I flera länder ökar flygandet kraftigt runt jul. Med hundratals miljoner som väljer att ta flyget ökar samtidigt också riskerna.
Rekordmånga väljer flyget i jul – risk för förseningar


Mest läst i kategorin
Flygandet globalt sett går mot den mest intensiva jul- och nyårsperioden hittills.
Över 300 miljoner människor väntas resa med flyg världen över mellan mitten av december och början av januari, enligt sammanställningar från flygdataföretaget OAG.
Det är cirka fyra procent fler än under motsvarande period i fjol och markerar en fortsatt stark återhämtning för flygindustrin efter pandemin, skriver Financial Times.
USA ökar mest
Totalt beräknas 309 miljoner passagerare flyga från de 40 största flygmarknaderna i världen mellan den 15 december och den 4 januari.
USA står för den största andelen, men tillväxten drivs i hög grad av ökad efterfrågan i länder som Kina, Indien, Brasilien och Mexiko.
Utvecklingen speglar ett bredare uppsving i resandet, där flygbolagen i allt större utsträckning fyller sina plan trots ekonomisk osäkerhet och geopolitiska spänningar.
Britterna flyger mycket
I Storbritannien väntas omkring 9,6 miljoner passagerare resa under perioden, vilket gör landet till den största flygmarknaden i Europa före Spanien, Italien och Tyskland.
Dagarnas belastning varierar kraftigt, med dagarna före jul som mest intensiva. Även resandet på juldagen ökar tydligt jämfört med tidigare år.
I USA beräknas cirka 70 miljoner människor flyga under samma treveckorsperiod.
Ryanair ligger i topp
De största flygbolagen sett till passagerarantal väntas bli amerikanska jättar som American Airlines, Delta, United och Southwest, samtliga med över 13 miljoner resenärer vardera.
Bland europeiska bolag är lågprisflygbolaget Ryanair störst under perioden.
När det gäller flygplatser pekas Dubai och Atlanta ut som de mest trafikerade, med Dubai som helt internationellt nav och Atlanta dominerat av inrikestrafik.
Kan råka ut för problem
Samtidigt innebär den höga belastningen ökade risker för förseningar och inställda flyg, särskilt i kombination med vinterväder och kapacitetsbegränsningar.
Vissa bolag har redan tvingats ställa in flyg på grund av personal- och regelkrav. Bristen på nya flygplan, till följd av produktionsproblem hos både Boeing och Airbus, har dock bidragit till högre beläggningsgrad och stärkt lönsamhet.
Enligt branschorganisationen Iata väntas flygindustrins vinster fortsätta att öka under kommande år, trots stigande kostnader och regulatoriska utmaningar.
Läs mer: Klart: Sverige får en fabrik för det kraftiga sprängämnet. Dagens PS

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.

Journalist med fokus på ekonomi och näringslivsfrågor.










