Realtid

SAS nya Airbus kan fasa ut problemflyget

sas
SAS har redan flygplan av modell Airbus A350 i sin flotta, men nu har man köpt in en helt ny. (Foto: Johan Nilsson/TT).
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 23 dec. 2025Publicerad: 23 dec. 2025

En helt ny SAS-kärra har landat och blivit en del av bolagets flotta. Det kan innebära slutet för en annan Airbus-modell.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Julen 2025: Gammeldags, hederligt – och lyxigt

19 dec. 2025

SAS har tagit emot en fabriksny Airbus A350, en leverans som kan få stor betydelse för bolagets långdistansverksamhet.

Flygplanet har placerats i Köpenhamn och markerar ett tydligt steg i förnyelsen av flottan efter en period då äldre långflygplan skapat negativ uppmärksamhet, skriver Dagens PS.

Den nya A350:an innebär lägre bränsleförbrukning, modernare system och högre driftsäkerhet jämfört med tidigare generationer.

Har figurerat i medierna

För SAS handlar det inte bara om komfort eller miljöprofil, utan om ökad tillförlitlighet i ett trafikslag där förseningar och tekniska problem snabbt får stora konsekvenser.

Bakgrunden är sommarens återkommande rubriker kring bolagets äldsta långdistansflyg, en Airbus A330 från 2002.

Planet är fullt certifierat men har haft flera tekniska incidenter under kort tid, bland annat el- och generatorproblem som lett till avbrutna flygningar och långa förseningar, vilket Yahoo skrivit om.

Säkerheten har inte ifrågasatts, men driftsäkerheten har blivit en symbolfråga.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

12 dec. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025

Stor skillnad mellan planen

Skillnaden mellan ett drygt 20 år gammalt flygplan och en ny A350 är betydande. Det handlar om allt från underhållsbehov och reservdelar till punktlighet och operativ flexibilitet.

Varje nytt långdistansflygplan minskar behovet av att hålla äldre maskiner i intensiv trafik och ger bolaget större handlingsutrymme i planeringen.

SAS har inte kommunicerat några konkreta planer på att ta äldre A330-plan ur trafik.

Kan fasas ut helt

Men i praktiken innebär leveransen att dessa successivt kan få en mer begränsad roll, flyttas till reservkapacitet eller på sikt fasas ut helt.

För resenärer på interkontinentala linjer innebär utvecklingen färre sena flygplansbyten och minskad risk för tekniska avbrott.

Efter rekonstruktion och ägarförändringar är stabil drift viktigare än stora framtidslöften. Den nya A350:an är därför mindre ett prestigeprojekt och mer ett steg mot ett mer förutsägbart långflyg.

ANNONS

Läs mer: Trumps snabba beslut får miljarder att ändra riktning. Dagens PS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Johannes Stenlund
Johannes Stenlund

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

ANNONS
ANNONS