Europeiska företag måste använda fler komponenter från sin egen kontinent, enligt EU:s nya plan. Det gillas inte alls av vissa industriföreträdare.
EU:s plan väcker fruktan i bilindustrin: "Väldigt farligt"


Mest läst i kategorin
EU håller just nu på med att ta fram nya regler som ska säkerställa att europeiska komponenter används oftare i indsutrin.
Förslagen är en del av en bredare industrisatsning som syftar till att stärka Europas konkurrenskraft och minska beroendet av Kina.
Detta har dock lett till en intensiv lobbyingstrid mellan olika branscher, där tunga industrier står öga mot öga med varandra, skriver Financial Times.
Oro för alltför strikta krav
En rad fordonstillverkare fruktar att de föreslagna nivåerna för lokalt innehåll kan förvärra redan ansträngda leveranskedjor.
Enligt branschen riskerar kraven att bli så omfattande att de bromsar investeringar i elbilar och försämrar möjligheten att konkurrera globalt.
Vissa bolag varnar för att Europa kan tappa fart i den tekniska utvecklingen om regelverket blir för komplext eller för snävt utformat.
Senaste nytt
BMW-vd:n är skeptisk
Oliver Zipse, BMW:s vd, har exempelvis sagt att det kan vara ”väldigt farligt” att tvinga tillverkare till att ha för mycket lokalt producerat innehåll.
Eftersom det kommer att vara svårt att beräkna riskerar Europa att halka efter i innovationstakten, menar han.
Planerna, som först rapporterats inom EU-kretsar, omfattar bland annat bilar och produkter som växelriktare för solceller.
Har skjutits fram
Tidigare diskussioner har nämnt nivåer upp mot 70 procent europeiska komponenter, men dessa bedöms nu kunna sänkas inför den slutliga presentationen den 28 januari.
Förhandlingarna inom EU-kommissionen är intensiva och tidsplanen har redan skjutits fram, som Financial Times rapporterade förra veckan.
Frankrike är den mest aktiva pådrivaren av en strikt europeisk linje. Andra länder och branscher efterlyser däremot större flexibilitet.
Vill ha in fler länder
Japanska tillverkare uttrycker oro för att länder som normalt ses som nära partners kan hamna utanför definitionen av europeiskt innehåll.
Även flera europeiska företag vill att viktiga produktionshubbar i exempelvis Storbritannien och Turkiet ska räknas in.
Samtidigt finns ett starkt stöd från underleverantörer och delar av energisektorn.
Energiföretag är positiva
Leverantörer inom fordonsindustrin, som pressas av hård konkurrens från Kina och höga europeiska kostnader, ser åtgärderna som ett nödvändigt skydd för produktion och jobb.
Företrädare för batteri-, vätgas- och solenergiföretag argumenterar för att lokalt innehåll kan ge investeringsstabilitet och minska risken för att europeisk cleantech åter pressas tillbaka av kinesiskt överutbud.
Läs mer: Europa visar motståndskraft – bättre tillväxt än väntat. Dagens PS

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.









