Burberry och Moët Hennessy kämpar i kraftig motvind. Omfattande personalnedskärningar och besparingar kan vara deras sista chans att överleva.
Lyxvarumärkenas djupa kris – tvingas sparka tusentals


Mest läst i kategorin
Burberry planerar att minska personalstyrkan med upp till 18 procent, motsvarande 1 700 tjänster.
Bakgrunden till Burberrys nedskärningar är ett försök att spara ytterligare 60 miljoner pund de kommande två åren.
Missa inte: Modehusens skrikiga lyx hotas av ekonomisk nedgång. Realtid
Besparingarna är en del av vd Joshua Schulmans plan för att återställa varumärkets dragningskraft efter misslyckade satsningar på high fashion och minskad global efterfrågan på lyxprodukter.
”Många av nedskärningarna kommer att ske på kontor i Storbritannien, men även butiksanställda världen över påverkas”, uppger Schulman enligt Bloomberg. Han bekräftar även att nattskiftet vid företagets fabrik i Castleford, norra England, slopas.

Skiftet: Unga miljonärer lämnar dyra prylar bakom sig
Nu är det annat som gäller.
Flera orsaker
Burberrys aktiekurs steg tillfälligt efter beskedet, men analytiker förhåller sig tveksamma till om åtgärderna räcker.
”Tiden håller på att rinna ut för Burberry”, säger Charlie Huggins på Wealth Club och beskriver försöken som en ”sista chans”.

Samtidigt brottas Moët Hennessy, vin- och spritjätten inom LVMH-koncernen, med sina egna problem. Enligt Financial Times har bolaget gått från att generera en miljard euro i kassaflöde 2019 till att bränna 1,5 miljarder euro under det gångna året.
Problemen bottnar i en kombination av kraftiga prishöjningar, förlustbringande direktförsäljning till konsument och en rad tveksamma förvärv.
Senaste nytt
10 procent ryker
”Det nådde en punkt där det verkade som om Moët Hennessy inte kunde göra fel”, säger en källa till tidningen.
Men verkligheten kom ikapp — försäljningen sjunker, marginalerna krymper och investeringarna har i flera fall inte gett önskat resultat.
Läs även: Lyxiga väckarklockor – nästa svenska succé? Realtid
Under den nytillträdde vd:n Jean-Jacques Guiony och vice vd Alexandre Arnault genomför Moët Hennessy en översyn av hela verksamheten. Nu varslar bolaget 10 procent av sin arbetsstyrka – cirka 1 200 jobb.
”Svårt att svälja”
Bland annat har man ifrågasatt om de senaste prishöjningarna varit hållbara.
”Priserna har pressats ’ganska högt’, och det har varit ’svårt att svälja’ för vissa”, ska Guiony ha sagt internt.
Båda bolagens kriser speglar den större utmaning som lyxindustrin nu står inför: en osäker global ekonomi, mättade marknader och konsumenter som i allt högre grad ifrågasätter värdet av exklusiva produkter.

Världens dyraste väska glittrar av guld
Modehuset Paco Rabanne gör stort nummer med den lyxigaste handväskan i sitt slag.

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.