Den som vill investera i Europas lyxsektor behöver välja aktie noga. En spricka mellan de bäst och sämst presterande bolagen håller nämligen på att vidga sig.
Sprickan: Lyxbranschens vinnare drar ifrån förlorarna


Mest läst i kategorin
Lyxsektorn i Europa har genomgått en flera upp- och nedgångar under de senaste åren.
När rapportperioden nu går in i en intensiv fas riktas blickarna mot hur de ledande varumärkena hanterar en rad tuffa utmaningar.
Missa inte: Lyxvarumärkenas djupa kris – tvingas sparka tusentals. Realtid
Alltifrån dämpad efterfrågan i Kina till valutasvängningar och alltför höga värderingar ser ut att öka sprickan mellan de bästa och de som kommer efter, skriver Bloomberg.
Kan bli en besvikelse
Brittiska Burberry tillhör företagen som lyckats tackla problemen – och man har visat starka resultat nyligen.
Schweiziska Richemont, som äger Cartier, också har överträffat förväntningarna. Men för tungviktare som LVMH, Kering och Salvatore Ferragamo är utsikterna betydligt mer osäkra.

Analytiker befarar att dessa bolag inte kommer att nå upp till redan nedskruvade prognoser, vilket riskerar att förlänga den börsnedgång som hittills i år har raderat upp till 175 miljarder euro i marknadsvärde.
Missa inte: Utsattes för kuppförsök – nu har lyxmärket gått om. Realtid
Senaste nytt
LVMH har fått stryk på börsen
Resultatsäsongen kan därmed bli avgörande för att identifiera vilka bolag som lyckas navigera det nya landskapet – och vilka som fortsätter tappa mark.
Skillnaderna är tydliga. Medan Hermès förväntas redovisa tvåsiffrig tillväxt i sin avdelning för lädervaror spås LVMH:s motsvarande enhet backa nära 8 procent.
Hermès-aktien har visat motståndskraft i ett svagt marknadsklimat, till skillnad från LVMH, vars börsvärde nästan halverats på två år, delvis till följd av vikande efterfrågan i Asien.
Handelskriget krossar lyxdrömmar – ett märke trotsar stormen
Lyxindustrin rasar under trycket av ökade tullar och ekonomisk osäkerhet.
Fortsatt höga värderingar
Lyxaktier värderas fortsatt högt, med ett genomsnittligt P/E-tal på 27, en premie på cirka 85 procent jämfört med det breda börsindexet.
Det väcker frågor om sektorns attraktivitet, särskilt i ett klimat där efterfrågan på lyxprodukter inte längre är lika självklar.
Även om vissa ser köplägen efter kursrasen kräver läget noggrann analys.
Missa inte: Nya trenden bland miljardärerna – glänsa i lyx. Dagens PS
Lyxsektor populärare bland yngre
”Det kommer inte vara så att alla får en skjuts av en och samma våg. Det beror verkligen på kategorin och varumärket”, säger Stefan-Guenter Bauknecht, portföljförvaltare på DWS.
Men det finns också positiva tecken för lyxföretagen. Enligt Euronews är den yngre generationen allt mer intresserad av lyxvaror.
Trender på Tiktok har inneburit att länder som Polen snabbt har ökat sin marknad för lyxvaror, där framför allt skönhetsprodukter och accessoarer har blivit populära.
Lyxparadoxen: Säljer mer men tjänar mindre
Lyxmärken är dyrare än någonsin.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.









