De stora märkena från Europa och USA kan inte längre gräva guld i Kina. Det vill Volkswagen ändra på genom att inspireras av kineserna själva.
Volkswagens räddningsplan – bli mer kinesiskt


Mest läst i kategorin
Under de senaste åren har aktörer som BYD har etablerat en tydlig dominans inom elbilar på den kinesiska marknaden. Avancerad teknik, kortare utvecklingscykler och aggressiv prissättning har varit avgörande.
Det har pressat utländska biltillverkare hårt, som tidigare såg det som en lukrativ marknad.
Nu försöker dessa internationella märken slå kinesiska rivaler med deras egna metoder, skriver The Economist.
Läs mer: Volvos vd: Vi måste möta kineserna öga mot öga. Realtid
Försöker bygga upp kapacitet
Volkswagen har drabbats särskilt hårt.
Koncernens försäljning i Kina har fallit betydligt sedan 2020, samtidigt som andelen elbilar i det egna modellutbudet fortfarande är låg jämfört med kinesiska konkurrenter.
Andra utländska biltillverkare har valt att minska sin närvaro i landet, men flera försöker istället att anpassa sig genom att fördjupa samarbeten med kinesiska teknikföretag och lägga större del av utvecklingen lokalt.
Japanska aktörer som Toyota och Honda bygger nu upp forsknings- och utvecklingskapacitet i Kina och arbetar tätt med bolag inom batteriteknik, autonom körning och mjukvara.
Senaste nytt
Gör om helt och hållet
BMW har samtidigt stärkt sin lokala utvecklingsorganisation och jobbar med kinesiska techgiganter som Alibaba, skriver Euronews.
Volkswagen går dock längst i sin omställning. Bolaget genomför en omfattande förändring av sin verksamhet i landet och bygger upp en i praktiken självständig utvecklings- och innovationsstruktur.
Ett centralt steg är etableringen av ett helägt utvecklingscenter i Hefei med flera tusen ingenjörer, nästan helt rekryterade lokalt.
Måste inte ha huvudkontorets godkännande
Den nya organisationen kan ta beslut utan godkännande från Tyskland, vilket har förkortat utvecklingstiderna markant.
Kärnan i Volkswagens strategi är att lansera ett stort antal nya elbilmodeller specifikt för den kinesiska marknaden.
Det innebär exempelvis fokus på funktioner som lokala kunder efterfrågar: avancerade förarassistanssystem, eleganta interiörer och stora skärmar.
Samarbetar med inhemska bolag
Samtidigt arbetar bolaget nära kinesiska teknikföretag för att få tillgång till kompetens inom chip, mjukvara och självkörande system.
Samarbetet med Xpeng och investeringar i lokala utvecklingsplattformar är exempel på denna inriktning.
Strategin innebär dock risker.
Priserna kan pressas ännu mer
Den kinesiska elbilsmarknaden präglas av en intensiv prispress, och lokala tillverkare har fördelar genom extremt integrerade leverantörskedjor och villighet att prioritera tillväxt framför kortsiktiga vinster.
Volkswagens framtida position i Kina avgörs därför av hur snabbt och djupt företaget kan integrera sig i denna logik, menar bedömare.
Läs mer: Mannen som rustar upp Tysklands försvar – trots nazistskuggan. Dagens PS

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.










