Många svenska börsbolag har fortfarande inte anpassat sig till EU:s krav på digital rapportering. Nu riskerar brister i taggning och försenade omställningar att kosta dem trovärdighet på kapitalmarknaden. Men för den som ser möjligheterna kan digital rapportering bli en strategisk konkurrensfördel, skriver Xplirs vd Katarina Sivander.
"Gamla arbetssätt hotar bolagens trovärdighet"


Mest läst i kategorin
EU:s digitala rapporteringsregler infördes 2021.
Trots det kämpar många svenska börsbolag fortfarande med att leva upp till kraven på digital års- och hållbarhetsredovisning.
Brister i ESEF-taggning och sena anpassningar till CSRD riskerar nu att undergräva bolagens trovärdighet på kapitalmarknaden.
Vanliga misstag
Vi ser att många fortfarande fastnar i gamla arbetssätt och fortsätter producera en trycksak som ingen längre vill ha. Det leder till förseningar, extra kostnader, kvalitetsbrister i rapporteringen och i värsta fall ett skadat förtroende hos investerarna.
Enligt den europeiska tillsynsmyndigheten ESMA granskades 3 103 årsredovisningar i EU under 2024, varav 222 ledde till tillsynsåtgärder, motsvarande sju procent.
De vanligaste problemen var försenade eller uteblivna ESEF-inlämningar samt fel i format och taggning.
Senaste nytt
Kraven försvinner inte
På EU-nivå arbetar man just nu för fullt med en ”omnibus”, ett paket med lättnader i de nya regelverken för hållbarhetsrapportering. Det handlar om vilka bolag som måste rapportera, vad de ska rapportera och från och med när.
Som en konsekvens har den svenska regeringen nyligen föreslagit att skjuta upp delar av CSRD med två år.
Men uppskjutandet ändrar inte riktningen. EU går visserligen mot en modell med större flexibilitet och större inslag av frivillig rapportering, men det betyder inte att bolagen kan vänta med att agera.
Hållbarhetsfrågorna är här för att stanna – och efterfrågan på data ökar snabbt. För investerare och analytiker är det kritiskt att kunna bedöma hållbarhetsrisker och jämföra bolag på lika villkor.
Den som inte har hållbarhetsdata att visa riskerar att hamna utanför. Om ditt bolag har ett framsynt hållbarhetsarbete, varför skulle du då inte vilja lyfta fram det?
Från krav till kommunikation
Det pågår ett skifte. Se inte digital rapportering som ett administrativt tvång – det är i själva verket en möjlighet.
Årsredovisningen håller på att förvandlas från en coffee table book som ingen läser, till en datadriven kommunikationsplattform där finansiella nyckeltal och hållbarhetsdata möts och kan analyseras i sitt sammanhang.
När hållbarhetsarbetet dessutom integreras blir det en chans att visa styrka, trovärdighet och framtidsfokus.
Den som inte rapporterar riskerar att förlora i jämförelsen, medan den som presenterar tydlig och mätbar data vinner förtroende och kapital.
Data som konkurrensfördel
Efterfrågan på molnbaserade rapporteringsplattformar har ökat kraftigt. Att arbeta digitalt hela vägen underlättar med automatisering, versionshantering, säkert samarbete i molnet och inte minst stabil ESEF-taggning.
Därmed kan processen bli både snabbare och mer transparent. I Sverige finns ett växande behov av kostnadseffektiva och lokalt anpassade lösningar som kombinerar regelefterlevnad med enkelhet och smidighet.
Din data är en konkurrensfördel. Den som ser digital rapportering som ett strategiskt verktyg – snarare än en administrativ börda – är den som kommer att gå vinnande ur omställningen.
Katarina Sivander
Vd för Xplir och IR-rådgivare

Detta är ett debattinlägg på Realtid. Åsikterna och innehåll som uttrycks är skribentens egna och avspeglar inte redaktionens uppfattning.

Detta är ett debattinlägg på Realtid. Åsikterna och innehåll som uttrycks är skribentens egna och avspeglar inte redaktionens uppfattning.












