Konsumenterna blir äldre och sjukare – och de vill ha produkter som hjälper dem med deras hälsa. Det menar Danones vd som förutspår ett paradigmsskifte i branschen.
Livsmedelsbranschen på väg att förändras i grunden: "Vändpunkt"


Mest läst i kategorin
Livsmedelssektorn befinner sig i en omvälvande fas.
Det konstaterar Antoine de Saint-Affrique, vd för den franska livsmedelskoncernen Danone, som ser utvecklingen som en avgörande vändpunkt för hela branschen.
Demografiska förändringar, skiftande konsumentvanor och snabba vetenskapliga framsteg ligger till grund för förändringen, skriver Financial Times.
Forskar på tarmhälsa
Danone, som tillverkar varumärken som Activia och Evian, har under de senaste åren investerat kraftigt i forskning kring tarmhälsa och specialiserad kost.
Företaget ser ett ökande behov av livsmedel som kan bidra till bättre hälsa hos en åldrande befolkning och ett växande intresse för sambandet mellan kost, mikrobiom och sjukdomar.

Ledningen menar att många hälsoproblem kan kopplas till obalanser i tarmfloran, dåliga kostvanor och överanvändning av antibiotika.
Samtidigt stärker politiska initiativ trenden mot hälsosammare livsmedel.
Senaste nytt
Går hand i hand med Trump-administrationen
Den amerikanska regeringens satsning på att motverka fetma och begränsa tillsatser i mat ligger i linje med Danones egna mål.
Bolaget har redan minskat sockerinnehållet i flera produkter och tagit bort färgämnen.
”Det är precis vad Maga förespråkar. Idén att mat kan ha en positiv inverkan på hälsan om den är rätt utformad är något som vi har förespråkat i all evighet”, säger Sainte-Affrique.
Bytte ut ledningen
Förra året ökade Danone sina investeringar i forskning och innovation med 10 procent till nära 500 miljoner euro, samtidigt som bolaget noterade rekordhögt kassaflöde.
Utvecklingen markerar en tydlig återhämtning efter de turbulenta åren före Saint-Affriques tillträde 2021, då företaget kämpade med fallande försäljning, intern splittring och missnöjda aktieägare.
Sedan dess har ledningen bytts ut, strategin lagts om och fokus flyttats från kortsiktiga marginalmål till långsiktig tillväxt.
Ökar i Kina
Under 2025 har försäljningen ökat med drygt fyra procent, huvudsakligen genom volymtillväxt snarare än prishöjningar. Inte minst Kina är en viktig marknad, skriver Reuters.
Aktien har stigit nästan 20 procent i år, vilket har gett Danone ett marknadsvärde på cirka 52 miljarder euro.
Bolaget har även renodlat sin portfölj genom att sälja mindre lönsamma enheter och minska personalstyrkan.
Samtidigt fortsätter expansionen inom medicinsk nutrition och bioteknik, bland annat genom förvärv av amerikanska Kate Farms och belgiska Akkermansia Company.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.








