Realtid

Utsattes för kuppförsök – nu har lyxmärket gått om

utsattes
Kunder köar utanför Hermès-butiken i London. Det franska lyxföretaget är nu tredje störst i Europa. (Foto: Alberto Pezzali/AP/TT)
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 16 apr. 2025Publicerad: 16 apr. 2025

För 15 år sedan försökte LVMH ta över sin mindre kollega Hermés. Försöket avvärjdes – och nu har Hermès gått om sin rival.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I KORTHET

  • Franska Hermès har nu högre börsvärde än LVMH och är tredje störst i Europa.
  • LVMH:s aktiekurs föll kraftigt efter svaga kvartalssiffror och oro kring Kina och USA.
  • Hermès lockar fortsatt världens rikaste med exklusivitet och hög rörelsemarginal.

Sammanfattat med hjälp av AI och kvalitetssäkrat av Realtid

För femton år sedan försökte lyxkonglomeratet LVMH köpa upp Hermès – ett drag som chockade Frankrike och som fick Hermès-familjen att enas i motstånd.

Den som stod bakom det hela var LVMH:s vd Bernard Arnault. Han lyckades inte med uppköpet – och nu har rollerna vänts.

Missa inte: Handelskriget krossar lyxdrömmar – ett märke trotsar stormen. Realtid

Hermès har passerat LVMH i marknadsvärde och blivit det mest värdefulla bolaget på Parisbörsens CAC40-index, skriver Bloomberg.

Skakig lyxmarknad

Hermès International SCA värderades på tisdagen till drygt 243,6 miljarder euro.

Med det tar man klivet förbi rivalen LVMH sett till börsvärde – och placerar sig som Europas tredje största börsnoterade företag efter SAP och Novo Nordisk.

ANNONS

Inte så lyxigt – LVMH backar i osäkra tider

Geopolitisk turbulens och tullkrig är inte goda nyheter för lyxbolaget LVMH.

Det som utlöste växlingen var dock LVMH:s fallande aktiekurs – ned med över åtta procent under tisdagen. Raset som kom efter svaga siffror i första kvartalet, där minskad efterfrågan i Kina och USA väckte oro.

Lägg därtill hot om ett eskalerande handelskrig och bilden av en skakig lyxmarknad blir tydlig.

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

23 dec. 2024
Spela klippet
Fastigheter

Fortfarande mest populära bostadstypen bland svenskarna

27 nov. 2024

”Representerar kvalitet”

Hermès har däremot klarat nedgången bättre än sina konkurrenter. Genom att satsa på världens allra rikaste kunder, samtidigt som man noggrant kontrollerat tillgången till sina produkter, har varumärket lyckats behålla sin lockelse även i oroliga tider.

”I osäkra miljöer tenderar människor att gå på kvalitet. Hermès representerar helt klart det”, säger Morningstar-analytikern Jelena Sokolova.

Missa inte: Guldklockor ökar i värde – märket som dominerar. Realtid

Lyxikoner som Birkin- och Kellyväskan, som ofta kostar över 10 000 euro, säljs fortfarande i begränsad mängd – en strategi som skapar efterfrågan snarare än jakt på extrapriser. Draget har gett resultat: även om Hermès säljer mindre än LVMH är rörelsemarginalen högre.

ANNONS

Även om Hermès har lyckats bättre än sina konkurrenter är framtiden osäker för lyxmarknaden i stort. Efter att ha peakat under pandemin har den haft några tuffa år – och en framtida lågkonjunktur riskerar att sänka branschen rejält, skriver CNBC.

Modehusens skrikiga lyx hotas av ekonomisk nedgång

Lyxbranschen försökte få kunderna att återvända med allt djärvare kollektioner.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS