De flesta företag (79 procent) har investerat i generativ artificiell intelligens (AI), trots att nära hälften (44 procent) saknar AI-strategi. Det visar en färsk global undersökning med 200 chefer av undersökningsföretaget Enterprise Technology Research på uppdrag av dataanalysföretaget Qlik.
Merparten företag har investerat i generativ AI, men hälften saknar AI-strategi

Mest läst i kategorin
Bara 36 procent av företagen har både investerat i generativ AI och har en formell AI-strategi, enligt undersökningen.
När det gäller användningsområden för generativ AI, hamnar dataanalys på första plats med 86 procent av de svarande, följt av chatbot-integration 70 procent, 50 procent skriva kod och 46 procent innehållsskapande.
Över hälften av företagen (60 procent) behöver hjälp med utbildning av sina anställda, antingen helt eller delvis från en extern part.
De flesta företagen (68 procent) planerar att använda offentliga modeller eller modeller med öppen källkod som förfinas med egen data, och nära hälften (45 procent) överväger att bygga modeller från grunden med egen data.
Företagen förstår att de först måste få ordning på sin data med en stark datastruktur för att nå framgångar med generativ AI. Men bara 20 procent uppgav att deras ”data fabric” är mycket väl rustat för att möta deras behov för generativ AI.
De flesta företagen planerar att avsätta nya pengar för att stödja sina initiativ inom generativ AI under det kommande året, med 60 procent som planerar att spendera över 10 miljoner dollar.
Mindre än 5 procent planerar att inte avsätta budget för generativ AI. Denna minoritet av företag lyfter fram oro kring regleringar och oro för datasäkerhet som viktiga hinder.






