Realtid

Wallenberg ryter ifrån: "Krångligare än någonsin"

wallenberg
Jacob Wallenberg, som bland annat är ordförande i Investor, menar att det finns stora hinder för företag i Europa. (Foto: Adam Ihse/TT).
Johannes Stenlund
Johannes Stenlund
Uppdaterad: 03 dec. 2025Publicerad: 03 dec. 2025

En enda marknad som förenklar handeln mellan europeiska länder – det var planen. Men i verkligheten ser det betydligt annorlunda ut.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Realtid TV

Expertens råd: Minska din USA-exponering rejält

17 dec. 2025

EU:s inre marknad har länge lyfts fram som unionens största ekonomiska framgång.

Men trots tre decennier av integrationsarbete fortsätter ett lapptäcke av nationella regler att skapa hinder för företag som vill sälja varor över gränserna.

Resultatet är en rad små, ofta osynliga begränsningar som tillsammans tynger näringslivet och försämrar konkurrenskraften gentemot USA och Kina, menar flera svenska industriföreträdare i en intervju med Financial Times.

Lång varumärkning

Problemen sträcker sig från textilmärkningar och symboler för återvinning till livsmedelstillsatser och tekniska standarder.

Ett exempel som blivit symboliskt är Ikeas lilla gosedjur Djungelskog, vars etikett är nästan dubbelt så lång som själva leksaken.

Det är en konsekvens av flera olika europeiska krav, där olika länder ställer egna villkor för information, miljösymboler och återvinning.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Realtid Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

12 dec. 2025
Spela klippet
Realtid Partner

Efter svaga kvartalet: "Oktober har varit en fantastisk månad"

13 nov. 2025

Kräver större arbetsinsats

ANNONS

Företag med stora volymer drabbas särskilt hårt.

Ikea uppskattar att miljömärkningen som införts i Frankrike krävt tusentals extra arbetsdagar när förpackningar och processer behövt anpassas.

En betydande del av de produkter som trycks med fransk märkning säljs dessutom aldrig i landet, vilket ytterligare visar på ineffektiviteten.

Pekar ut byråkratin som problemet

Liknande utmaningar syns hos H&M, där vissa mjuka leksaker bär ett helt knippe av etiketter för att klara de olika nationella regelverken.

Även en annan känd svensk industriman, Jacob Wallenberg, uttalar sig om saken i artikeln.

”Det är en röra för små och medelstora företag. Det största problemet är byråkrati. Att driva företag i Europa kan vara krångligare än vi någonsin sett tidigare”, säger han.

Saknas en gemensam standard

ANNONS

Det märks även i andra branscher.

Den nederländska färgtillverkaren AkzoNobel tvingas exempelvis producera separata förpackningar för flera länder eftersom utrymmet på mindre behållare inte räcker till alla påtvingade symboler.

Dessutom saknas gemensamma EU-regler för utsläpp från inomhusfärger, vilket lett till parallella system i olika länder och ökade administrativa bördor.

Kan underminera den inre marknaden

Mindre bolag rapporterar om omfattande tidsåtgång bara för att identifiera korrekta nationella återvinningssystem och registreringskrav, som Financial Times rapporterade i en annan artikel nyligen.

Vissa problem är på väg att mildras genom nya EU-standarder och pågående försök att harmonisera avfallsregler och märkning.

Men många företag anser att utvecklingen går långsamt och att bristande enhetlighet fortsätter att underminera den inre marknadens potential.

ANNONS

ANNONS

Läs mer: Apples radikala åtgärd – rensar i ledningen. Dagens PS

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS