Realtid

Kinas industri pressar väst: "Helt beroende"

Kina
Kina ligger före väst inom många teknologiska sektorer. (Foto: Ng Han Guan/AP/TT)
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson
Uppdaterad: 28 maj 2025Publicerad: 28 maj 2025

När västvärlden försöker komma ikapp inom grön teknologi, AI och halvledare – har Kina redan tagit ledningen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Landets tillverkningsdominans har vuxit sig så stark att dess inflytande nu formar globala handelsvillkor, teknikutveckling – och geopolitiska realiteter.

Kinas ambitiösa strategi ”Made in China 2025”, lanserad 2015, syftade till att minska beroendet av utländsk teknologi genom att utveckla inhemsk spetskompetens inom strategiska sektorer som robotik, flygindustri, elfordon och bioteknik, skriver Financial Times.

Missa inte: Skuldbomb kan brisera när Kina slår av kranen. Realtid

Tio år senare har planen visserligen tonats ner retoriskt, men målsättningarna lever kvar – och resultaten talar för sig själva.

Enligt Geopolitical Economy stod Kina i januari 2024 för 35 procent av den globala tillverkningsproduktionen år 2020. Detta översteg den sammanlagda produktionen av USA, Japan, Tyskland, Indien, Sydkorea, Italien, Frankrike och Storbritannien.

Avslöjandet: Kina delägare i svenska försvarsföretag

Ett av dem är BAE Systems, som är centralt för det svenska försvaret.

”En utmaning”

Effekterna märks inte minst i väst. När Kina under våren 2025 införde exportrestriktioner på sällsynta jordartsmetaller, som används i bland annat elbilar och militär teknik, uppstod genast flaskhalsar i leveranskedjorna.

ANNONS
Elon Musk
En utmaning, tycker Elon Musk. (Foto: Evan Vucci/AP/TT)

Flera företag, däribland Tesla och Lockheed Martin, uttryckte oro, medan tyska industriföreträdare varnade för att Europas produktion kan stanna upp helt om inte åtgärder vidtas snabbt.

”Vi har fått frågor från Kina om att försäkra att våra magneter inte har militär användning. Det är en utmaning, men jag är säker på att vi löser det”, sa Elon Musk i ett investerarsamtal.

Läs även: Grönland pressar väst – flörtar med Kina. Realtid

ANNONS

Senaste nytt

relevance
Spela klippet
Realtid Partner

Relevance spränger tillväxtmålen – trots tuff mediemarknad

30 maj 2025
relevance
Spela klippet
Affärer

Fri journalistik ger starka resultat för Relevance Communication

14 feb. 2025

”Väst tappar fart”

Samtidigt flyr europeiska techbolag kontinenten.

En kombination av kapitalbrist, splittrade marknader och överreglering har lett till att företag söker sig till USA – eller direkt till Kina.

Släng er i väggen, Tesla – nu säljer konkurrent flest elbilar i Sverige

Volkswagen har inlett 2025 med imponerande resultat och intagit positionen som Sveriges ledare på att sälja elbilar.

ANNONS

Enligt Wall Street Journal har USA skapat över 240 techbolag med ett marknadsvärde över 10 miljarder dollar på 50 år. I Europa? Bara 14 stycken.

”När tyskar talar om AI handlar det först om etik och reglering”, säger Han Xiao, grundare av Jina AI, som flyttat verksamheten till USA.

”Spelplanen riggad”

Förutom tekniskt försprång har Kina också en industriell infrastruktur som inte går att kopiera snabbt.

Enligt The Economist, i en artikel från 2021, tar det i genomsnitt 18 år att få i gång en ny gruva för kritiska mineraler. Under tiden fortsätter Kina att kontrollera hela värdekedjor – från råvaruutvinning till färdig produkt.

Dexter Roberts vid Atlantic Council uttryckte det tydligt: ”Det är osannolikt att Kina släpper detta verktyg från sin ekonomiska arsenal.”

Läs även: Tencent och Baidu visar korten – så rundar de USA:s AI-blockad. Realtid

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

Joakim K E Johansson
Joakim K E Johansson

Reporter med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader. I grunden journalist, men har över 25 års erfarenhet av att hjälpa olika verksamheter med strategisk kommunikation, innehållsproduktion, PR och marknadsföring. Mer om mig finner ni på www.joakimke.se.

ANNONS
ANNONS