För 15 år sedan försökte LVMH ta över sin mindre kollega Hermés. Försöket avvärjdes – och nu har Hermès gått om sin rival.
Utsattes för kuppförsök – nu har lyxmärket gått om


Mest läst i kategorin
I KORTHET
- Franska Hermès har nu högre börsvärde än LVMH och är tredje störst i Europa.
- LVMH:s aktiekurs föll kraftigt efter svaga kvartalssiffror och oro kring Kina och USA.
- Hermès lockar fortsatt världens rikaste med exklusivitet och hög rörelsemarginal.
Sammanfattat med hjälp av AI och kvalitetssäkrat av Realtid
För femton år sedan försökte lyxkonglomeratet LVMH köpa upp Hermès – ett drag som chockade Frankrike och som fick Hermès-familjen att enas i motstånd.
Den som stod bakom det hela var LVMH:s vd Bernard Arnault. Han lyckades inte med uppköpet – och nu har rollerna vänts.
Missa inte: Handelskriget krossar lyxdrömmar – ett märke trotsar stormen. Realtid
Hermès har passerat LVMH i marknadsvärde och blivit det mest värdefulla bolaget på Parisbörsens CAC40-index, skriver Bloomberg.
Skakig lyxmarknad
Hermès International SCA värderades på tisdagen till drygt 243,6 miljarder euro.
Med det tar man klivet förbi rivalen LVMH sett till börsvärde – och placerar sig som Europas tredje största börsnoterade företag efter SAP och Novo Nordisk.

Inte så lyxigt – LVMH backar i osäkra tider
Geopolitisk turbulens och tullkrig är inte goda nyheter för lyxbolaget LVMH.
Det som utlöste växlingen var dock LVMH:s fallande aktiekurs – ned med över åtta procent under tisdagen. Raset som kom efter svaga siffror i första kvartalet, där minskad efterfrågan i Kina och USA väckte oro.
Lägg därtill hot om ett eskalerande handelskrig och bilden av en skakig lyxmarknad blir tydlig.
Senaste nytt
”Representerar kvalitet”
Hermès har däremot klarat nedgången bättre än sina konkurrenter. Genom att satsa på världens allra rikaste kunder, samtidigt som man noggrant kontrollerat tillgången till sina produkter, har varumärket lyckats behålla sin lockelse även i oroliga tider.
”I osäkra miljöer tenderar människor att gå på kvalitet. Hermès representerar helt klart det”, säger Morningstar-analytikern Jelena Sokolova.
Missa inte: Guldklockor ökar i värde – märket som dominerar. Realtid
Lyxikoner som Birkin- och Kellyväskan, som ofta kostar över 10 000 euro, säljs fortfarande i begränsad mängd – en strategi som skapar efterfrågan snarare än jakt på extrapriser. Draget har gett resultat: även om Hermès säljer mindre än LVMH är rörelsemarginalen högre.
Även om Hermès har lyckats bättre än sina konkurrenter är framtiden osäker för lyxmarknaden i stort. Efter att ha peakat under pandemin har den haft några tuffa år – och en framtida lågkonjunktur riskerar att sänka branschen rejält, skriver CNBC.

Modehusens skrikiga lyx hotas av ekonomisk nedgång
Lyxbranschen försökte få kunderna att återvända med allt djärvare kollektioner.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.