När USA skärper sin tullpolitik mot Europa räcker det inte längre att tala om frihandel och konkurrenskraft. Vi måste bygga en starkare, mer integrerad europeisk inre marknad som gör det enklare för företag att växa, samarbeta och investera på hemmaplan. Fokus bör ligga på digitalisering och minskad administration. Det skriver Joakim Hahne, regionchef för norra Europa på Pagero.
"USA visar vägen – EU måste ta sin inre marknad på allvar"


Mest läst i kategorin
Detta är också kärnan i Mario Draghis rapport till EU-kommissionen.
Europa riskerar att halka efter om vi inte kraftsamlar kring strukturella reformer, digital kapacitet och minskad fragmentering.
Missa inte: ”Beklagan och besvikelse” – USA driver EU mot Asien. Realtid
En välfungerande inre marknad är inte bara en vision, det är en ekonomisk nödvändighet.
EU:s inre marknad – stark i teorin, svag i praktiken
USA:s ekonomiska styrka bygger till stor del på en stor och enhetlig inre marknad. Företag kan växa över delstatsgränser utan att behöva anpassa sig till olika valutor och med minimala skillnader i regelverk och standarder.
Det skapar stordriftsfördelar, driver innovation och minskar kostnader.

EU har samma friheter i teorin, med fri rörlighet för varor, tjänster, personer och kapital samt med en gemensam valuta för merparten av medlemsländerna, men i praktiken återstår många hinder.
Skattesystem, regler och administrativa processer varierar fortfarande mellan medlemsländer.
Senaste nytt
Digitalisering är nyckeln
För att europeiska företag ska kunna fokusera på tillväxt och innovation måste vi börja med att ta bort onödiga, manuella och kostsamma administrativa processer.
Digitalisering är, rätt använt, det mest kraftfulla verktyget vi har. Ju mer EU lyckas harmonisera sina regler och digitala system, desto närmare kan vi komma den dynamik som präglar USA:s inre marknad.
Dollarn faller mot kronan – bra för semesterresan
En dollar kostar 9,49 kronor på valutamarknaden.
EU:s initiativ VAT in the Digital Age (ViDA) är ett viktigt steg. Det handlar inte bara om effektivare momsrapportering, utan om att modernisera det administrativa ramverket för affärstransaktioner.
Enligt förslaget ska e-fakturering bli obligatoriskt för gränsöverskridande affärer i EU, vilket successivt ska ersätta pappers- och PDF-fakturor. Det är ett avgörande första steg, men för att nå hela vägen krävs fler beslut.
Gemensam spelplan för hela EU
Vi behöver införa obligatorisk e-fakturering i alla medlemsländer, mellan företag och mellan företag och offentlig sektor.
Det skulle lägga grunden för att digitalisera fler centrala administrativa processer som order, leveransaviseringar och betalningar.
Läs även: Skrällen: Ännu ett land går över till euro. News55
Genom att digitalisera och integrera administrativa flöden frigörs tid, kapital och kompetens. Företag kan fokusera på produktutveckling och tillväxt i stället för manuell hantering.
Det stärker innovationskraften, ökar motståndskraften och gör Europa mer konkurrenskraftigt i en tid av snabba förändringar i världshandeln.
Dags att digitalisera hela kedjan
EU-kommissionen har lagt fram viktiga initiativ, men det krävs politisk vilja från medlemsstaterna för att gå från plan till verklighet.
Samtidigt behöver näringslivet tydligt efterfråga och stödja lagstiftning som förenklar, harmoniserar och digitaliserar den inre marknaden.
Kopparkris och tullkaos – Trumps drag ritar om världshandeln
Pressar EU till snabba förhandlingar – men Storbritannien har redan säkrat bättre villkor.
Vi uppmanar beslutsfattare i politiken och näringslivet att ta ställning för ett digitalt och integrerat Europa: Gör e-fakturering obligatoriskt i offentlig sektor och på sikt mellan företag, investera i digital infrastruktur som även små företag kan använda, samt delta i debatten om gemensamma digitala standarder.
Bygg den digitala ryggraden nu
Även om EU har en gemensam valuta i majoriteten av medlemsländerna, skulle det vara fördelaktigt om fler länder gick med fullt ut i EMU och bytte sin nationella valuta mot euron för att, liksom USA, kunna dra nytta av fördelarna med en så stor och integrerad inre marknad som möjligt på så många områden som möjligt.
Om vi vill att den inre marknaden ska bli lika stark som USA:s måste vi börja med att bygga dess digitala ryggrad.
Joakim Hahne
Regionchef för norra Europa på Pagero
Missa inte: Efter Trumps tullbesked – expert: ”Sista ordet är inte sagt”. Dagens PS

Detta är ett debattinlägg på Realtid. Åsikterna och innehåll som uttrycks är skribentens egna och avspeglar inte redaktionens uppfattning.

Detta är ett debattinlägg på Realtid. Åsikterna och innehåll som uttrycks är skribentens egna och avspeglar inte redaktionens uppfattning.











