Realtid

Storföretagens nya vapen: AR och XR löser de tuffaste problemen

VR, AR och XR är framtiden men det finns svårigheter att få igång användandet. (Foto: Laurens Derks on Unsplash)
VR, AR och XR är framtiden men det finns svårigheter att få igång användandet. (Foto: Laurens Derks on Unsplash)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 17 okt. 2025Publicerad: 17 okt. 2025

Storföretag som GE, Ford och Volvo ser stort värde i XR-teknik, men vägen från pilotprojekt till bred användning är svår.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Trots att storföretag som GE, Ford och Volvo ser ett stort värde i teknik för förstärkt och virtuell verklighet, även kallad XR, är resan från pilotprojekt till bred användning ofta fylld av hinder.

Flera chefer från dessa globala giganter delar nu med sig av sina insikter om hur de lyckas skala upp sina XR-projekt, undviker de vanligaste fallgroparna och omvandlar ett lovande koncept till en fungerande verklighet som ger mätbara resultat.

Fokusera på kapacitet, inte bara besparingar

Att få ledningen att se värdet i XR-projekt är en stor utmaning. Nic Sabo, AR-ansvarig på GE Aerospace, menar att det är mer effektivt att betona vad tekniken möjliggör i stället för att enbart fokusera på kostnadsbesparingar, skriver Computer Sweden.

– Det som verkligen ger resonans är när man börjar tala om att skapa kapacitet, sa Sabo vid Augmented Enterprise Summit.

För GE Aerospace, som kontinuerligt utbildar nya tekniker, är förmågan att utbilda exempelvis 50 procent fler medarbetare per år ett argument som påverkar hela produktionskedjan.

Det förflyttar samtalet från besparingar på kanske ”tiotusentals svenska kronor” till att påverka genomströmningen i organisationen med ”flera miljoner svenska kronor”.

För att lyckas är det också viktigt att identifiera en ”champion” tidigt – en högre chef som har finansiering och är villig att testa nya vägar.

ANNONS

Oväntat samarbete mellan giganter – så ska de locka ny publik

En av världens ledande ljudstreamingtjänster inleder ett oväntat partnerskap för att utöka sitt videoinnehåll och öka annonsintäkterna.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Förstå användarens vardag

För att de nya XR-tjänsterna ska accepteras av medarbetarna måste IT-beslutsfattare ha en djup förståelse för användarnas roller och dagliga uppgifter.

Nike Adeoye, Advanced Technology and Innovation Advisor på FedEx, vars företag använder VR för utbildning av nyanställda, betonar vikten av att starta dialogen med utbildarna för att förstå deras problem.

Laura Kinkle, Immersive Technologies Lead på Daimler, rekommenderar att man involverar användarna i designprocessen så tidigt som möjligt. Om användarna känner sig delaktiga i att ta fram lösningen blir de mer öppna för idéerna.

En annan kritisk punkt är att hålla användarna engagerade under hela pilotprojektet, eftersom de annars riskerar att hoppa av innan tillräckligt med data har samlats in för att bevisa teknikens effektivitet.

Adeoye rekommenderar att företag skapar incitament för att bibehålla användarnas engagemang.

Hovrätten: Aktiehets på X är grov marknadsmanipulation

Svea hovrätt dömer tre män för grov marknadsmanipulation – fastställer att ”pump and dump” via X utgör brott.

ANNONS

Behandla piloten som en skarp driftsättning

Ford har lärt sig vikten av att se ett Proof of Concept (PoC) som en baslinje för framtida implementeringar, snarare än bara ett försök.

Muhammad Anwar, teknikledare för XR på Ford, pekar ut skalbarhet och stabilitet som två avgörande faktorer.

De största problemen vid tidiga driftsättningar handlade ofta inte om själva XR-tekniken, utan om logistiken: installation, konfiguration av enheter, nätverksanslutning och uppgraderingar. Ford utarbetade därför en omfattande plan för kontinuitet i verksamheten redan under PoC-stadiet.

Samtidigt är datasäkerhet en prioritet från start för att undvika att projekt stoppas i slutskedet.

Sveriges mål: Inte bli ett avskräckande exempel

Utomlands uppmärksammas Sverige som en ”försökskanin” i det kontantlösa samhället. Men svenska myndigheter försöker minimera riskerna.

IT-stöd är nyckeln till global skala

För att lyckas med global uppskalning måste det finnas robusta IT-system på plats.

ANNONS

För Volvokoncernen har en applikation för enhetshantering varit avgörande för att skala sin omslutande utbildning till anställda i 80 olika länder.

Matthew Connors, XR digital product area owner på Volvo Group Digital & IT, berättar att de kan skicka ut cirka 22 olika applikationer i stort sett omedelbart till sina cirka 300 VR-enheter.

På GE Aerospace insåg Sabos team snabbt att deras framgång genererade ett stort tryck på att leverera mer, snabbare. Utan ett nära samarbete med IT-avdelningen och en förståelse för den digitala strategin hade uppskalningen varit omöjlig.

Toppchef lämnar Apple mitt i storsatsning – flyttar till ärkerivalen

Den interna turbulensen fortsätter på Apple i Kalifornien. En av nyckelpersonerna i företagets stora AI-satsning byter nu sida.

Missa inte:

Trots tuffare EU-krav: nya laddhybrider slipper skattesmäll. E55

Varning för bluff-SMS som ser ut att komma från Swish. News 55

Nytt vapen mot bränder: Kan spara miljarder. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS