Det finns en sak som får blodet att koka på kontoret snabbare än något annat. Experter menar att förståelsen för varför det sker kan göra det lättare att hantera.
Det här retar oss mest på jobbet: "Oacceptabelt"


Mest läst i kategorin
Att hantera irriterande kollegor är något de flesta kan relatera till. En global undersökning från onlineplattformen Kickresume visar att 85 procent av anställda har stött på en kollega som går omgivningen på nerverna, skriver The Economist.
Den vanligaste orsaken till irritation är när någon tar åt sig äran för andras idéer.
Missa inte: Glöm Steve Jobs – det här inspirerar medarbetare på riktigt. Realtid
Detta bekräftas också av en studie från marknadsundersökningsföretaget Perspectus Global bland brittiska arbetstagare 2022, samt en undersökning från Bamboo HR.
Dessa pekar ut det här beteendet som det mest avskyvärda – inte minst om det är chefen som stjäl andras idéer och ära.
Får anställda att prestera sämre
Att stjäla äran för någon annans idéer ses som oacceptabelt redan i ung ålder.
Enligt forskning från Siyuan Chen vid Beijing Jiaotong University leder sådant beteende bland chefer till sämre arbetsinsatser bland anställda.
När idéer inte erkänns korrekt riskerar arbetsmiljön att bli både oinspirerad och präglad av misstro.

Med hund som kollega – och som pedagog
Ens hund blir en allt viktigare del av människors arbetsliv, både som hjälpmedel och som kollegor inom vård och pedagogik.
Men innan man exploderar av ilska när en kollega presenterar ens briljanta idé som sin egen, kan det vara värt att tänka på några saker.
För det första handlar det inte alltid om illvilja. Psykologer beskriver fenomenet kryptomnesi – när människor omedvetet tror att andras idéer är deras egna.
Studier visar att människor ofta tar åt sig äran för idéer som de omedvetet återanvänder.
Läs även: Musks ledarskap sågas av experter: ”Arrogant”. Realtid
Senaste nytt
Kan slå tillbaka
För det andra är innovation sällan något helt nytt. Istället bygger den på att kombinera existerande idéer.
Exempelvis hade flera plattformar redan experimenterat med liknande funktioner långt innan Facebook gjorde tummen upp-ikonen berömd 2009.
Slutligen kan stöld av andras idéer slå tillbaka, konstaterar The Economist.

Kravet på arbetsplatsen: Krama dina kollegor
Ett danskt företag kräver att anställda kramas två gånger om dagen. Trivselhöjande eller ett intrång i den personliga integriteten?
En studie från Vanderbilt University visar att de mest framgångsrika ledarna är de som balanserar mellan att framhäva både egna och andras prestationer.
Rebecca Schaumberg vid University of Pennsylvania har också funnit att de som överdriver sitt eget bidrag kan uppfattas som mindre kompetenta.
Missa inte: Pinsamma misstaget måste inte kosta drömjobbet: ”Börja om”. Realtid

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader.

Journalist med fokus på näringsliv, ekonomi och internationella marknader.