Realtid

Livsmedelsbranschen på väg att förändras i grunden: "Vändpunkt"

danone
Danone-chefen Antoine de Saint-Affrique tror att tarmhälsa kommer att vara ett viktigt framtidsområde. (Foto: Barry Callebaut/Pressbild).
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 20 okt. 2025Publicerad: 20 okt. 2025

Konsumenterna blir äldre och sjukare – och de vill ha produkter som hjälper dem med deras hälsa. Det menar Danones vd som förutspår ett paradigmsskifte i branschen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Livsmedelssektorn befinner sig i en omvälvande fas.

Det konstaterar Antoine de Saint-Affrique, vd för den franska livsmedelskoncernen Danone, som ser utvecklingen som en avgörande vändpunkt för hela branschen.

Demografiska förändringar, skiftande konsumentvanor och snabba vetenskapliga framsteg ligger till grund för förändringen, skriver Financial Times.

Forskar på tarmhälsa

Danone, som tillverkar varumärken som Activia och Evian, har under de senaste åren investerat kraftigt i forskning kring tarmhälsa och specialiserad kost.

Företaget ser ett ökande behov av livsmedel som kan bidra till bättre hälsa hos en åldrande befolkning och ett växande intresse för sambandet mellan kost, mikrobiom och sjukdomar.

Danone har haft en rad olika märken genom åren, bland annat i USA. (Foto: AP/TT).

Ledningen menar att många hälsoproblem kan kopplas till obalanser i tarmfloran, dåliga kostvanor och överanvändning av antibiotika.

ANNONS

Samtidigt stärker politiska initiativ trenden mot hälsosammare livsmedel.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

Går hand i hand med Trump-administrationen

Den amerikanska regeringens satsning på att motverka fetma och begränsa tillsatser i mat ligger i linje med Danones egna mål.

Bolaget har redan minskat sockerinnehållet i flera produkter och tagit bort färgämnen.

”Det är precis vad Maga förespråkar. Idén att mat kan ha en positiv inverkan på hälsan om den är rätt utformad är något som vi har förespråkat i all evighet”, säger Sainte-Affrique.

Bytte ut ledningen

Förra året ökade Danone sina investeringar i forskning och innovation med 10 procent till nära 500 miljoner euro, samtidigt som bolaget noterade rekordhögt kassaflöde.

Utvecklingen markerar en tydlig återhämtning efter de turbulenta åren före Saint-Affriques tillträde 2021, då företaget kämpade med fallande försäljning, intern splittring och missnöjda aktieägare.

ANNONS

Sedan dess har ledningen bytts ut, strategin lagts om och fokus flyttats från kortsiktiga marginalmål till långsiktig tillväxt.

Ökar i Kina

Under 2025 har försäljningen ökat med drygt fyra procent, huvudsakligen genom volymtillväxt snarare än prishöjningar. Inte minst Kina är en viktig marknad, skriver Reuters.

Aktien har stigit nästan 20 procent i år, vilket har gett Danone ett marknadsvärde på cirka 52 miljarder euro.

Bolaget har även renodlat sin portfölj genom att sälja mindre lönsamma enheter och minska personalstyrkan.

Samtidigt fortsätter expansionen inom medicinsk nutrition och bioteknik, bland annat genom förvärv av amerikanska Kate Farms och belgiska Akkermansia Company.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS