Realtid

Lyxvarumärkenas djupa kris – tvingas sparka tusentals

Att
De båda bolagens kriser speglar den större utmaning som lyxindustrin nu står inför. (Foto: Vianney Le Caer/AP/TT/Canva)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 15 maj 2025Publicerad: 15 maj 2025

Burberry och Moët Hennessy kämpar i kraftig motvind. Omfattande personalnedskärningar och besparingar kan vara deras sista chans att överleva.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Burberry planerar att minska personalstyrkan med upp till 18 procent, motsvarande 1 700 tjänster.

Bakgrunden till Burberrys nedskärningar är ett försök att spara ytterligare 60 miljoner pund de kommande två åren.

Missa inte: Modehusens skrikiga lyx hotas av ekonomisk nedgång. Realtid

Besparingarna är en del av vd Joshua Schulmans plan för att återställa varumärkets dragningskraft efter misslyckade satsningar på high fashion och minskad global efterfrågan på lyxprodukter.

”Många av nedskärningarna kommer att ske på kontor i Storbritannien, men även butiksanställda världen över påverkas”, uppger Schulman enligt Bloomberg. Han bekräftar även att nattskiftet vid företagets fabrik i Castleford, norra England, slopas.

Skiftet: Unga miljonärer lämnar dyra prylar bakom sig 

Nu är det annat som gäller. 

Flera orsaker

Burberrys aktiekurs steg tillfälligt efter beskedet, men analytiker förhåller sig tveksamma till om åtgärderna räcker.

ANNONS

”Tiden håller på att rinna ut för Burberry”, säger Charlie Huggins på Wealth Club och beskriver försöken som en ”sista chans”.

Burberry
Burberry är bland annat känt för den klassiska beige trenchcoaten och för sitt klassiska rutmönster Nova Check. (Foto: Scott A Garfitt/AP/TT)

Samtidigt brottas Moët Hennessy, vin- och spritjätten inom LVMH-koncernen, med sina egna problem. Enligt Financial Times har bolaget gått från att generera en miljard euro i kassaflöde 2019 till att bränna 1,5 miljarder euro under det gångna året.

Problemen bottnar i en kombination av kraftiga prishöjningar, förlustbringande direktförsäljning till konsument och en rad tveksamma förvärv.

ANNONS

10 procent ryker

”Det nådde en punkt där det verkade som om Moët Hennessy inte kunde göra fel”, säger en källa till tidningen.

Men verkligheten kom ikapp — försäljningen sjunker, marginalerna krymper och investeringarna har i flera fall inte gett önskat resultat.

Läs även: Lyxiga väckarklockor – nästa svenska succé? Realtid

ANNONS

Under den nytillträdde vd:n Jean-Jacques Guiony och vice vd Alexandre Arnault genomför Moët Hennessy en översyn av hela verksamheten. Nu varslar bolaget 10 procent av sin arbetsstyrka – cirka 1 200 jobb.

”Svårt att svälja”

Bland annat har man ifrågasatt om de senaste prishöjningarna varit hållbara.

”Priserna har pressats ’ganska högt’, och det har varit ’svårt att svälja’ för vissa”, ska Guiony ha sagt internt.

Båda bolagens kriser speglar den större utmaning som lyxindustrin nu står inför: en osäker global ekonomi, mättade marknader och konsumenter som i allt högre grad ifrågasätter värdet av exklusiva produkter.

Världens dyraste väska glittrar av guld

Modehuset Paco Rabanne gör stort nummer med den lyxigaste handväskan i sitt slag.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

ANNONS
ANNONS