När BYD inte längre kan växa lika fort hemma i Kina vill man istället ta sig in på nya marknader. Där är Sverige ett av målen.
Biljättens plan: Erövra Sverige med elbilar


Mest läst i kategorin
Den kinesiska elbilstillverkaren BYD har länge varit en gigant i hemlandet.
Nu växlar man upp sin närvaro även i Europa – och pekar ut Sverige som en prioriterad marknad.
Målet är ett rikstäckande nät med omkring 80 återförsäljare, skriver Dagens Industri.
Bygger en egen organisation
Hittills har BYD:s satsning i Sverige gått knackigt.
Trots att märket funnits i landet sedan 2022 har utvecklingen gått trögt och årets försäljning har backat. Fram till november registrerades knappt 800 bilar, motsvarande en marknadsandel på 0,3 procent.
Det står i kontrast till utvecklingen i Europa som helhet, där försäljningen tredubblats under året.
Som ett led i omställningen har BYD avslutat samarbetet med Hedin Mobility som importör och bygger nu en egen svensk organisation för import och försäljning.
Senaste nytt
Vill inte vara en lågprisaktör
Företaget söker aktörer med stark eftermarknad och hög servicenivå, samt bilhallar med en tydlig premiumprägel.
BYD har sin bakgrund i batteriproduktion och kontrollerar en stor del av sin leveranskedja.
Den höga graden av komponentintegration bidrar till låga produktionskostnader, men bolaget positionerar sig inte som lågprisaktör.
BYD en gigant globalt
Utbudet i Sverige omfattar i dag flera elbilsmodeller samt laddhybrider, och fler lanseringar är på väg.
Bland nyheterna inför 2026 finns en fyrhjulsdriven eldriven suv och en ny laddhybridkombination med längre räckvidd på el.
Globalt är BYD den största tillverkaren av laddbara bilar med drygt 4,2 miljoner sålda fordon under årets elva första månader.
Har mattats något på hemmaplan
Tillväxten drivs fortfarande främst av hemmamarknaden Kina, även om försäljningen där mattats av under hösten till följd av hård konkurrens och prispress, skriver Financial Times.
Det har bidragit till att exporten prioriteras, särskilt till Europa där marginalerna bedöms vara högre trots införda tullar.
I Europa bygger bolaget nu även ut sin industriella närvaro. En fabrik i Ungern ska börja producera fordon under nästa år, vilket blir BYD:s första tillverkningsanläggning på kontinenten.
Satsar på ultrasnabba laddare
Ett annat strategiskt område är laddinfrastruktur. BYD planerar att etablera ett eget nätverk av ultrasnabba laddare, kallat Flash Charging.
I Sverige är satsningen tänkt att omfatta mellan 50 och 120 enheter, öppna för alla bilmärken men med fördelar för BYD:s egna modeller, enligt Di. Europeiskt är målsättningen 2 000 laddare.
Läs mer: Bilarna blir bara dyrare – när börsvinnare unnar sig. Dagens PS

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.










