Realtid

Assa Abloy rusade 1 200 procent – H&M nobbar samma väg

H&M
H&M:s vd Daniel Ervér. (Foto: Claudio Bresciani/TT)
Linn Kolar
Linn Kolar
Uppdaterad: 04 okt. 2025Publicerad: 04 okt. 2025

Avknoppningar har gjort småbolag till jättar – Assa Abloy är skolboksexemplet. När analytiker pekar ut H&M som nästa kandidat svarar vd:n nej.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Avknoppningar har blivit en av börsens mest framgångsrika strategier för att frigöra värden.

Men trots att flera analytiker pekar ut H&M som en självklar kandidat stänger modejättens vd dörren.

Missa inte: Konkursen som får Wall Street att hålla andan. Dagens PS

Avknoppningar trend som lockar investerare

De senaste åren har avknoppningar på Stockholmsbörsen visat sig vara ett vinnande drag.

”Avknoppningar är närmast ett kassaskåpssäkert sätt att vitalisera bolag och höja bolagens börsvärden”, konstaterade DI:s analytiker Ulf Petersson.

Han lyfte bland annat fram H&M (börskurs Hennes & Mauritz) som ett bolag där varumärken som Cos, & Other Stories, Monki, Weekday och Arket skulle kunna stå på egna ben – med högre tillväxtmultiplar som resultat.

Historiken är fylld av framgångsexempel, både i Sverige och internationellt. Flera avknoppningar har utvecklats till miljardbolag som i dag är större än sina tidigare moderbolag.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025
Kristina Sparreljung, Generalsekreterare, Hjärt-Lungfonden
Spela klippet
Realtid Partner

Så kan dina aktier rädda liv – Hjärt-Lungfonden lyfter fram möjligheten till aktiegåvor

01 okt. 2025

H&M:s vd: ”Mår bra av att leva tillsammans”

Men på H&M finns inga planer på att följa trenden. Vd:n Daniel Ervér är tydlig med att koncernen tjänar på att hålla ihop sina varumärken.

”Min bedömning är att våra varumärken mår bra av att leva tillsammans och hjälpa varandra, så att ett plus ett blir tre. Så nej, jag tror inte att det hade hjälpt mig att inte ha varumärkesportföljen – tvärtom”, säger han till Di.

Han betonar att H&M-gruppen får styrka genom samarbete mellan varumärkena inom expansion, produktion och logistik.

”Det är en styrka att vi har varumärken i H&M-gruppen som kan bygga sin egen identitet. Sedan är det också en styrka att vi kan hjälpa varandra inom gruppen, och vi ser positiva synergieffekter inom bland annat expansion, produktion och logistik”, konstaterar han.

H&M:s vd Daniel Ervér vill inte knoppa av modejättens varumärken – trots att avknoppningar blivit en het trend på börsen.
H&M:s vd Daniel Ervér vill inte knoppa av modejättens varumärken – trots att avknoppningar blivit en het trend på börsen. (Foto: Christine Olsson/TT)

Så gick det för Securitas och Assa Abloy

Ett av de mest välkända svenska exemplen på avknoppningsframgångar kommer från säkerhetsjätten Securitas (börskurs Securitas).

ANNONS

Redan 1994 separerades låsverksamheten ut i det som blev Assa Abloy (börskurs Assa Abloy) – i dag ett av Sveriges största bolag med ett börsvärde som vida överstiger moderbolagets. Senare följde fler uppdelningar, bland annat Loomis (börskurs Loomis) och Verisure.

Assa Abloy är ett tydligt exempel på värdeskapande: en aktie som kostade 26 kronor vid noteringen har stigit med omkring 1 200 procent. Loomis har sedan börsnoteringen 2008 också utvecklats starkt, medan Verisure nu står inför en av de största börsnoteringarna i Sverige sedan Volvo Cars (börskurs Volvo Car) 2021.

Flera avknoppningar som har sitt ursprung i Securitas har alltså vuxit till hushållsnamn, enligt Handelsbankens (börskurs Handelsbanken) ekonomikanal EFN.

Starka siffror i ryggen

Samtidigt visar en genomgång i Aims International att långt ifrån alla avknoppningar blir lyckade. Bara lite drygt hälften av börsbolag som valt att knoppa av delar av verksamheten har på sikt överträffat index – och i vissa fall har värdet till och med fallit kraftigt.

H&M har samtidigt egna siffror som talar för en annan väg. Modejätten överträffade nyligen marknadens förväntningar i sin kvartalsrapport, vilket fick aktien att rusa. Hittills i år har kursen stigit med över 23 procent – betydligt bättre än Stockholmsbörsens breda index.

Varumärkesportföljen bidrar i dag med drygt 10 procent av H&M:s omsättning, och trots färre butiker ökade försäljningen under sommaren. Ervér, som tog över vd-posten i början av 2024, ser därför inget behov av att ta till avknoppningsknepet.

Läs även: Oroande signaler: Gen Z inte redo för jobbet. Realtid

ANNONS

ANNONS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS