Realtid

Analys: Ett helvete att driva ett litet flygbolag

Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 01 okt. 2025Publicerad: 30 sep. 2025

Att starta och driva ett litet flygbolag i Europa 2025 är rena självmordet, skriver Realtids flygexpert Viggo Cavling. Konkursvågen sköljer över små aktörer som inte har råd med advokater eller dalande biljettförsäljning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Konkursvågen drar fram

I förra veckan skrev jag en krönika om nystartade Brommaflyg som planerar resor mellan Gotland och fastlandet. Min analys var att tiden nu för att starta ett nytt bolag var sämre än någonsin tidigare. Sedan dess har Braathens Airbus-verksamhet för charter gått i konkurs och som om inte detta var nog har det isländska lågprisbolaget PLAY också ansökt om konkurs. Gemensamt för de två bolagen är att de är små aktörer på en extremt konkurrensutsatt marknad. Det räcker inte med en handfull flygplan när det stormar på den internationella flyghimlen. Braathens Airbus är en del av norrmannen Per G. Braathens flygkoncern som också kör SAS inrikeslinjer.

Advokaternas guldrusch

Den lilla stenen som fick lasset att välta denna gång var finansieringen av jetflygsverksamheten. Att sy ihop komplicerade dealar som denna kräver ett stort antal advokater som alla vill ha minst 3 000 kronor i timmen. De är väldigt duktiga på att hitta fel, mindre bra på att se lösningar.

SAS, ATR och rekonstruktioner

Planen som flyger inrikes för SAS är ATR, alltså mindre propellerflygplan. Dessa äger Per G. Braathen redan själv sedan länge så verksamheten tycks inte direkt hotad av dagens konkurs. Men bolaget som flyger för SAS har redan varit i rekonstruktion två (2) gånger så utsikterna för en ljus framtid för bolaget är begränsade. Det var efter den andra rekonstruktionen som Per G. Braathen överlät biljettförsäljningen till SAS och BRA flyg blev ett wetleasebolag. Alltså en underleverantör. SAS fick då de facto monopol på flygtrafiken i södra Sverige och till Gotland. Exakt hur detta går är oklart eftersom SAS inte längre är ett noterat bolag.

Charterbolagens tuffa verklighet

Vad gäller Braathens Airbus så kör man mest charter för researrangörerna Apollo och Ving. Just denna period vi är i nu är inte deras mest intensiva. Men snart är det höstlov och då vill vi resa till Medelhavet och sen är det jul och nyår och då vill väldigt många åka till Thailand och Kanarieöarna. Problemet med flygbolag är inte topparna utan vad man ska göra i dalarna.

ANNONS

Bara fyra bolag överlever

Ryanairs vd Eddie Wilson har flera gånger sagt till mig att i framtiden kommer Europa bara att ha fyra större bolag. Små aktörer kommer antingen att gå i konkurs eller köpas upp. Dagens besked är ännu ett belägg för att Eddie har rätt. Frågan är dock hur ett litet land i Europas utkant ska ställa sig till detta. Exempelvis Easyjet kommer inte att börja flyga här eftersom vi i Norden är alldeles för få på en gigantisk yta. Visst, vi älskar att resa, men bara på sommaren och vintern. Denna nöt måste politiken knäcka om de menar allvar med uttrycket att hela landet ska leva.

Läs även: Därför kraschar Braathens Airbus-verksamhet

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS