Framtidens flygplats ser mer ut som sci-fi än charterkaos. En ny global rapport visar att sju av tio resenärer hellre använder ansiktsigenkänning än pass och boardingkort. Ditt leende blir alltså biljetten – frågan är bara om du orkar se glad ut efter tre timmar i säkerhetskön.
Framtidens flygplats: ansiktet blir ditt boardingkort


En ny Amadeus-rapport om framtidens resor visar att detta snart kan vara verklighet.
Här är fem lärdomar – lika delar framtidsspaning och science fiction.

1. AI är framtidens resebyrå – men den slarvar ibland
Generativ AI har blivit hetaste resesäljaren. Användningen har ökat 64 procent på ett år. Resenärerna älskar att få snabbare svar, personliga tips och nya resmål de aldrig hade hittat själva.
Men. Var fjärde användare har också fått svar som varit fel, föråldrade eller helt obegripliga. Så visst, AI är en lysande praktikant – men kanske inget man ska låta boka bröllopsresan.
Göteborg kokar – här är fem nya krogar du inte får missa
Göteborgs krogscen bubblar som aldrig förr. Nya restauranger öppnar i rasande takt. Vi vet var du ska gå till helgen.
Senaste nytt
2. Vi vill ha en digital butler – och vi är redo att betala
64 procent av oss kan tänka oss att betala för en digital reseassistent i mobilen. 17 procent är till och med beredda att lägga fem procent av hela resans pris på att slippa tänka själva. Det säger en hel del om hur krångligt vi tycker det är att resa.
En AI som fixar ombokningar, tipsar om restauranger och bokar taxi direkt i mobilen låter som drömmen. Frågan är bara: hur många digitala butlers behöver vi innan någon faktiskt hinner njuta av resan?

3. Ditt ansikte blir boardingkort på framtidens flygplats
Två av tre resenärer vill kunna checka in bagaget hemifrån och sju av tio drömmer om att glida igenom flygplatsen utan pass, bara med hjälp av biometrisk scanning. Farväl väsksläpande och passletande, hej ansiktsigenkänning.
Om det här slår igenom kommer nästa generations charterturister aldrig förstå det nostalgiska i att stå en timme i kön till bagageinlämningen.

4. Resfebern lever – men det finns appar för det
Trots alla tekniska innovationer är 90 procent av resenärerna fortfarande nervösa någon gång under resan. Vanligast är att svettas vid säkerhetskontrollen.
Men här kommer tekniken till undsättning: realtidsuppdateringar, digitala plånböcker och smart bagagespårning lugnar nerverna. Kort sagt: dagens flygplatsångest kan botas med pushnotiser.
Elias från Hallunda köper Vings kronjuvel på Gran Canaria
Sunwing Arguineguín har varit Vings mest ikoniska hotell i nästan 40 år. Nu kliver Elias Georgiadis, greksvensken från Hallunda som blivit

5. Allt handlar om upplevelsen
Varför reser vi? För att vara med våra nära och kära, äta gott och skapa minnen som ger bra Instagram-content. Amadeus påminner om att det är själva upplevelsen som räknas.
Därför blir framtidens lyx inte fler kuddar i sängen, utan att hotellrummet redan är nedkylt till din favorittemperatur och att rese-appen föreslår en jazzklubb för att du streamade Miles Davis på planet.
Hyperpersonalisering heter det på konsultspråk. På ren svenska: en resa som känns skräddarsydd.

Fakta Perfect Weekend till framtidens flygplats
- Rapporten Connected Journeys: How Technology Will Transform Travel in the Next Decade bygger på 9 500 resenärer i sju länder.
- 64 procent vill betala för en digital reseassistent.
- 69 procent föredrar biometriska kontroller, 66 procent vill checka in bagaget hemifrån.
- 90 procent känner oro under resan – främst i säkerhetskontrollen.
SAS planerar comeback inom charter
När affärsresandet stagnerar och inrikesflyget backar söker SAS nya intäktsströmmar.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-tal. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.










