Fastigheternas bokförda värde uppgår till 57 Mdkr med ett årligt hyresvärde om 4,5 Mdkr. Wihlborgs är noterat på Nasdaq Stockholm, Large Cap.