Ny ägare, nytt fokus. Så ska Sveriges kreddigaste klädbutik klara krisen.
Nitty Grittys nye ägare

Mest läst i kategorin
Heta modebutiken Nitty Gritty i Stockholm har köpts upp. Nu har den öppnat igen efter konkursen i september som Realtid.se tidigare rapporterat om.
Den nya köparen heter Marcus Söderlind och arbetar annars inom det familjeägda fastighetsbolaget Rådmania, som grundades av hans far och drivs av hans bror. Bolaget äger flera bostadsfastigeheter i Hammarbyhöjden i Stockholm.
Men Marcus Söderlind har gjort annat också. I yngre dagar drev han baren Skitiga duken i Gamla stan.
– Vi hade rockklubb och var tidiga med stand-up comedy. Hassangänget började där, säger Marcus Söderlind.
Söderlind har också importerat möbler från Indien. Butiken på Odengatan hette Monsun. Men mode är inget nytt för honom.
– Jag har jobbat inom modebranschen i 4-5 år, på distributionsföretaget Mno International. Jag har fortfarande ansvar för en klädagenturen som jag nu tar med mig till Nitty Gritty. Under min tid i modebranschen – och även tidigare – har Nitty Gritty alltid varit en bra och inpirerande butik och koncept. När jag hörde att Nitty Gritty hade problem i våras blev jag intresserad av att köpa redan då. Det här är ett koncept jag tror på.
Marcus Söderlind tar över ett bolag som många trodde var uträknat. Bolaget som drev bolagsrörelsen hade cirka 10 miljoner kronor i skulder. Hela strukturen i bolaget var svåröverskådlig, med ytterligare fem dotterföretag.
– Det är svårt att reda ut exakt vad som gick fel. En av orsakerna var en alltför snabb expansion. Vad vi ska göra nu är att bygga upp kärnverksamheten kring Krukmakargatan. Det finns inget behov av att Nitty Gritty huserar på andra adresser i Stockholm. Då tänker vi oss nog snarare att etablera oss i en annan stad än Stockholm.
I de befintliga lokalerna på Krukmakargatan 24-26 ska Nitty Gritty hyra ut butiksyta till andra, passande butikskoncept. Hälften av Nittys Grittys 1.200 kvadratmeter är uthyrda.
– Krukmakargatan ska bli en shoppinggata. Varje butik ska hålla bra kvalitet. Vi har APC-butiken med fina kläder, och Papercut som håller hög standard i sitt urval av böcker, tidningar, magasin och dvd:er. Och det svenska klädmärket Our Legacy öppnar sin första butik någonsin här.
– Inom det första halvåret 2009 kommer det att öppna upp ett bageri och kafé. Jag kan tyvärr inte säja vilket.
Annars har Nitty Gritty en ny kostymavdelning och fokus kommer att ligga mer på kläderna.
– Approachen kommer att vara lite mindre street, lite vuxnare. Det här är en långsiktig satsning. Jag har ju jobbat i branschen så jag vet hur det brukar gå. 2009 kommer bli hårt. Vi siktar på en omsättning på tio miljoner kronor första året. Det är ungefär mindre än hälften av vad butiken omsatte tidigare, säger Marcus Söderlind.
– Men man kan inte bara ser hur det ser ut nu. Det är viktigt att fokusera på en längre tidsperiod och vara kvalitativ. Sedan tror jag också att kunderna kommer vara mer noggranna, mer kräsna.
I vår tar Nitty Gritty in flera nya märken. Bland annat skönhetsprodukter i konjunkturanpassade prisklasser.
Av den tidigare ägarduon har Peter Åsbrink gått till Nikolaj D´etoiles för att arbeta som affärsutvecklare. Men Hugo Bergström blir kvar.
– Hugo Bergströms position blir ganska lik hans tidigare. Som creative director har han ansvar för det visuella. Han är ansvarig för hur butiken drivs och vilka varor som tas in.
Och den långvarige Nitty Gritty-kunden Marcus Söderlind får närmare till att ekipera sig.
– Jag var ofta här de senaste fem åren. Gillade mixen de hade – att kunna ha en Stussy-T-shirt till Prada-kostym. Det kändes inspirerande. Det är inte bara en klassisk herrbutuk eller en street-affär.
Marcus Söderlind skrattar när Realtid.se frågar vilken hans nya titel blir. Men han säger att han kommer att ha hand om klädagenturerna för Stone Island och CT Company – och att han kommer att ha det övergripande ansvaret.
Just nu ligger webshoppen nere, men Söderlind utlovar att den är i gång i början av 2009.






