Realtid

Tandlöst förslag stoppar inte dyr fjärrvärme

tandlöst
"De föreslår inget skarpt som stärker kundernas ställning", säger Rikard Silverfur på Fastighetsägarna. (Foto: Fastighetsägarna)
Nyhetsbyrån TT
Nyhetsbyrån TT
Uppdaterad: 10 dec. 2025Publicerad: 10 dec. 2025

Fjärrvärmepriset har skenat de senaste åren. Nu kommer nya regler som knappast bromsar kostnadsökningarna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

De föreslår inget skarpt som stärker kundernas ställning, säger Rikard Silverfur på Fastighetsägarna.

Tydligare information och insyn, samt nya regler för tvistlösning mellan fjärrvärmeföretaget och kunden, föreslås av Energimarknadsinspektionen (EI). De har på uppdrag av regeringen tagit fram förslag som ska stärka kundernas ställning mot fjärrvärmeföretagen, som oftast har monopol.

”Genom en tvistlösningsfunktion ser EI att alla fjärrvärmekunder, inklusive företagskunder, ges möjlighet att få tvister prövade i sak, en möjlighet som saknas i dag”, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

För att förstärka tillsynen föreslår myndigheten också att fjärrvärmeföretagen tvingas betala en avgift.

Inget kundskydd

Bakgrunden är de senaste årens kraftiga prishöjningar samt att kunderna har begränsade möjligheter att påverka priset och att byta uppvärmningsform, skriver EI.

Det här är en bekräftelse på att det inte finns något kundskydd, säger Rikard Silverfur, chef för utveckling och hållbarhet på Fastighetsägarna.

Han hade gärna sett att myndigheten gått längre, att man tydligare bestämt vad som ska prövas, det vill säga att priset ska vara skäligt.

ANNONS

Därför borde regeringen nu ge EI i uppdrag att utreda frågan om vad som ska bedömas som ett skäligt pris, annars riskerar förslaget bli för svagt, anser Silverfur.

Kan skapa förändring

EI konstaterar också att dagens förslag i sig knappast innebär några stora prisbromsande effekter. Myndigheten vill utreda vad som kan vara ett skäligt pris.

Det skulle kunna skapa en stor förändring, säger Johan Nilsson, projektledare på EI.

Energiföretagen, branschens intresseorganisation, tycker det är bra med ökad tydlighet mot kunderna, men pekar på att priset snarare borde ha varit ännu högre.

”Fjärrvärmeföretagen har också skyddat kunderna sedan energikrisens inledning genom att inte höja priserna i paritet med de ökade kostnaderna för att producera fjärrvärme”, säger Daniel Lundqvist, ansvarig för marknadsfrågor, fjärrvärme på Energiföretagen, i en skriftlig kommentar.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS