Realtid

Volkswagens räddningsplan – bli mer kinesiskt

volkswagen
Den tyska giganten Volkswagen vill hitta tillbaka till vinnarspåret i Kina, men det kan bli tufft. (Foto: Ng Han Guan/AP/TT).
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 05 dec. 2025Publicerad: 05 dec. 2025

De stora märkena från Europa och USA kan inte längre gräva guld i Kina. Det vill Volkswagen ändra på genom att inspireras av kineserna själva.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Under de senaste åren har aktörer som BYD har etablerat en tydlig dominans inom elbilar på den kinesiska marknaden. Avancerad teknik, kortare utvecklingscykler och aggressiv prissättning har varit avgörande.

Det har pressat utländska biltillverkare hårt, som tidigare såg det som en lukrativ marknad.

Nu försöker dessa internationella märken slå kinesiska rivaler med deras egna metoder, skriver The Economist.

Läs mer: Volvos vd: Vi måste möta kineserna öga mot öga. Realtid

Försöker bygga upp kapacitet

Volkswagen har drabbats särskilt hårt.

Koncernens försäljning i Kina har fallit betydligt sedan 2020, samtidigt som andelen elbilar i det egna modellutbudet fortfarande är låg jämfört med kinesiska konkurrenter.

Andra utländska biltillverkare har valt att minska sin närvaro i landet, men flera försöker istället att anpassa sig genom att fördjupa samarbeten med kinesiska teknikföretag och lägga större del av utvecklingen lokalt.

ANNONS

Japanska aktörer som Toyota och Honda bygger nu upp forsknings- och utvecklingskapacitet i Kina och arbetar tätt med bolag inom batteriteknik, autonom körning och mjukvara.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Gör om helt och hållet

BMW har samtidigt stärkt sin lokala utvecklingsorganisation och jobbar med kinesiska techgiganter som Alibaba, skriver Euronews.

Volkswagen går dock längst i sin omställning. Bolaget genomför en omfattande förändring av sin verksamhet i landet och bygger upp en i praktiken självständig utvecklings- och innovationsstruktur.

Ett centralt steg är etableringen av ett helägt utvecklingscenter i Hefei med flera tusen ingenjörer, nästan helt rekryterade lokalt.

Måste inte ha huvudkontorets godkännande

Den nya organisationen kan ta beslut utan godkännande från Tyskland, vilket har förkortat utvecklingstiderna markant.

Kärnan i Volkswagens strategi är att lansera ett stort antal nya elbilmodeller specifikt för den kinesiska marknaden.

ANNONS

Det innebär exempelvis fokus på funktioner som lokala kunder efterfrågar: avancerade förarassistanssystem, eleganta interiörer och stora skärmar.

Samarbetar med inhemska bolag

Samtidigt arbetar bolaget nära kinesiska teknikföretag för att få tillgång till kompetens inom chip, mjukvara och självkörande system.

Samarbetet med Xpeng och investeringar i lokala utvecklingsplattformar är exempel på denna inriktning.

Strategin innebär dock risker.

Priserna kan pressas ännu mer

Den kinesiska elbilsmarknaden präglas av en intensiv prispress, och lokala tillverkare har fördelar genom extremt integrerade leverantörskedjor och villighet att prioritera tillväxt framför kortsiktiga vinster.

Volkswagens framtida position i Kina avgörs därför av hur snabbt och djupt företaget kan integrera sig i denna logik, menar bedömare.

ANNONS

Läs mer: Mannen som rustar upp Tysklands försvar – trots nazistskuggan. Dagens PS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS