En flaska vatten kan nu vara en statussymbol. I takt med att preferenserna förändras lanseras flaskvatten med en dyrare prislapp.
Flaskvatten tar klivet upp i lyxsegmentet


Mest läst i kategorin
Vatten på flaska kan tyckas vara en onödig lyx för länder med bra kranvatten, men traditionellt har det knappast marknadsförts som en lyxprodukt.
Nu syns dock en tydlig förskjutning mot premiumsegmentet på marknaden för flaskvatten.
De stora aktörerna Nestlé och Danone satsar alltmer på exklusiva varumärken, i med att klimatförändringar och miljökrav förändrar branschen, skriver The Economist.
Sämre tillgång till grundvatten
Nestlé har de senaste åren sålt flera av sina lågprismärken för att i stället fokusera på produkter som Maison Perrier, en nydesignad och smaksatt version av det klassiska mineralvattnet.
Danone följer samma strategi med sitt varumärke Mizone, ett vitaminberikat vatten som säljs i stora mängder i Asien.

Två faktorer driver utvecklingen. För det första försvårar klimatförändringar tillgången till rent källvatten.
Kraftiga regn och föroreningar gör att grundvattenkällor inte längre är lika säkra, och torka i södra Europa har lett till tillfälliga bristsituationer.
Unga dricker på andra sätt
För det andra förändras konsumenternas preferenser.
Unga konsumenter dricker mindre alkohol och söker hälsosamma, smakrika alternativ, något som gynnar de nya kategorierna av smaksatta och så kallade funktionella vatten.
Samtidigt ifrågasätts industrins hållbarhet. Utvinning av källvatten i Alperna och global distribution med plastförpackningar anses klimatbelastande.
Fler vill ha glasflaskor
EU har därför skärpt regelverket för plastavfall och främjar återvinning och alternativa material.
Glasflaskor och aluminiumburkar har fått ett uppsving, särskilt i premiumsegmentet där förpackningen är en viktig del av varumärkesupplevelsen, skriver Euromonitor.
För företagen handlar den nya inriktningen också om att försvara lönsamheten. Marginalerna i vattenverksamheten har pressats under flera år, samtidigt som produktionskostnaderna ökat.
Dyr marknadsföring
Nestlé har investerat kraftigt i automatiserade anläggningar för sina smaksatta produkter, men divisionens rörelsemarginal ligger fortfarande under koncernens genomsnitt.
Konkurrensen skärps dessutom när fler bolag försöker positionera sig som leverantörer av exklusiva och miljöanpassade drycker.
Marknadsföring med kända profiler och påkostade kampanjer har blivit en central del av strategin, men också en kostsam sådan.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.
Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.










